Gå till innehåll

NL - Hur hantera stackövertag i cashgame?

Recommended Posts

Postad

Jag spelar no limit med blindsen $ 0.5/1 på expekt. Jag får in ett set i knektar och ökar min stack till ca 2,5 * inköpet, dvs runt 250 $. Yppeligt läge att mosa ner sina motståndare ännu mer när man har så mycket större förutsättningar än motståndarna, men varje gång jag har ett så stort övertag händer samma saker. Min stack går långsamt ner mot inköpet.

Eller ännu oftare, jag vinner upp till en stack runt 1,5 ggr inköpet. Jag är ju då mycket rörligare än alla lite mindre stackar. Men när jag tänker att jag ska ta läget och öka stacken ytterligare så funkar det aldrig...

Vad har ni för strategier när ni har en mycket större stack än motståndarna? Har själv sett folk på dom här borden ha runt 4 ggr inköpet vilket jag tycker är ganska imponerande. Vet att ni inte kan berätta exakta metoder men jag behöver lite vägledning för hur man effektivt spelar ut motståndarna på den här nivån. Motspelarna är inte speciellt bra men trots det klarar jag bara att vinna pengar när jag sitter på nötterna. Hårdare spel preflop kanske, jag vet inte, kanske gör ni det ? ;)

Postad

Det finns inget stackövertag i cashgame. Det finns fördelar med att man själv och andra har en stor stack eftersom det blir mer spel i en hand och riverbettandet blir väldigt viktigt, men det spelar aldrig någon roll att man själv har mer än en motståndare.

Jag tror att mitt rekord är 10 inköp på bordet eller något sånt. Det borde i vart fall inte gett mig någon nämnvärd fördel.

• 3 weeks later...
Postad
Varför får man då inte köpa in för hur mkt som helst då i NL?

Det får man i riktig no-limit, nätvarianten är ju snarare att likna vid spread-limit. Orsaken att det finns ett tak på inköpet online är enbart för att hindra fisken från att spela bort sin pengar för fort, inte för att hindra bra spelare från att köpa till sig ett övertag.

Indirekt skulle det naturligtvis gynna de bättre spelarna att ha ett obegränsat maxupptag, men det är enbart för att de sämre spelarna exponerar sig genom att själva köpa in stort. Om någon bara köper in för $50 så kan man bara lägga $50-press på dem, även om man själv köper in för $5,000.

Förresten så kan vi ju formulera om det i gamblingtermer. Om vi spelar 1 mot 1, du får en stack på 10,000 och jag får 10,000 marker men jag får bara ta upp 500 marker på bordet i stöten, vilka är då de rättvisa oddsen att jag nollar dig och tvärtom förutsatt att vi är jämnbra?

P.S. Regeln om att man inte får ta pengar från bordet är lite motsatsen till regeln om maxupptag. Den är till för att tvinga dåliga spelare att exponera så mycket pengar som möjligt.

Postad

Det är ju som Johan säger att fördelen man har med en stor stack är bara en fördel om man möter en sämre spelare som har en lika stor stack. Kan bli lite lättare att bluffa en annan spelare som du tror/vet inte vill torska hela sin stora stack, högre implicita odds osv.

Kan ju ha en viss psykologisk effekt också emot vissa spelare som blir rädda för att du är en bättre spelare för att du har mer marker. Men det kan också vara så att de tänker att du spelar lite loosare pga att du har en stor stack och de reraisar dig all in preflop med lite marginellare händer än annars.

Postad
Så du menar att fisken hade köpt in för för mkt o spelat bort allt på en gång?

Jag menar att en del av dem hade gjort det. Särskilt som ett sätt att ta igen förluster, många spelare vill när de förlorar ha så pass mycket framför sig att de kan vinna en stor pott och antingen plussa lite eller åtminstone gå jämnt upp.

Jag har märkt at fiskar oftast inte köper in för max beloppet, snarare för min beloppet.

Visst men det finns också de som köper in för mer och nu kan de inte göra det, plus att en hel del som inte är fiskar med 50bb i stacken blir det med 500bb i stacken. Djupa stackar gör helt enkelt spelet svårare och ger mycket mer manöverutrymmer för dåliga spelare att spela fel och bra spelare att spela rätt.