Gå till innehåll

NLT - Settad JJ checkar bakom på turn


Recommended Posts

Är lite rostig på pokern i allmänhet och cash game i synnerhet, så jag skulle uppskatta lite åsikter om den här handen. Maxade jag vinsten, eller sparade jag €80 åt Fi?

 

Tyvärr är jag rätt ny vid bordet, och har inte tillräckligt antal trackade händer på Fi för att ge en stabil read.

 

Players:

magiko (EUR 43.00 in seat 1)

raymann (EUR 46.10 in seat 2)

Hero (EUR 205.75 in seat 3)

nyKiller (EUR 45.00 in seat 4)

ArneBjarn (EUR 258.65 in seat 5)

bonan (EUR 397.65 in seat 6)

niberius (EUR 188.39 in seat 7)

gorian (EUR 28.85 in seat 8)

 

Dealer: nyKiller

Small Blind: ArneBjarn (1.00)

Big Blind: bonan (2.00)

 

Hero was dealt: :Jd: - :Js:

 

niberius Call (2.00)

gorian Call (2.00)

magiko Fold

raymann Fold

Hero Raise (10.00)

 

JJ i cutoff med två limpare, slår upp till 5bb. Kunde kanske varit 6bb, men det är inte relevant i handen.

 

nyKiller Fold

ArneBjarn Raise (20.00)

 

Närmast miniraise från SB, med två limpers kvar att agera. Minst sagt underligt, premiumhand är inte omöjligt.

 

bonan Fold

niberius Fold

gorian Fold

Hero Call (11.00)

 

Sjävklar syn, som jag ser det. Fold finns ju inte, och med en reraise måste jag folda om jag blir ställd all in. Bättre att utnyttja positionen här, i en relativt liten pott

 

Flop :Jc: - :7h: - :5h:

Pot: 48.00

 

ArneBjarn Bet (20.00)

Hero Raise (50.00)

 

Jag vill ha in hela stacken på floppen om han har överpar eller färgdrag. Dessutom vill jag bygga pott tidigt. En mesig raise får det bli.

 

ArneBjarn Call (30.00)

 

Svårt att veta vad han har nu. Överpar tror jag hade ställt in. Färgdrag (AKh eller möjligen AQh) känns inte realistiskt, där tror jag mer på check-call eller bet-reraise all in).

Möjliga händer kan vara AKo (som inte vill lägga pga meshöjningen) eller mellanpar TT-88.

 

Turn :Jc: - :7h: - :5h: -:2s:

Pot: 148.00

 

ArneBjarn Check

Hero Check

 

Turn kommer blank. Här väljer jag att checka bakom, för att:

 

1. Jag tror Fi drar dött. Överpar eller färgdrag känns inte troliga med det här spelet.

2. Jag vill om möjligt inducera bluff på river av en hand jag annars inte fått ut nåt av.

3. Jag vill få ut ett till bet av AK eller TT-88, och tror inte han orkar syna turn med dem.

4. Fi kan fånga ett A eller K och förhoppningsvis bli stackad med AK.

 

River :Jc: - :7h: - :5h: - :2s: - :3s:

Pot: 148.00

 

ArneBjarn Check

Hero Bet (75.00)

 

River kommer blank men till min besvikelse bettar inte Fi. Då utgår jag från att han har något, och lägger ett bet som jag tror kan få syn.

 

Kommentarer uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du spelar turn fel.

 

Han synar din höjning på floppen för att han tror sig kunna köpa in någon som förbättrar hans hand - har ett överpar - eller har satt ett set.

 

När turnen högst troligen kommer blankt så finns det inget skäl för dig att ge honom ett gratis kort till rivern.

 

1. han kommer syna en liten bet av dig ifall han fortfarande kan dra till en bra hand.

2. han kommer syna ifall han har ett överpar

3. han kommer syna ifall han har ett set

4. han kommer folda ifall han inte kan dra till en bättre hand/känner sig redigt slagen.

 

Du kommer inte få betalt på river ändå ifall han inte är villig att betala för riverkortet. Även om han har AK och river kommer ett A eller K lär han vara grymt försiktig med tanke på att han måste vara medveten om att du kan sitta med två par eller set.

 

Jag köper vad du försöker göra, visa svaghet och hoppas han ska beta in i dig - men det största felet NL spelare gör är ändå att sakta ner. Om du inte har några reads på killen som bluffmakare bör du beta på. Stor pot.

 

Beror givetvis på din image också, lika mkt som hans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte få betalt på river ändå ifall han inte är villig att betala för riverkortet.

