Gå till innehåll

NLT - KK, överpar, checka turn?


Recommended Posts

OK, Tommygun har jag lirat med i en timme och han är lös PF men bluffbar på flop. toxen verkar likadan, men honom har jag bara lirat med ca en kvart.

 

Tommygun83 (EUR 56,00 in seat 2)

toxen (EUR 66,23 in seat 3)

Molly04 (EUR 16,27 in seat 5)

mackan7 (EUR 100,60 in seat 6)

 

Dealer: mackan7

Small Blind: Tommygun83 (0,25)

Big Blind: toxen (0,50)

 

mackan7 was dealt: Kd - Ks

 

Molly04 Fold

mackan7 Raise (2,00)

Tommygun83 Call (1,75)

toxen Call (1,50)

 

Flop 7s - 2h - Qc

Pott: 6

 

Tommygun83 Check

toxen Check

mackan7 Bet (4,25)

Tommygun83 Call (4,25)

toxen Call (4,25)

 

Turn 7s - 2h - Qc - 9c

Pott 18,75

 

Tommygun83 Check

toxen Check

mackan7 Check

 

River 7s - 2h - Qc - 9c - 5d

 

Tommygun83 Check

toxen Bet (12,00)

mackan7 Call (12,00)

Tommygun83 Fold

 

Jag anar oråd på turn och checkar för att betta river alternativt syna bett. Detta för att hålla ner pottstorleken.

 

Så, checka turn: Bra eller anus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anar oråd på turn och checkar för att betta river alternativt syna bett. Detta för att hålla ner pottstorleken.

 

Så, checka turn: Bra eller anus?

 

Hålla ner pottstorleken för vadå? Får motståndaren gratiskort kan de pricka en bättre hand och då är du stekt, missar de får du kasst betalt. Sätt dem på press istället så de får fatta ett dumdristigt beslut och syna med en sämre hand än din...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anus med såna drag ute och sårbar hand

Vilka drag menar du att de synar flopbetet med? Tvåpars/trips-drag?

 

Med den brädan är väl de rimligaste händerna de kan ha set eller AQ/KQ, eller så sitter de på något mellanhögt pocket eller 67/78 och vill se om du kanske har AK.

 

Fördelar med att checka:

Du visar svaghet, vilket gör att de förmodligen synar ett riverbet om de har par.

Du håller nere pottstorleken om de har dig slagen.

Du får ett gratiskort till din 5%are om du är slagen.

 

Nackdelar med att checka:

De kan träffa tvåpar eller trips

 

Jag tycker att fördelarna är större än nackdelarna, alltså gjorde du rätt som checkade turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du spelar helt okej, till skillnad från de flesta andra.

 

Du får två syner på floppen som inte är dragvänlig. På turn kommer en nia som ger backdoordragen lite outs, men antingen så leder du stort (dina motståndare drar till fem outs) eller så ligger du under stort (du drar till x outs där x är mellan 2-8 typ). Du vill inte bli checkraisad på turn, för då måste du passa. Du vill heller inte beta ut 2/3-pott och få två syner och sedan behöva chansa för nästan hela stacken på rivern ifall någon ställer.

 

Speciellt om motståndarna är aggressiva, och/eller gillar marginelal värdebetar på rivern, så är check jättebra spel. De händerna du slår (ex. Qx) har så få outs att dra ut att det inte är något snack om saken. Du kan gott syna ett pottbet på rivern.

 

BTW: hans riverbet känns som ett stop/värdebet med Qx - alltså ett par - som han nog inte kan släpap om du reraisar till 25-30. Fast det kan ju också vara tvåpar/set som fiskar för värde. Följdfråga således: någon som tycker att det är rätt att höja för värde på rivern? Det är nog oerhört marginellt... men vad säger ni?

 

Hur som helst - NH, WP, jag tycker du spelar den bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaaah bara jag som vill vara mer aggro i den här handen?

 

Betta ut på turn oxå blir du c/r är du rätt ofta slagen men att checka känns fel, checka isf ner på rivern om du är rädd för att vara slagen. Du låter dom betala för att dra ut dig men kommer inte betala tillräckligt på rivern för att dom ska spela EV+. Sedan din check på turn gör ju att jag skulle se det som om du gjorde ett CB och då känns det naturligt att betta ut med något så dåligt som 87 på rivern.

 

Enda händerna som skrämmer mig är 77/22/99, händer som 97/Q9/75 känns för mig helt orimliga. Tror dock att 99 skulle bettat på floppen om inte för värde utan för att få lite info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaaah bara jag som vill vara mer aggro i den här handen?

Framgår det inte av tidigare kommentarer att du inte är den enda som vill va mer aggro?

Sedan din check på turn gör ju att jag skulle se det som om du gjorde ett CB och då känns det naturligt att betta ut med något så dåligt som 87 på rivern.

Ja, och det är ju en av anledningarna som talar för att checka turn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

BTW: hans riverbet känns som ett stop/värdebet med Qx - alltså ett par - som han nog inte kan släpap om du reraisar till 25-30. Fast det kan ju också vara tvåpar/set som fiskar för värde. Följdfråga således: någon som tycker att det är rätt att höja för värde på rivern? Det är nog oerhört marginellt... men vad säger ni?

 

 

Är det två par eller set man är uppe mot så lär man få en syn mot sig och man torskar mer än om man bara synar det sista bettet. Dessutom löper man också risken att inte få syn av en sämre hand och då vinner man inget på att höja.

 

Det känns som att det är väldigt read baserat, men jag hade nog inte höjt på rivern utan synat som "mackan" gjorde nu.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaaah bara jag som vill vara mer aggro i den här handen?

 

Betta ut på turn oxå blir du c/r är du rätt ofta slagen men att checka känns fel, checka isf ner på rivern om du är rädd för att vara slagen. Du låter dom betala för att dra ut dig men kommer inte betala tillräckligt på rivern för att dom ska spela EV+. Sedan din check på turn gör ju att jag skulle se det som om du gjorde ett CB och då känns det naturligt att betta ut med något så dåligt som 87 på rivern.

 

Enda händerna som skrämmer mig är 77/22/99, händer som 97/Q9/75 känns för mig helt orimliga. Tror dock att 99 skulle bettat på floppen om inte för värde utan för att få lite info.

 

Killarna är som sagt lösa... så Q9 osv känns inte omöjligt.

 

Killen i denna hand hade 77, så jag torskade. Min första tanke var att jag minimerade mina förluster ganska bra. Sedan kom jag fram till att en halvpott på turn förmodligen skulle resultera i en raise från honom. Vilket hade tvingat mig till fold och en mindre förlust.

Hade han däremot bara synat och checkat river hade jag förmodligen torskat rejält.

 

Så jag vet fortfarande inte om jag tycker det var rätt eller fel att checka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör beta på turn och check-folda på river. De kommer inte att beta på river med topp par i vilket fall du ändå kommer att vinna. Ta potten nu om den är din. Skilnaden är att du riskerar att bli utdragen av en hand som skulle ha foldat ex mot en som dragit till triss,tvåpar, samt spekulativa synare som nu har färg/steg drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...