Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Förra gången jag beställde från Discshop så blev det en riktig fadäs. Tänker nu inte göra om samma misstag så jag förlitar mig på att forumets cineaster hälper mig :)

Filmen måste finnas på Discshop.

Filmer som jag kan tänka mig att beställa utan att direkt veta något om dem:

Eldflugornas Grav (Manga)

Werner Herzog boxen

Aguirre (Tycker om Klaus Kinski)

Summer Storm

Story of O

Kieslowski Trikoloren

Dreamers

The Corporation (Dokumentär)

Little Britain (Är han rolig?)

MacGuyver Box

Everything is illuminated (Release 24/5)

Eddie Lizzard (ståuppkomik - Är han rolig?)

Tarnation

Me and you and everyone we know

Blue Velvet

Garp och hans värld

Postad

Eldflugornas Grav (Manga) ?

Werner Herzog boxen KÖP

Aguirre (Tycker om Klaus Kinski) KÖP

Summer Storm ?

Story of O Sådär

Kieslowski Trikoloren KÖP

Dreamers?

The Corporation (Dokumentär)?

Little Britain (Är han rolig?) Jag tycker inte det

MacGuyver Box KÖP!!

Everything is illuminated (Release 24/5)?

Eddie Lizzard (ståuppkomik - Är han rolig?) Jag tycker det

Tarnation?

Me and you and everyone we know?

Blue Velvet KÖP

Garp och hans värld JAg skulle avstå

Postad

Eddie Lizzard (ståuppkomik - Är han rolig?)

Det här är ett sånt tillfälle där man kan prata om rätt eller fel gällande smak. Man har fel om man inte tycker att han är rolig. Man har rätt om man tycker att han är rolig.

Så, KÖP!

Postad

Werner Herzog boxen

Kieslowski Trikoloren

Blue Velvet

Manga = bokform, anime = filmform. Att kalla Eldflugornas grav för manga är som att säga "jag har ingen jävla aning om vad det här är, men nån påstod att det var bra fast det var tecknat". :)

Övriga jag plockat ut ovanför äger jag och tycker alla mycket om. Eller, jag är inte klar med Herzog-boxen, men det jag sett hittills har varit bra. Vill du se Aguirre, som för övrigt är världens sjunde bästa film enligt en fullständigt objektiv jag, finns ju en Herzog/Kinski-box också som håller riktigt hög klass. Flera klassiker där. Gillar du Kinski är Aguirre dessutom det bästa valet av de filmer med honom jag har sett: han har aldrig sett galnare ut och därmed har han aldrig varit bättre (krasst uttryckt).

Trikoloren är ju också en stapelvara inom finfilmskulturen, och även om du inte köper boxen bör du definitivt se filmerna. Särskilt då den vita, som är fantastiskt bra, men röda och blå är också klart sevärda.

Blue Velvet... tja... Lynch är ju Lynch. :) Men BV är mindre lynchig än t.ex. Mulholland Dr. och Lost Highway, och därmed kanske lite mer lättillgänglig. Om inte annat finns ju det underbara citatet sagt av Lynch när han träffade Isabella Rossellini första gången: "Vad du är vacker, du hade kunnat vara Ingrid Bergmans dotter!" - vilket hon är.

Har sett Terror Firmer en gång så det räcker med Tromafilmer för min del :)

Slap him, he's hysterical! He doesn't know what he's talking about! :)

Om inte annat måste du iaf se Alferd Packer, bättre känd som Cannibal! - The Musical av Trey Parker och Matt Stone (South Park-grabbarna).

Postad

Manga = bokform, anime = filmform. Att kalla Eldflugornas grav för manga är som att säga "jag har ingen jävla aning om vad det här är, men nån påstod att det var bra fast det var tecknat". :)

Yadda yadda yadda... Manga, hentai, anime sak samma :)

Övriga jag plockat ut ovanför äger jag och tycker alla mycket om. Eller, jag är inte klar med Herzog-boxen, men det jag sett hittills har varit bra. Vill du se Aguirre, som för övrigt är världens sjunde bästa film enligt en fullständigt objektiv jag

Låter som ett gott omdöme!

Trikoloren är ju också en stapelvara inom finfilmskulturen, och även om du inte köper boxen bör du definitivt se filmerna. Särskilt då den vita, som är fantastiskt bra, men röda och blå är också klart sevärda.

Ska finslipa min kulturnäsa så man får väl beställa dem.

Blue Velvet... tja... Lynch är ju Lynch. :) Men BV är mindre lynchig än t.ex. Mulholland Dr. och Lost Highway, och därmed kanske lite mer lättillgänglig. Om inte annat finns ju det underbara citatet sagt av Lynch när han träffade Isabella Rossellini första gången: "Vad du är vacker, du hade kunnat vara Ingrid Bergmans dotter!" - vilket hon är.

Kom just på hur mycket jag hatade Mullholland Drive så jag skippar nog honom.

Om inte annat måste du iaf se Alferd Packer, bättre känd som Cannibal! - The Musical av Trey Parker och Matt Stone (South Park-grabbarna).

Har hört talas om den. Är det en kannibalmusikal?

Postad
a-ni-mä (fast hårt e-ljud, inte ä, men så ni fattar vad jag menar :))

Absolut inte animm eller animé, iaf inte på svenska, japanska eller engelska. Varför man skulle vilja uttala det på franska är för mig en gåta.

Sjäv uttalar jag det Aniim

Postad

Werner Herzog boxen

Kieslowski Trikoloren

Blue Velvet

=FEL

Bok OCH Film form är manga, det är serier som räknas som Anime.

Postad

Från susning.nu

Anime

Anime är japanskt slang för tecknad film (kommer ursprungligen från franskans ord för 'animation'), i väst avses dock endast tecknad film från Japan, även om termen mangafilm också finns. Se även manga (japanska tecknade serier). Det uttalas med korta vokaler, på det sätt det skulle sagts i Japan.

Manga

Manga är japanska tecknade serier; ordet betyder ursprungligen "skiss", "snabbt utkast".

Postad
Sjäv uttalar jag det Aniim

Du är förstås fri att säga som du vill, så jag frågar mest av nyfikenhet, men varför?

"Svårt att lära en gammal hund att sitta" kanske, vet inte.

Att jag kommer från umeå kan vara en annan.

Ume (å)

Lule (å)

Anim (e)

Slut (a)

som exempel