Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Allt tjat om EV hit och EV dit börjar få mig att tröttna på poker. Jag är kanske inte så jävla bra, men jag är heller ingen fisk. Snubben läste ju ner den här med tron/känslan att han hade två överkort och han hade helt jävla rätt. Klart som tusan det är en bra syn då - han vann ju handen.

Antingen spelar man för att vinna, att vinna och ha roligt eller bara att ha roligt.

Är du nr 1: grinda arschlet av dig och ät EV till frukost.

Är du nr 2: hitta en nivå där du är bättre än motspelarna och skit i EV-tankarna.

Är du nr 3: Gör va fan du vill.

Postad

Jag skulle snarare säga bra bluff!, visst lite fegspelad AK i början men med meshöjningar och både färg och stegdrag ute skulle ju inte jag säga att det kändes "rätt" att syna. kan man verkligen tro att medelspelaren bluffar varannan gång man har nån som raisar sig "potcommited"med alla händer som kan slå hero här?

Postad

Så ni menar att man inte kan sätta motståndare på kort utan read?

Om vi säger att bordet kommer 9JJ2K, och måtståndaren synar flopp, turn och checkraisar på rivern, kan man inte anta att han har ens triss?

Men jag håller med er om det andra, det var dåligt spelat av mig.

Bomba på turn, och släpp vid omslag, så blir det från och med nu.

Postad

"felet" du gjorde var att inte beta ut hårdare efter flop, på låglimit/billiga spel räknar få procenten, och eftersom din hand lätt blir svårspelad är det bättre att avgöra redan efter flop.

kort som gör dig osäker på turnen är ju många... 10,J,Q,A, eller om de lägre korten parar sig...

däremot säger dig en syn av 90 satsade i det läget dig ingenting, du vet inte om han har en hyfsad hand, ett drag eller bara två överkort.

Postad
"felet" du gjorde var att inte beta ut hårdare efter flop, på låglimit/billiga spel räknar få procenten, och eftersom din hand lätt blir svårspelad är det bättre att avgöra redan efter flop.

kort som gör dig osäker på turnen är ju många... 10,J,Q,A, eller om de lägre korten parar sig...

däremot säger dig en syn av 90 satsade i det läget dig ingenting, du vet inte om han har en hyfsad hand, ett drag eller bara två överkort.

Om få räknar procenten, varför ska man då beta mer? Jag tycker beten är bra på flop, den är på 75% av potten. Hur mycket tycker du han ska beta? 100, 120, 200, all-in?

Postad

Tror du att du har bästa handen vill du få ut så mycket du kan på den utan att han foldar, tror du han har en draghand kanske du tom vill överbeta för att han ska lägga sig, problemet är att det inte finns chans till en fold när han betar 90, speciellt inte på dessa nivåer. Jag är helt säker på att killen med AK hade synat även ett 150 bet, men kanske tvekat om man satsade 200. Säg att han satsar 200 får syn, och på turn satsar 400-500, då får du följande resultat.

1. du blir obluffbar, har redan inne för mycket i potten.

2. slipper risken att bli utrdagen med en hand som var sämre

3. slipper visa korten...

Att han o de andra på bordet dessotom får se att du inte fegspelar potter du sitter i får du på köpet och folk kommer tänka sig för en-två gånger innan de spelar en pott mot dig.

Postad

Med reservation att om han ställer om på floppen ska man fundera på om kan kan ha träffat trissen. Men med en syn får du anta svaghet och räkna med att han har mellanpar eller draghand.

Postad

Självklar syn. Tror inte att han har cl färg. Över par? Vansinnigt att slowspela dem. Tvåpar? nej. Set liten chans ofta limp pre och ofta inte slowspela. Den största chansen är att han har oparade överkort.

Postad

det är en SJÄLVKLAR(!?!?!) syn eftersom du TROR att han inte har en färg. Han kan tydligen omöjligt ha ett set också fast han spelar som om han har ett(miniraise, syn på flopp, osv..) . sen är tydligen QJ helt omöjligt också. jag förstår dig precis.

Postad

:shock:

Bra syn. Kanske lärde han sig att inte mes-betta AK före floppen...

Suck, inte en till... Fattar inte hur man kan tycka att man ska folda, och sedan kalla synen bra för att han vinner handen. Resultatet är ju helt ovidkommande. Den synen är -EV, det är det enda som spelar roll.

Behöver ju inte vara -EV om man har en read på killen.

Postad

Behöver ju inte vara -EV om man har en read på killen.

återigen, han hade ju inga reads....

Självklar syn. Tror inte att han har cl färg. Över par? Vansinnigt att slowspela dem. Tvåpar? nej. Set liten chans ofta limp pre och ofta inte slowspela. Den största chansen är att han har oparade överkort..

Om han nu var så säker på killens kort och att han ledde, är det inte en självklar raise då?

Postad

Jo du har kanske rätt i det fi har ju nästan inget kvar i stacken och kommer kanske att syna en höjning med AK/AQ+alla händer som har dig slagen. AJ/KQ lär han folda.

Edit: Jag ska utveckla mitt resonemang.

-Sannolikheten för att fi har en bättre hand givet det man förutsätter att fi har för sin höjning preflopp är mycket låg(nu bortsett från det fortsatta betandet).

-Det är ytterst osanolikt att fi skulle spela överpar, tvåpar, set och i viss mån stege så passivt eftersom han borde ha skyddat sin hand ffa mot färgdraget.

-Fi borde ha en hög klöver på (A/K)handen antingen en färdig färg eller ett sprucket drag vilket rent matematiskt är betydligt större risk att han har. Hans betande indikerar ioch för sig att han har en färdig färg men tror ändå att han tillräckligt ofta är på bluff.

Vilka kort hade opp?