Gå till innehåll

Vilka anteckningar för ni?


Lobo_sthlm

Recommended Posts

Är lite nyfiken på vilken typ av information ni lite mer erfarna spelare brukar samla om era motståndare?

 

Själv spelar jag TH på Ladbrokes och Expekt och gillar deras möjlighet att sätta "post it-lappar" på de olika spelarna. Antecknar i stort sett endast vilka typer av starthänder de går in med och ser jag någon typ av trend kan jag även lägga till en kommentar typ "loose" eller "tight" eller "synar vad som helst", osv.

 

Vad för typ av information brukar ni själva anteckna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag för mest notes på mina sit and go motståndare och då räcker det oftast med att skriva "bra" eller "tomte" ibland lägger jag till mer specifik info, men det är inte ofta jag tycker att det behövs. I sng är det inte så stor skillnad på hur olika bra spelare spelar. Bra är tight aggressivt, i princip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CR = Killen har för vana att checkraisa mig. Då brukar jag undvika honom

Bra = honom undviker jag

 

Lite OT: Till vilken grad ska man undvika en väldigt bra spelare? Ska man undvika att spela draghänder trots att man får odds att spela dom?

 

Eftersom jag spelar 90% H2H så undviker jag dom helt. Om jag inte vet att jag kan få dom att tilta, då spelar jag med dom.

 

Min favoritmotståndare måste alltså vara mig själv :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfiken gul = kille som synar för mycket (bluffa inte mot honom) men värdebeta allt

 

Nyfiken gul...underbart bra.

 

Hur snabbt tycker ni man kan sätta en "stämpel" på en motståndare? Jag brukar vara rätt kvick (tror jag?) och plita ner något efter 10-15 händer om jag tycker mig se en trend. Man får ju iof vara beredd att lika kvickt justera det när man för andra, tredje gången sitter snopen på rivern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig av 24h:s 5-gradiga skala, så slipper jag skriva så mycket ;)

 

1 och 2 - tomte, alt supertomte

 

3 - lagom dålig, ungefär som de flesta

 

4 - hyfsat bra. Här skriver jag oftast nåt specifikt för varje snubbe, eftersom de som kategoriseras som 4:or är bra, men möjliga att vinna stort av om man utnyttjar deras svagheter på rätt sätt. 1-3 har så många svagheter att det bara är att köra på :)

 

5 - bra. Dessa undviker jag ofta och gärna.

 

Anledningen till att jag har 3 nivåer dåliga lirare och 1 hyfsat bra och en riktigt bra är att typ 8 av 10 notes tenderar att hamna i kategori 1-3. Om jag nån gång klättrar upp i limits högre än NLT 2/4 istället för att åka på semester för alla vinstpengar får jag kanske göra om skalan lite.

 

Vidare så är jag noga med att datummärka mina notes, eftersom de är färskvara. Det är inte kul att torska stort mot nån som var en megatomte för ett år sedan men som har gjort sin läxa ordentligt nu och kanske borde klassas som en 4:a...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar mest shorthanded limit. Mina notes består oftast av om de synar typ 3 bet med JTo 86s osv. Om de kan lägga sig på BB och om de spelar ett par händer väldigt märkligt så blir det "tomtevarning" i rutan med förklaring om på vilket vis de är tomtar. Är väldigt noga med att skriva datum på noten och revidera de efterhand med nytt datum som följd.

 

Jag får nog ta och applicera Mussemans 5 gradiga skala tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

hallå,

Jag tycker att Betssons system är riktigt bra för att klassa in medspelare.

Ett högerklick på spelaren så tänds en lampa. Jag har kodat:

 

Grön: loose

Gul:tight

Gul+utropstecken: tight passive

Röd: Agressive.

 

Till det kan man lägga kommentarer.

 

På min nivå är 90% gröna så det ger inte så mycket information. De andra känner jag är viktigare att identifiera.

 

En annan bra sak med Betsson's klient är att man får statistik på sitt eget spelande. Finns det någon här som också kör FL lägsta/näst lägsta nivån på Betsson? Det skulle vara intressant att byta lite siffor.

 

FL 0,25/0,5 elller 0,5/1,0.

Mina "långtidsvärden" är 60-70% fold innan flopp. ca 10% fold på flopp, 5% turn 5% på river. (Inte exakta siffor eftersom jag är på jobbet nu).

 

60% av showdowns vunna.

 

Då ligger min timförtjänst på ca 2,3 usd/timma. Detta på mestadels tre bord vilket innebär ca 6 usd/timma. 20 700 dagar kvar till miljonen. (Det är den första som tar tid har jag hört).

 

Sådär, nu har jag fläkt ut mig. Sätt igång och kritisera!

 

Någon gång ska jag gå in och titta i filen/filerna och se om man kan plocka ut mer saker ur statistiken.

 

 

Föresten, kära mentorer. Kan ni inte bjussa på en klassificering av mig baserat på dessa siffror.

 

Be gentle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka seriösa notes ni för. Värdefulla tips

 

Jag får bli lite seriösare med det där. Mina brukar mestadels vara något i stil med..

"!@'%#&!@ idito @#£& sopa!!" Som ni kanske märker är det bara när jag har åkt på ett beat tar jag tid att skriva ner lite användbara notes.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...