Gå till innehåll

FLT - Re-raisar AQs och hamnar heads-up


Trillian

Recommended Posts

Första gången jag spelar 0.5/1. Bordet är väl inte så värst tight. Har ingen read på MP1 i sig.

 

Känner mig alltid lite lost heads-up.

 

Paradise Poker 0.50/1 Hold'em (10 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is MP3 with A:diamond:, Q:diamond:.

3 folds, MP1 raises, 1 fold, Hero 3-bets, 4 folds, MP1 caps, Hero calls.

 

Funderar på om jag ska kallsyna men gillar inte riktigt det...

 

Flop: (9.50 SB) 8:heart:, 6:spade:, 5:heart: (2 players)

MP1 bets, Hero raises, MP1 calls.

 

Spelar alltid aggressivt heads-up och jag slänger in en raise.

 

Turn: (6.75 BB) T:diamond: (2 players)

MP1 checks, Hero bets, MP1 calls.

 

Han checkar och jag fortsätter mitt aggresiva spel, check-raisar han så lägger jag.

 

River: (8.75 BB) 9:diamond: (2 players)

MP1 checks, Hero checks.

 

Han synar bara och checkar igen. Den enda hand som jag inte får syn på om jag bettar är väl AK?

 

Final Pot: 8.75 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är jättemycket mer aggressivt än jag skulle spelat HU mot någon som cappat ur position. Risken är stor att du är tokdominerad på floppen och att du inte ligger efter är rejält otroligt. Hade nog kunnat tänka mig att vika floppen faktiskt. Om du faktiskt tror att hans enda foldhand på rivern är AK så innebär det ju nästan säkert att du borde foldat floppen eftersom han har så sjukt stark HD.

 

"Kallsyn" innebär att man bara synar en höjning utan att ha agerat innan samma runda förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl just kallsynar han gör om han funderar på att bara syna preflop.

 

Och apropå kallsyn. Tidigare spelade jag bara fullring, och där kallsynade jag ibland med händer som AQs, KQs och kanske något mellanpar ibland om jag tyckte att förhållandena var gynsamma för det. Mest för att de händerna kändes för svaga att 3-beta och för starka att kasta, och att Ed Miller säger att man kan kallsyna med dylika händer.

 

Nu när jag gått över till 6-max så har jag fått för mig att det i princip aldrig är ok att kallsyna. Tror det beror på att jag läst någonstans att bra SH-strategi innebär att man 3-betar eller lägger sig.

 

Jag kan dock se situationer när jag skulle kallsyna. T.ex om jag har ett litet par och UTG höjer, en eller två synar och sedan är det min tur, men i övrigt är det väl sällan.

 

Vad säger experterna, är det någon skillnad i att kallsyna i fullring och 6-max? Är det kanske en dålig idé oftast även i fullring om det inte är så löst att man garanterat får med sig andra kallsynare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl just kallsynar han gör om han funderar på att bara syna preflop.

Jag har sovit cirka 7 timmar på 2 dygn så ta vad jag säger med en nypa salt.

 

Nu när jag gått över till 6-max så har jag fått för mig att det i princip aldrig är ok att kallsyna. Tror det beror på att jag läst någonstans att bra SH-strategi innebär att man 3-betar eller lägger sig.

Lite i överkant kanske, men ungefär så ja. Så länge du talar om spel utanför mörkarna då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger experterna, är det någon skillnad i att kallsyna i fullring och 6-max? Är det kanske en dålig idé oftast även i fullring om det inte är så löst att man garanterat får med sig andra kallsynare?

 

"That will leave you in a cold-calling situation once in every 550 hand." (Miller et al, Small Stakes Hold 'em, s. 84)

 

Så, generellt är det alltså fel att kallsyna. Just AQs är en av tre händer (KQs och AJs de andra) där Miller rekommenderar att kallsyna. Att kallsyna är helt enkelt en dålig taktik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger experterna, är det någon skillnad i att kallsyna i fullring och 6-max? Är det kanske en dålig idé oftast även i fullring om det inte är så löst att man garanterat får med sig andra kallsynare?

