Gå till innehåll

Projekt Skriva Pokerbok!


Cyntax

Recommended Posts

Har länge funderat på att ta ett break från pokerspelandet och göra nå annat (PLUGGA!?). Orsaken är att jag faktiskt börjar bli lite less på att lira poker (visst, jag erkänner att jag är spelberoende också).

Redan för ett år sedan hade jag kontakt med http://www.PrismaBok.se och presenterade min idé. De var mycket positiva till den. Meningen var att jag skulle skriva en pokerbok som handlade 100% om att spela 'Sit and goes'.

 

Här på pokerforum.nu finns en del dagböcker - många av mycket god kvalitét. Då slog det mig!

-Varför inte bjuda in ett antal pokerspelare från forumet och skriva en bok tillsammans? En ny Super System?

Jag skriver om Sng, 1table/2table (alla inköp)! Sen skriver någon annan om något annat (ni har väl alla läst SS/SS2?)

Fokus ska ligga på lägre limits. De böcker som är skrivna av Las Vegas-proffs är oftast anpassade för spel på högre nivåer, vilket de flesta inte spelar. Boken ska passa en bredare läsarkrets är tanken.

Vilka kapitel kan man tänka sig? Mitt förslag (spåååån!) är att man täcker in följande spel:

 

Multi-Table-Tournaments:

:club: Freerolls

:club: Inköp 1-20

 

Cash-Games:

:diamond: Heads-Up, 0,25/0,50 till 1/2

:diamond: Short-Handed, Micro 0,01/0,02 till 0,10/0,20 (jag skriver)

:diamond: Short-Handed, Low 0,25/0,50 - 1/2

:diamond: Full-ring, Micro, 0,01/0,02 - 0,10/0,20

:diamond: Full-ring, Low, 0,25/0,50 - 0,50/1

:diamond: Full-ring, Medium 1/2 - 3/6

 

Sit and goes:

:spade: Inköp: 1-20 (jag skriver)

:spade: Inköp: 30-100

 

Endast Texas Holdem No-Limit och spel på internet!

Sen kan man klämma in artiklar om juridik/skatter, hur man använder Netller/Payspark, spelberoende, fusk på internet,

artikel om PokerOffice/PokerTracker (o.dyl), lagpoker... osv. Kom med ideér!

 

Boken skall INTE innehålla en pokerordlista (finns i varje annan jävla bok, behövs inte här!). (eller?)

Livespel känns onödigt, finns en massa bra böcker om livespel.

 

Man kan trycka in Fixed i samma bok och göra den tjockare än lagboken... eller göra en del 2.

 

Ni som spelar annat än Texas Hold'em får anmäla sitt intresse för att skriva del 3. :)

Omaha, Sökö, 7-Stud, 5-Draw 2-7 3-Draw, Guts, Chinese Poker, Big 2, och Pan?

 

Hinner vi bli klara med boken så den ligger på hyllorna lagom till julen 2006? (eller 2007?)

Vem är med? Vad vill ni skirva om? Kom med förslag och kritik. (spydiga kommentarer undanbedes)

Om ingen är med skriver jag den själv ;)

//Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ritkigt bra idé måste jag säga, tummen upp. Äntligen en bok som förhoppningsvis kommer täcka det mesta inom poker, allafall vad gäller dom lite lägre nivåerna.

 

Angånde det där med pokerordlista: jag tycker absolut att en sådan ska finnas. Boken kommer väl iströsta del rikta sig till den stora massan glada amatörer?

 

Många som förhoppningsvis köper denna bok har säkert dålig koll på många av uttrycken som användas inom pokern. Kan tex kolla på flera av mina kamrater, dom säger syn, när dom menar check och tvärtom, detta är bara ett av många exempel. Det finns större brist än vad man kan tro vad gäller kunnadet av pokertermer. Visst, den kan kännas lite onödig, men jag tror den kommer fylla sin funktion. Jag ställer härmed upp på att skriva ordlistan bara för att få mitt namn i förorden ;)

 

Kan inte annat än säga lycka till 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har tid/ork och du vill ha med en del om sökö hi/lo som spelas rätt ofta vid dealer's choice-cashgames på klubbarna här i Sthlm i alla fall så kan jag väl fixa ihop ett kortare kapitel. Även om det är så få som spelar spelet så att det mer blir kuriosa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan är om sngs i plural skrivs ut som sit and goes eller som sit and gos. jag tycker nämligen att det ser bedrövligt ut med sit and goes (som du skrev det). det blir ju "sitt och går" istället för "sitt och gå:er". Jag är full. Imorgon ser jag not att ajg skrivit något totalt nonsens. God natt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan är om sngs i plural skrivs ut som sit and goes eller som sit and gos. jag tycker nämligen att det ser bedrövligt ut med sit and goes (som du skrev det). det blir ju "sitt och går" istället för "sitt och gå:er". Jag är full. Imorgon ser jag not att ajg skrivit något totalt nonsens. God natt!
Funderade lite på det där själv. Men tyckte inte problemet var värt allt för mycket tankemöda för stunden. Måste finnas bättre saker att fundera på kl halv ett på natten. Klart -EV.

