Gå till innehåll

Plasma eller LCD?


DallasTower

Recommended Posts

Jaha, mor och far ska köpa ny TV, den gamla pajja för terdje gången på kort tid nu i helgen. Började snackas om plasma/lcd, och det är mitt uppdrag å ta reda på lite mer så ingen girig försäljare blåser päronen. Så är det någon som har koll på det här eller? Vad är bäst/prisvärt? Vad är skillnaden mellan plasma/lcd? Kom gäna med konkreta exempel om ni har så bra koll. Vi kan säga att priset är skitsamma tillsvidare, för de har inte sagt något om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

velar.

 

Var nära att köpa en 30-tums LCD tv för 13.700 men när jag skulle kolla hur den såg ut stod den tyvärr bredvid en plasma 42-tum som fick "min" LCD-tv att se löjlig ut.

 

Billiga plasma är ju inte HD-förberedda heller. Dessutom har bakprojektionsapparaterna sjunkit något fruktansvärt så jag var nära att trycka på köp på en sån idag (med bara 40 cm djup).

 

Är det någon som har rensat i den här djungeln innan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en "vanlig" 32" ett antal år nu och nu till jul var det dags att byta. Jag har varit lite allergisk mot plasma tidigare och nu kikade därför på LCD istället. Grejen när man tittar på en LCD/Plasma i storleken runt 32" är att man jämför mot en vanlig 32 och tycker då att LCDn är mindre. Detta är dock inte fallet eftersom en 32" vanlig motsvarar ca 30" i LCD. Mycket av bilden försvinner på sidorna (jämför mellan CRT och LCD). Jag tror att det är en synvilla eftersom tvn blir så pass mycket mindre.

 

När det gäller funktioner osv tycker jag själv att HD-stöd är viktigt. Beroende på hur man ska ha tvn är också betraktningsvinkeln en faktor att tänka på, 170 grader funkade mycket bra på min. Konstrasten är också något att kika på.

 

Vad jag förstod så rekommenderade dom fortfarande plasma om man är ute efter de riktigt stora, typ 47" osv men LCD är bättre på de "mindre", 32" och mindre. Det slutade med att jag köpte en Sharp då dom räknas som en av de ledande/stora inom just LCD. Jag "nöjde" mig också med en 32" även om det fanns en 37" i samma modell. 32" räcker för mig plus att priset var 50% mer för de extra tumen. Gillade att man kunde ta bort högtalarna på den modellen eftersom jag aldrig använder högtalarna i tvn utan alltid kör på surround. Den blir då ännu mindre och läckrare ;) Hoppas att jag kunde tillföra något, annars är det bara att fråga på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...