Gå till innehåll

SnG - Vid vilken nivå på buy-in börjar det bli hårt?


Max Cady

Recommended Posts

Hur bra är du? Med mitt korta statistiska underlag och mitt kassa pokersinne så märker jag skillnad redan mellan $3 och $5 där jag hamnar ITM ungefär lika ofta men vinner $3 oftare än $5. Det har lett till att jag har ungefär samma vinst/SnG oavsett vilken av dem jag spelar. Räkna med att varje högre nivå på en och samma site är svårare än den lägre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir hårdare ju högre upp du kommer, men det kommer alltid finnas dåliga spelare - även på högre nivåer.

 

5-10 dollar tycker inte jag skiljer sig speciellt mycket, 20 uppåt däremot finns det bra spelare, men många dåliga med.

 

Däremot av min erfarenhet av sngs, möter man ibland spelare som är extremt dåliga men spelar högre för skojs skull, medans på dem lägre nivåerna har folk inte råd att förlora sin 10 -20 dollars bankrulle ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att 10$ är enkla att slå, det är alltid 2-4 som åker tidigt.

20$ så börjar idioterna ta slut (1-2 som åker tidigt, och då ofta på typ QQ mot KK etc). Dessutom börjar folk på 20$-nivån förstå vikten av att sno de höga blindsen...

 

EDIT: För att gå plus på 10$ behöver du bara undvika att spela kass, på 20$ behövs det nog en viss skill för att plussa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju då aldrig spelat på en högre nivå än $5. Det som stör mig mest är att folk fegar så hårt i början så att man ofta är 10 spelare kvar när mörkarna är minst 100/200. Men det går inte att stjäla för om man bettar nånting hårt innan dess så är det alltid nån som följer med. Det gör att man nästan alltid är shortstack om man inte har tur och plockar upp ett par bra händer på dom första 20-25 givarna.

 

Hur ser spelet ut på dom högre nivåerna säg 20+?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wharic, jag tycker att 5$ är helt vilt i början... Kan bli 3-4 syner om man höjer till 5bb.

 

20$ och 30$ har jag bara spelat något hundratal turneringar totalt, ingen större känsla för dessa. Men det är tightare i början och lösare i slutet än i 5-10$ (helt enligt som man ska spela med stigande blinds)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju då aldrig spelat på en högre nivå än $5. Det som stör mig mest är att folk fegar så hårt i början så att man ofta är 10 spelare kvar när mörkarna är minst 100/200. Men det går inte att stjäla för om man bettar nånting hårt innan dess så är det alltid nån som följer med. Det gör att man nästan alltid är shortstack om man inte har tur och plockar upp ett par bra händer på dom första 20-25 givarna.

 

Hur ser spelet ut på dom högre nivåerna säg 20+?

 

Spelet är skittight men du får alltid syn när du gör preflophöjningar....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.. visst hänger många med på preflophöjningar men sen minibettas det bara om man själv inte försöker styra upp det hela.. och då kan man ge sig på att nån träffar trissen på sitt floppade lågpar :). Väldigt Loose-weak alltså och jag hatar det när man har små stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i $5 SnG är det väldigt passivt spel. syn hela tiden. mestadels preflop. de flesta släpper sedan sina händer om dom missar floppen. andra synar sina 2/2 till rivern. vid $10 börjar det bli tightare spel preflop. men det är dock inte väldigt mycket mer agressivt. finns dock en del kaosare på den nivån som går all-in pre med lite vadsomhelst de första nivåerna.

 

detta beskriver alltså hur det är på sidan jag spelar på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårt och hårt. På nivåer upp till $20 så förstår ju folk inte hur enbordsturneringar skall spelas. Sämst är de när bubblan närmar sig. På $30-nivån så börjar folk kunna lite mer simpla sng-strategier. Som att sno mörkarna från knapp o.s.v. Men inte så mycket mer avancerat spel än så. På $50-nivån ungefär börjar folk verkligen tänka lite mer. Här förekommer inte bara stölder utan ofta åter-stölder (så vida inte knappen är all in i sin stöld dvs:) ). Dock är spelet i tidiga blindsnivåer fortfarande för löst.

Kring $100-nivån eller så så börjar folk faktiskt ha sina strategier utformade. Folk spelar inte ATo första blindsnivåerna och både stölder och återstölder förekommer ofta.

Efter $100-nivån, så ändras spelet inte så fasligt mycket. Vissa detaljer flyter på bättre för spelarna osv. Men i stora drag så är det ganska liknande.

 

För att svara på frågan: Kring $30-nivån skulle jag säga att spelet blir lite hårdare! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...