Gå till innehåll

7CS - Att dra ut mot minst samma par med bättre kicker


Recommended Posts

Bakgrund: 4-handed 10-20 för att varva ned, jag suger på 7CS, men jag gamblar på att de andra är ännu sämre. Är lite allmänt trött.

 

Startpott: $4

 

Tredje gatan

 

2h bringar in för $3

 

Jag höjer till $10 med [Ac 9c] Ah av rätt uppenbara skäl.

 

7s viker

 

Halvmupp bakom synar med Ah, han bör kunna ha kungar/ess, färgdrag eller kanske ett muppspelat lågt par. Vet faktiskt, har inte så mycket intryck av honom annat än att jag han verkar för lös och för passiv.

 

Fjärde gatan

 

Pott: 2,6 SB

 

Jag: (Ac 9c) Ah Qd

Han: (x x) Ad Kh

 

check-bet är ju automatiskt, men nu kommer det in en checkraise från honom.

 

WTF?

 

Har han ess/triss skulle han väl ha sparat höjningen till femte. Men nu har han tagit kommandot ur position. Det verkar ju vara ett udda spel för ett bustat färgdrag, han kan ju iofs ha börjat på en färg och parat kungen och försöker nu sätta åt mig om jag har färgdrag eller lägre par. Får nog sätta honom på KK+ preliminärt iallafall, har ju inte sett honom göra mycket i movesvägen innan.

 

Hur som helst har jag ju position och han ligger ju riktigt långt efter om han är på kungar eller trefärg så jag synar bara för att i de fallen ta ett stort bet av honom på femte.

 

Femte gatan

 

Pott: 4.3 BB

 

Jag: (Ac 9c) Ah Qd 8h

Han: (x x) Ad Kh As

 

Han betar ut så klart.

 

Jag tänker nu: "Satan, satan, satan, satan, satan, satan, satan."

 

Ja, vad ska han ha egentligen? Har han typ AAxxK (där xx är under 8) eller trefärg + AAK så har jag odds att dra ut. Har han AAKK eller AAKKK så är jag funktionellt död respektive helt död.

 

Det är nu min reptilhjärna tycker att det är en bra idé att se rivern för två bet. Jävla reptilhjärna. Det slutar med att den andre snubben betar in i mig på rivern när jag har AAQ och alltså inte kan slå hans bräda. Reptilhjärnan viskar något om bluffraise men där får det fan räcka, så jag viker.

 

Tankarna här är att jag borde vikt femte så klart, samt en allmän fundering om hur tight man ska vara i en sån här struktur. Om det är någon som har några riktlinjer till hur man ska anpassa sig till olika antar så vore det uppskattat, brorsan har snott min super system och jag orkar inte räkna på det själv.

 

Känns ju som om man måste spela mycket mindre proportion av sina händer än i hold'em iallafall, där ju startpotten ungefär 10% av den slutgiltiga potten givet en höjning på första gatan och bet-syn till showdown. I den här strukturen så är startpotten 4,4% av slutpotten enligt samma förutsättningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fjärde gatan skulle jag bestämt mig för att jag har bäst hand och höjt.

Varför då? Oavsett hand kommer han ju beta femte (om jag nu inte har dålig koll på spelet). Om han är ute och tomtar så kan han ju komma undan med ett litet bet till om jag höjer direkt jämfört med ett stort bet om jag låter honom beta igen på femte.

 

Om han är lös och passiv kanske han har något dolt par kanske damer

Om han är passiv så har han ju en mycket stark hand när han checkraisar. Inte så bra idé att höja då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man inte slår fiendens upkort på femte ska man generellt sätt ha ett monsterdrag eller extremt starka andra skäl för att spela vidare. Hade du haft (Ac 9c) Ah Qc 8c kan man ju fundera på syn men inte ens då är det ju helt givet.

 

Här representerar han ju KKKAA och visst ibland (ofta?) har han det ju inte med det kollar 3 big bets att kolla och även om han tokbluffar med (7c 5d) Ad Kh As så är du ju ingen monsterfavorit direkt.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...