Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

FLT, 10-manna, $0.5/1

Löst bord, där man bör kunna kosta på sig att spela Q9s preflop. Eller...

HERO i UTG+2 med Q:diamond: 9:diamond:

MP3 har postat.

Preflop:

UTG calls, 1 folds, HERO calls, MP1 calls, 1 folds, MP3(poster) raises, 3 folds, UTG calls, HERO calls, MP1 calls.

FLOP: 8:club: 5:heart: J:diamond: (4 spelare)

UTG checks, HERO bets, MP1 calls, MP3 raises, UTG folds, HERO calls, MP1 calls.

Dumt att beta här antar jag? Jag har ju trots allt dålig position, och borde väl checkat för att låta MP3 beta? Potten blir ju ändå stor och därför känns det rätt att syna höjningen med hålpipa och bakdörrsdrag till färgen.

TURN: T:diamond: (3 spelare)

HERO bets, MP1 calls, MP3 raises, HERO 3-bets, MP1 calls, MP3 calls.

Träffar stegen och 3-beten här är väl inte mycket att diskutera ikring? Stege och färgdrag. Kanske borde ha testat med en checkhöjning, men nu får jag ju ändå som jag vill. Antar att stegen är hyfsat maskerad här. Är det vettigare att försöka en c/r här?

RIVER: K:club: (3 spelare)

HERO bets, MP1 calls, MP3 calls.

Nu blir en eventuell stege antagligen tydligare, samtidigt som jag kan vara slagen av AQ. Men jag kan ju inte förutsätta det värsta, och då jag 3-betade turn så tror jag risken är stor att det blir rundcheck om jag checkar. Den chansen bjuder jag inte på då potten nu vuxit till sig. Hade jag fått omslag här är det väl bara att syna ner? Eller är det så att det skulle vara värt att 3-beta?

Postad

Tveksamt å spela Q9s även på lösa bord, speciellt i den positionen...

men när du ändå är där så skulle jag nog check-raisa floppen. För då ser du ju först å främst om UTG vill vara med i leken överhuvudtaget(om han foldar efter att MP3 har raisat eller inte) sen driver du förmodligen ut MP1 som måste kall-syna(förutsatt att han också checkade till pre-flop raisaren). Och sen visar det väl mer styrka i allmänhet.. vet inte om jag formulerade det där så snyggt

Turnen är ju klockrent spelad och du kan som du själv säger inte checka rivern för att försöka få en en CR där, bara å value-betta på.

ah well, det där blev lite yrt.. jag ursäktar

Postad
Är det vettigare att försöka en c/r här?

Tycker det är överlägset att beta ut istället för att checkraisa. Om nu någon betar, vilket inte är säkert, så kommer det nästan alltid vara MP 3, så kommer den andre personen få betala två BB och kan komma undan och det vill vi ju inte. Samtidigt finns ju risken att det checkas bakom. Hade det däremot varit MP 1 som hade höjt dig på flop hade jag checkraisat.

Postad
Löst bord, där man bör kunna kosta på sig att spela Q9s preflop. Eller...

Ja, i sen position så att du vet att det blir en jäkligt stor flervägspott eller i vart fall att det inte blir höjt. I tidig position är det bara muppspel att limpa in med en så pass svag 2-gapare. Du behöver robustare hand eller bättre position för att spela.

På floppen är det ju inte helt orimligt att försöka rensa fram lite outs genom att beta ut, men jag tror inte att det är rätt, och om du ska ha rutin nog att faktiskt träffa hålpipan på turn så får du ju faktiskt vara förutseende nog att cappa floppen om du tänker beta ut.

Turn är så gott som obligatorisk checkraise om du inte är säker på att MP3 har ett överpar och att han vill höja det.

Postad
och om du ska ha rutin nog att faktiskt träffa hålpipan på turn så får du ju faktiskt vara förutseende nog att cappa floppen om du tänker beta ut.
:D Tyvärr var det en bugg i min kristallkula som gjorde att jag inte såg att det skulle komma ett T på turn... Annars hade jag givetvis cappat floppen.

Muppspel PF, det är taget. Men floppen då? Ett bet i höjd pott med hålpipa och drag till bakdörrsfärg är ändå värt en syn misstänker jag? Om jag nu låtit bli att beta ut vill säga.

Postad

Okej, jag kanske är för insnöad i mitt eget spel, men jag ger mina åsikter ändå :)

För det första skulle jag aldrig spela Q9s på fullring så tidigt oavsett hur löst bordet är.

Floppen förstår jag inte alls hur du tänker. Varför ska du beta här mot fyra spelare? Du har gutshot och ett bakdörrsdrag till nästnästnötfärgen. Jag hade checkfoldat. Eller om jag ska vara ärlig hade jag nog checksynat och tänkt att jag gjort fel :)

Turn kommer ditt bästa kort! Ger dig en färdig stege samt färgstegedrag. Tycker beten här är bra och 3-beten på turn är bra.

River är också bra.

För övrigt vill jag säga at jag tycker det är kul att du postar intresanta FL-händer :)

Postad

Kan hålla med om att cap på floppen ger bästa värde till hålstegen även om jag bara spelar så på färg och öppna stegdrag. På det sätt du spelar får du in maximalt i potten så jag tycker det är helt rätt. Normalt är CR på turn det självklara om man inte vet att han kommer höja dig så att du får in ett tredje bet.

Anledningen till att han även höjer turn i en sån här situation är många gånger just att du betat floppen (annars hade det varit tydligare att du träffat stegen). Många i tidig pos bluffbetar floppen efter en raise preflopp (eller med lågt par) och då höjer prefloppshöjaren automatiskt speciellet vid t.ex AJ, AK, 10 10- AA och många gånger helt utan träff för info, bluff, semibluff eller värde här. Nu ser det ut som du betar TP igen och uppenbarligen har han en bättre hand än det, men det viktiga är att din stege inte syns. Bra spelat och värdebet på river känns självklar.

Edit: hade du cappat flopen hade du troligtvis aldrig fått in betet från handen mellan er och inte heller 3bettet på turn så helt klart fick du in maximalt (osis om han satt på AQ men ändå rätt spelat nu när du valt att vara med med Q9).

Postad

Spelar bara 6-max och Q9s är inte alls alltid ett dumt spel där även tidigt om rummet är löst... men det är ju just det som är skillnaden mellan SH och FR så jag överlåter den bedömningen till er som spelar där.

Postad
Turn är så gott som obligatorisk checkraise om du inte är säker på att MP3 har ett överpar och att han vill höja det.

Varför är checkraise bättre här? MP1 kommer få syna bets och kan ju då komma undan + att risken att det checkas bakom alltid finns. Om du checkraisar får du troligtvis 2 eller 4BB beroende på om MP3 synar din checkraise eller trebetar. Om du däremot betar så kan du få med dig MP1 plus att om MP3 har en stark hand kommer han höja och då kan du trebeta vilket gör att du får in mer bets.

Är det något fel i mitt resonemang?

Postad

Synen preflop är fel men skulle vara värre mot starkare motstånd som kan bestrafa dig för din avsaknad av position oftare.

Floppen känns det lite som det kvittar, bet-syn, check-syn eller check-höj känns alla som fullt dugliga alternativ.

Turn och River är väl bara att bomba vidare, skulle dock bara syna en eventuell höjning på river.

/Bjorn