 

"That will leave you in a cold-calling situation once in every 550 hand." (Miller et al, Small Stakes Hold 'em, s. 84)

 

Så, generellt är det alltså fel att kallsyna. Just AQs är en av tre händer (KQs och AJs de andra) där Miller rekommenderar att kallsyna. Att kallsyna är helt enkelt en dålig taktik.

 

Jag är för lat för att plocka fram SSH och kolla men jag är ganska säker på att det gäller om andra inte redan har kallsynat. Det finns väl händer som man mycket väl kan spela mot många fi för två SB. duckstab ger ett exempel, lågt PP. Ett annat exempel kan kanske vara JTs.

I SH uppstår ju situationen mer sällan än i fullring. Det är nog ända skillnaden i det avseendet skulle jag tro. Plus att sannolikheten för att få många med i potten när man är först att kallsyna är mindre i SH eftersom det finns färre spelare, så då kan det ge mer att försöka isolera mot en sämre HD än man själv har och få den sämre HDn att betala mer genom att 3-beta.

Så har jag fått för mig att det är. Jag emotser rättelser med stor iver.

 

/chlu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miller säger:

 

"We recommend cold-calling a raise in a tight game only with AQs, AJs and KQs (also sometimes medium and small suited connectors when three or more players have already entered the pot).

 

Det tolkar i alla fall jag som att han menar att man kan syna även om man är först efter höjaren. Jag fattar givetvis att det är att föredra att fler redan är med, men det verkar inte som Miller tycker att det är jättefel att syna mot endast en höjare heller.

 

Om så nu är fallet, så undrar jag om man kan syna även i 6-max ibland. En höjning SH brukar ju betyda en vidare HD, så kanske 3-bet kan vara på sin plats med AQs, AJs och KQs (det beror väl helt på vem som höjer. Många spelare är ju snortighta höjare även SH. Även om det står i en tabell att man skall höja AQs SH så är det ju knappast rätt mot gammelmormor som bara höjer AA, KK och QQ), men det finns ju andra händer då när en 3-bet känns tveksam. T.ex KJs eller A9s kanske. Är det ändå bara raise/fold som gäller. Är det kanske så liten skillnad att det är lönlöst att fundera på?

 

Nåja, det är väl i vart fall helt meningslöst att försöka stolpa upp vilka händer som lämpar sig för 3-bet respektive syn. Men om vi säger så här istället:

 

Om man sätter upp en HD som man tror representerar höjaren i poker stove, bör man då 3-beta med alla händer som har en edge mot hans HD? Eller vad övrigt bör man tänka på? 3-betar man så tar man ju kommandot, och position har man ju, så det torde ju väga för oss. Å andra sidan utsätter man sig ju för risken att bli cappad, men då har han ju också basunerat ut att han sitter på ett monster, så även där får man ju en taktisk fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miller säger:

 

Om man sätter upp en HD som man tror representerar höjaren i poker stove, bör man då 3-beta med alla händer som har en edge mot hans HD? Eller vad övrigt bör man tänka på? 3-betar man så tar man ju kommandot, och position har man ju, så det torde ju väga för oss. Å andra sidan utsätter man sig ju för risken att bli cappad, men då har han ju också basunerat ut att han sitter på ett monster, så även där får man ju en taktisk fördel.

 

Det finns ju händer som mår sämre mot flera fi med reverse implied odds och händer som när de vinner också vinner mot flera händer.

Ex: JJ bra HU mot normal preflop höjare. Även 77 spelar man ju gärna HU.

QJs vinner man med den handen gör man det ofta även i familjepott.

I citatet från Miller är ju händerna som han menar man kan vara först att kallsyna med suited . Jag misstänker att det inte är en slump utan för att de funkar bra också med många i potten.

Jag antar att är det många bakom en som är lösa och passiva så kan man kallsyna oftare, är de åt de tighta hållet så är en isoleringshöjning kanske bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga om du vet riktigt vad du gör, eller om du bara läst någonstans att man ska spela aggresivt? Har du någon note på fi att han är uberslaskig så tycker jag att du spelar bra...

 

Nä av nån anledning blir jag alldeles för aggressiv heads-up... Får alltid problem när spelet blir SH vid ett bord och jag börjar bluffa mer. Det är därför jag enbart spelar FR.

 

Borde nog ha lagt mig på floppen. När han sen spelade som han gjorde trodde jag han hade AK men vågade inte betta rivern i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...