Hade jag skrivit sng eller sngs eller sng's hade någon stört sig på det. Så är det bara... Borde man skriva enbordsturneringar kanske? Eller sng-turnering/ar?

Ritkigt bra idé måste jag säga, tummen upp. Äntligen en bok som förhoppningsvis kommer täcka det mesta inom poker, allafall vad gäller dom lite lägre nivåerna.

 

Angånde det där med pokerordlista: jag tycker absolut att en sådan ska finnas. Boken kommer väl iströsta del rikta sig till den stora massan glada amatörer?

 

Många som förhoppningsvis köper denna bok har säkert dålig koll på många av uttrycken som användas inom pokern. Kan tex kolla på flera av mina kamrater, dom säger syn, när dom menar check och tvärtom, detta är bara ett av många exempel. Det finns större brist än vad man kan tro vad gäller kunnadet av pokertermer. Visst, den kan kännas lite onödig, men jag tror den kommer fylla sin funktion. Jag ställer härmed upp på att skriva ordlistan bara för att få mitt namn i förorden ;)

 

Kan inte annat än säga lycka till 8-)

Du har klart en poäng där. Eftersom boken är skriven för amatörer borde den innehålla en ordlista.
Om jag har tid/ork och du vill ha med en del om sökö hi/lo som spelas rätt ofta vid dealer's choice-cashgames på klubbarna här i Sthlm i alla fall så kan jag väl fixa ihop ett kortare kapitel. Även om det är så få som spelar spelet så att det mer blir kuriosa :)
Tanken var att helt skippa allt livespel i boken. Däremot spelas det väl sökö på b2b?

 

Anyway, jag har också fått pm om projektet. Flera personer har hört av sig. Fler som vill skriva? Fler som vill ha sitt namn i en pokerbok? Fler som vill tjäna lite pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan knappast ha samma upplägg som i Super System och sedan ha 10 olika kapitel om No Limit Texas Hold 'em eftersom det kommer att stå samma sak 10 gånger i boken.

 

Separata kapitel om olika nivåer är ingen bra idé då det skiljer för lite taktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna skriva en ABC(försöka göra den så tidlös som nu är möjligt) angående bonushorande/bonusjagande, som ju är det snabbaste och säkraste sättet för låglimitspelaren att öka sitt kapital

 

Du kan knappast ha samma upplägg som i Super System och sedan ha 10 olika kapitel om No Limit Texas Hold 'em eftersom det kommer att stå samma sak 10 gånger i boken.

 

Han menade antagligen att flera författare skulle skriva var sin del

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan knappast ha samma upplägg som i Super System och sedan ha 10 olika kapitel om No Limit Texas Hold 'em eftersom det kommer att stå samma sak 10 gånger i boken.

 

Han menade antagligen att flera författare skulle skriva var sin del

 

Jo, jag förstod det. Men jag menar att om du har 10 författare som ska täcka sin del så blir det en hel del repetitioner om alla handlar om ett och samma spel där samma/liknande situationer dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstod det. Men jag menar att om du har 10 författare som ska täcka sin del så blir det en hel del repetitioner om alla handlar om ett och samma spel där samma/liknande situationer dyker upp.

 

Det har du ju rätt i. Ett större övergripande kapitel ang. SH och FR och sedan underkapitel med eventuells särdrag för de olika nivåerna vore kanske att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sa lange ni kan overtyga lasaren att det ar oerhort kunnigt folk som skrivit boken genom att beratta om diverse dokumenterade framgangar sa tycker jag det ar en lysande ide.

 

Kan ni det?

 

I sa fall hade jag kopt boken direkt om jag varit nyborjare! Att boken ar pa svenska ar ett stort plus for manga.

 

Kor hart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

På måndag kör jag igång! Nu har jag sökt och sparat artiklar osv, spånat lite fram och tillbaka och kommit till ett beslut. (Rosen kom med det absolut bästa PM'et, tack Rosen!)