 

Det håller jag inte med om. Det kräver en mycket bättre hand att syna på turn, eftersom han då sannolikt kommer behöva stoppa in resten på river. Dessutom ser det efter en check bakom på turn ut som om jag köper på river, och jag kan få syn av AKo eller mellanparet.

 

Frågan är, vilken realistisk hand hos Fi gör jag bättre i att betta turn med? Jag har svårt att se att han skulle check-syna upp hela sin stack med ett överpar, då trycker han nog hellre floppen. Mot ett set får jag ändå alla hans pengar. Den enda någorlunda trovärdiga hand jag tycker turnbettet är självklart med är AKh.

 

jag ställer river rakt av om jag tror att han har AK

 

Det är definitivt en variant. Svårt att veta hur benägen han är att syna ner bluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror tanken på turn är god, ofta bettar motståndaren ut på river och du vinner iaf en något större pott. Kommer ett A eller K så kommer du definitivt att vinna en del pengar om han sitter på AK-AQ. Personligen tror jag det fungerar sämre att göra det spelet då du höjt honom på floppen. Det han då förmodligen sätter dig på är AK-AQ eller ett monster. Sitter han då med 88-TT som du sätter honom på finns det ingen klar anledning för honom att betta om river kommer blank. Antingen förlorar han mot ett monster eller så foldar du om du har AK-AQ. En check och en syn då du bettar ut verkar ju vara det bästa spelet då.

 

Har du höjt honom på floppen tror jag det bästa spelet är att betta turn också och hoppas att han har drag eller ännu bättre, AA-KK.

 

Någon sa att man kanska ska betta 10$ på turn. Personligen har jag aldrig gillat (eller för den delen förstått) såna spel där man mer eller mindre gör en offensiv check. Förklara gärna hur du tänker och vilka fördelar det har gentemot ett bet av storleken halv pott. Blir beslutet enklare eller svårare för honom när storleken på bettet är 10$ istället för 50-70$? Ta nu inte det här som ngt påhopp, jag vill veta hur folk tänker när dom bettar 1/15 pott då detta faktiskt händer ganska frekvent.

 

Tror du han har 88-TT tror jag på ett bet kring halva eller 3/4 pott. Sätter du honom på AA-KK så tror jag han ställer in om du bettar pott eller lite mer än pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja , så länge Jacobs inlägg fortsätter ligga på ett ordsnitt kring 8 så får vi nog fortsätta gissa. Motiveringar är för övrigt överskattade!

 

Men visst. Tror man att han synar 130$ med A hög är det ett bra spel. Personligen tror jag att det finns bättre sätt att suga mer pengar ur den handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Någon sa att man kanska ska betta 10$ på turn. Personligen har jag aldrig gillat (eller för den delen förstått) såna spel där man mer eller mindre gör en offensiv check. Förklara gärna hur du tänker och vilka fördelar det har gentemot ett bet av storleken halv pott. Blir beslutet enklare eller svårare för honom när storleken på bettet är 10$ istället för 50-70$? Ta nu inte det här som ngt påhopp, jag vill veta hur folk tänker när dom bettar 1/15 pott då detta faktiskt händer ganska frekvent. "

 

Ja, om du vet att du kommer att vinna handen (vet,ja är rätt säker) och FI är medveten om detta (för att han sitter med skit) så är enda sättet att få ur honom pengar att checka (och att hoppas på bet från FI) eller betta lite och hoppas att han försöker sig på en bluff.

 

Han kan mycket väl ha två hjärter och antingen så trycker man dit på turn och ger han usla odds att syna ett drag och tar potten, eller så "tar man risken" att kunna göra en enrom summa på river om han missat sitt drag och det kanske tom kommer en K eller A.

 

Jag har varit med om många händer där jag höjer efter flopp, får syn. Checkar turn och checkar river när man känner att man leder och får du ett pottbett som är ett stöldförsök.

 

Dock krävs en read på fi.

 

Vet inte om jag fick ur mig detta förståeligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett lirarerik syna 4300 euro med ess hög mot Antonius kåk som han hade klar på turn. :shock:

 

Alltså, har FI nåt, och du visar svaghet på både turn och river så kan man få duktigt betalt.

Om du sitter med som i detta fall, top set så är saken ganska klar.

AA spelar han inte så, ej heller KK.