Boken kommer till 100% att handla om att spela "sit and go-turneringar" på internet, 1&2-bords, inget annat.

När jag för några månader sedan började spara "inspiration" upptäckte jag hur j*vla mycket det finns om sng. Det räcker till flera böcker :)

 

-Varför inte flera författare?

-Jo, ju fler kockar... risken finns att någon sinkar de andra och allt drar ut på tiden. Som ensam vid rodret har jag ingen att skylla på om det går snett. Allt är på mitt ansvar.

Sa lange ni kan overtyga lasaren att det ar oerhort kunnigt folk som skrivit boken genom att beratta om diverse dokumenterade framgangar sa tycker jag det ar en lysande ide.

Kan ni det?

I sa fall hade jag kopt boken direkt om jag varit nyborjare! Att boken ar pa svenska ar ett stort plus for manga.

Kor hart

Nej, jag kan inte visa några stora inkomster, orsaken är att jag spelar för lite och är för fattig. När jag spelat upp min BR måste jag ofta casha. Därför blir det aldrig för mig att gå upp i nivå eller spela mera. Familj, jobb och skola tar för mycket tid.

Jag säger, lite på skämt, att Agatha Christie kunde skriva mordhistorier men var ingen hemsk mördare för det. Jag kan iaf. spela sng's hyffsat, och förhoppningsvis skriva om det på ett lättbegripligt sätt.

Boken kommer knappast att innehålla något nytt och revolutionerande, det blir en "referensbok" (?) som kanske kan ge förslag på lösningar/spel, komma med ideér på hur man skall utveckla sitt eget spel osv.

Självklart måste jag komma med något eget, den som läser får se...

Att spela sng's är komplicerat värre, ett spel som passar en person, kanske inte passar en annan. Jag tror man får lämna utrymme för att utveckla sitt eget spel också. Det gäller att vara flexibel.

Sng's skiljer sig ganska mycket från sajt till sajt också. Att spela sng's på Micro (Prima), B2B, Party, Tribeca, Absolute, iPoker, Ongame, Tain, Nexus, APN eller Crypto (fick jag med de flesta nätverken nu?) skiljer sig säkerligen åt?

Jag kan dunka över ett halvfärdigt kapotel om "outs", vart?

(sick att man skrivit en 10-sidors text om det...)

Får man iaf. läsa det?
Angånde det där med pokerordlista: jag tycker absolut att en sådan ska finnas. Boken kommer väl iströsta del rikta sig till den stora massan glada amatörer?
Du har rätt. Man vet ju aldrig hur många nybörjare som köper boken som första bok heller.

 

Som kick-off till boken tänkte jag skriva en kortare artikel/faq om sng. Ge mig lite tid. (kan man sälja den till någon tidning? (jag är pank!))

 

Skicka gärna länkar till "inspiration" (trådar på 2+2 och andra forum där sng's diskuteras). Här på pf.nu har jag stenkoll på alla sng-spelare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 10 months later...
Jag skulle kunna skriva en ABC(försöka göra den så tidlös som nu är möjligt) angående bonushorande/bonusjagande, som ju är det snabbaste och säkraste sättet för låglimitspelaren att öka sitt kapital

 

 

 

Han menade antagligen att flera författare skulle skriva var sin del

 

Jag skulle antagligen kunna göra det här bättre. Av uppenbara skäl :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 4 months later...

Lås tråden och förpassa den till en mörk avgrund.

 

Nej låt oss göra en on-line bok istället. En bok som ständigt uppdateras av behöriga skribenter när nya "bevis" kommer i dagen.

 

Något i stil med en poker-know-how-wikipedia. Ett slags kunskaps-databas.

Bara bevisad spel-teori får ingå. (eventuellt plus avancerade levlingar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej låt oss göra en on-line bok istället. En bok som ständigt uppdateras av behöriga skribenter när nya "bevis" kommer i dagen.

 

Något i stil med en poker-know-how-wikipedia. Ett slags kunskaps-databas.

Bara bevisad spel-teori får ingå. (eventuellt plus avancerade levlingar)

Det kan du ta tag i. Starta en ny tråd så att du får kontrollen över första inlägget.

 

OM jag hade skrivit en pokerbok, så hade den blivit jävligt lik Mattias Dimfeldts pokerbok. Samma upplägg, men mitt sätt att spela sng är inte riktigt som hans.

 

Ambitioner kan alla ha. Har man inte det kommer man ingenstans. Tyvärr är jag nog en sån med för stora ambitioner ibland, därför blir många förpassade till soptippen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...