 

Återstår AK, AQ hjärter och det ska man akta sig för på turn, att ge gratis kort. Men om floppen hade varit regnbåge hade jag gett han chansen att få träffa nåt på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"

Ja, om du vet att du kommer att vinna handen (vet,ja är rätt säker) och FI är medveten om detta (för att han sitter med skit) så är enda sättet att få ur honom pengar att checka (och att hoppas på bet från FI) eller betta lite och hoppas att han försöker sig på en bluff.

 

Han kan mycket väl ha två hjärter och antingen så trycker man dit på turn och ger han usla odds att syna ett drag och tar potten, eller så "tar man risken" att kunna göra en enrom summa på river om han missat sitt drag och det kanske tom kommer en K eller A.

 

Jag har varit med om många händer där jag höjer efter flopp, får syn. Checkar turn och checkar river när man känner att man leder och får du ett pottbett som är ett stöldförsök.

 

Dock krävs en read på fi.

 

Vet inte om jag fick ur mig detta förståeligt :)

 

Jo, förstår givetvis principen men ett bet på 10$ på en pott på 150$ känns inte som något bra spel. Varför är det spelet bättre än en check eller ett bet kring halva potten som visar lite svaghet?

 

Principen är ju inte alls tokig, det som jag inte förstår är storleken på höjningen som egentligen bara kan tolkas som en offensiv check. Har spelet någon fördel gentemot ett lite större bet alternativt en check om man ser ur den synvinkeln att man vill få honom att bluffa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ställer river rakt av om jag tror att han har AK

 

Det spelet förstår jag inte alls. Har du lust att utveckla det? Eller var det bara en fyndig one-liner?

 

Han menar nog att fi är mer benägen att hitta bluffsynen med AK om hero går allin än om han bettar lite, vilket ser ut som ett värdebet.

 

fast tanken var väl inte att locka fram en syn utan att betta så lite så att det finns läge för en bluff..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett lirarerik syna 4300 euro med ess hög mot Antonius kåk som han hade klar på turn. :shock:

 

Alltså, har FI nåt, och du visar svaghet på både turn och river så kan man få duktigt betalt.

Om du sitter med som i detta fall, top set så är saken ganska klar.

AA spelar han inte så, ej heller KK.

 

Återstår AK, AQ hjärter och det ska man akta sig för på turn, att ge gratis kort. Men om floppen hade varit regnbåge hade jag gett han chansen att få träffa nåt på river.

 

Nu pratar du om händer där reads förmodligen spelar en viktig roll.

 

Varför spelas inte AA-KK så? Många spelare väntar till turn med att skicka in pengarna då potten växt lite och dom förhoppningsvis fått motspelaren commitad. Om Hero visar svaghet på flop finns det ingen anledning för honom att skicka in pengarna direkt där eller ur position på turn. Ett möjligt spel för honom är väl då att låta Hero betta turn för att då gå all in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...med tanke på hans pre-flop spel och efter flopp så verkar han mer än benägen att syna en mindre bet på turn. Du har fortfarande position på rivern, och han kan fortfarande hitta läge att försöka sig på bluff även om han inte träffar eftersom ditt bet på turn kan representera svaghet. Dessutom ger du honom ytterligare en chans att bluffa dig om han tycker du bettar för svagt och ställer in.

 

JAG hade iaf betat - eftersom korten jag hade satt honom på där rivern skulle kunna förbättra är så få - att jag hellre hade sett han betalat lite mera för att se det i en så stor pot.

 

- Tycker ändå att handen var bra spelad måste jag säga. Säger bara att JAG hade spelat den annorlunda i NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...med tanke på hans pre-flop spel och efter flopp så verkar han mer än benägen att syna en mindre bet på turn. Du har fortfarande position på rivern, och han kan fortfarande hitta läge att försöka sig på bluff även om han inte träffar eftersom ditt bet på turn kan representera svaghet. Dessutom ger du honom ytterligare en chans att bluffa dig om han tycker du bettar för svagt och ställer in.

 

JAG hade iaf betat - eftersom korten jag hade satt honom på där rivern skulle kunna förbättra är så få - att jag hellre hade sett han betalat lite mera för att se det i en så stor pot.

 

- Tycker ändå att handen var bra spelad måste jag säga. Säger bara att JAG hade spelat den annorlunda i NL.

 

Jag hade också betat, men jag hade betat mer än 10$. Om man tror att fi sitter på 88-TT eller AK-AQ så synar hen troligtvis ett bet större än 10$ då han antingen tror han leder eller så får han odds att dra. Det troligaste är att han vill checka ut handen med ngn av ovanstående händer. Vill man inducera en bluff tror jag ett bet på halva eller strax under halva potten är bättre alternativt en check.

 

Och jag håller med, handen var inte alls dumt spelad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med så många inlägg och synpunkter! Hoppas jag inte låter sur när jag bemöter och förklarar varför jag gjorde som jag gjorde, det är ju eg invändningar jag vill ha :)

 

Personligen tror jag det fungerar sämre att göra det spelet då du höjt honom på floppen. Det han då förmodligen sätter dig på är AK-AQ eller ett monster. Sitter han då med 88-TT som du sätter honom på finns det ingen klar anledning för honom att betta om river kommer blank. Antingen förlorar han mot ett monster eller så foldar du om du har AK-AQ. En check och en syn då du bettar ut verkar ju vara det bästa spelet då.

 

Helt sant, där hade jag tänkt fel. Han lär inte betta 88-TT på river, som du säger. Å andra sidan kan han säkert syna ett sista bet på river med de händerna, vilket han väl sannolikt inte hade orkat med på turn?

 

Har han AK/AQ kan jag ju däremot kanske hoppas på ett blufförsök från Fi på river.

 

Har du höjt honom på floppen tror jag det bästa spelet är att betta turn också och hoppas att han har drag eller ännu bättre, AA-KK.

 

Jo, jag håller med om att mitt spel blir något inkonsekvent. Men överkort, hade han verkligen bet-callat den farliga floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha in hela stacken på floppen om han har överpar eller färgdrag. Dessutom vill jag bygga pott tidigt. En mesig raise får det bli.

 

Vad menar du här egentligen? Menar du att du får in pengarna snabbar av hans ÖP och FD om du höjer lite här? Det köper jag inte, raisa upp det lite mer. Som jag ser det får du ju in pengarna snabbare med större raise.

 

Svårt att veta vad han har nu. Överpar tror jag hade ställt in. Färgdrag (AKh eller möjligen AQh) känns inte realistiskt, där tror jag mer på check-call eller bet-reraise all in).

Möjliga händer kan vara AKo (som inte vill lägga pga meshöjningen) eller mellanpar TT-88.

 

Tror absolut han kan ha ÖP och FD. Sätt dig i hans sits. Du har synat hans re-rasie preflop, och sen höjt han på flopp. Ofta är du nog ganska stark här va? A :heart: K :heart: får jättefina direkta odds på flopp samtidigt som han ofta har väldigt goda implicita odds om du är stark.

 

Har han ÖP så kan han väl vilja hålla nere potten, samt få värde ur dina händer som han kan tänkas slå, men vika en push, som typ en knekt eller QQ.

 

Med det sagt skulle jag bettat turn. Oftare än inte så har han nog ÖP här, även om han är lite vek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du här egentligen? Menar du att du får in pengarna snabbar av hans ÖP och FD om du höjer lite här? Det köper jag inte, raisa upp det lite mer. Som jag ser det får du ju in pengarna snabbare med större raise.

 

Sant, i efterhand tycker jag också raisen var i minsta laget. Iaf till €60 borde jag höjt till. Vad jag menade med att få in pengarna mot ÖP rest FD är att jag ger honom chans att återhöja, vilket isf skulle bli all in.

 

Tror absolut han kan ha ÖP och FD. Sätt dig i hans sits. Du har synat hans re-rasie preflop, och sen höjt han på flopp. Ofta är du nog ganska stark här va? A :heart: K :heart: får jättefina direkta odds på flopp samtidigt som han ofta har väldigt goda implicita odds om du är stark.

 

AKh är en distinkt möjlighet, men bara en unik hand i en hel HD och därför åtminstone rätt osannolik. Övriga färgdrag hade han nog inte återhöjt ur SB med.

 

Sitter han på ÖP är jag skeptisk till att jag tjänar på att betta turn ändå. Om han inte är villig att ställa på en så farlig flopp, kommer han verkligen vara villig att check-calla för hela stacken på turn + river då? Det är ju det enda scenario jag tjänar på att betta turn.

 

Tack för responsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter han på ÖP är jag skeptisk till att jag tjänar på att betta turn ändå. Om han inte är villig att ställa på en så farlig flopp, kommer han verkligen vara villig att check-calla för hela stacken på turn + river då? Det är ju det enda scenario jag tjänar på att betta turn.

 

Tack för responsen!

 

Säg så här. Om jag nu vill få in mina pengar med ÖP i den här handen så får jag hellre in de på en blank turn när du comittad dig med ditt turnbet med knekt/QQ/semibluff/bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...