Gå till innehåll

NL - Stora skillnader Cashgame vs. Turnering?


sweden1

Recommended Posts

Hej alla,

Är lite fundersam över skillnaden mellan att spela cashgame och turnering i NL??

 

Jag har spelat några SnG sista dagarna med gott resultat tycker jag.. av 6 starter på 10bord har jag 2 vinster, 1 andra plats och 1 tredje plats. Dessutom kom jag 2a på en freeroll med 800 pers häromdagen...har inte spelat NL förut direkt, nästan bara FL på lägre nivå 0.5/1 1/2 nivå. Har lirat ett halvår och läst en hel fel också.

 

Funderar lite över att börja lira NL på lägre nivåer. Svårt att säga om man bara haft flyt, men är ganska tajt och lirar mest AA-TT AK-AJ.

 

Funderar lite och förstår att det skiljer mellan fortlöpande ring games och turneringar. Kan ju vara lite mer chansartat på en turnering kan jag tänka.

 

kommentarer uppskattas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är svårare eller inte beror nog på dig som person.

I turneringar är det mycket att hålla reda på: blindsen går upp, folk blir snabbt short stacked, hur mycket de olika prisplatserna ger osv. Å andra sidan upplever inte jag att det är riktigt lika viktigt att läsa de andra spelare i en turnering som i ett cashgame.

Olika svårigheter alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att detär en väldans skillnad, i en turnering spelar du ett visst antal händer, förlorar du dina marker så är det slut, därför kan det många gånger vara rätt att slänga EV+ händer som har väldigt stor varians.

 

I cashgames handlar det om att ta EV+ beslut eftersom du inte har nån viss tidspress, förr eller senare går du plus om du tar EV+ beslut, och kan stå ut med hyffsad varians(om du har rätt storlek på din BR, har du inte det så kvittar det vad du gör ;) )

 

Därför krävs väldigt stora skillnader i spelet. Låter någon annan förklara det här djupare då jag inte är allt för hajj på området ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden mellan att spela cash och turneringar är att i cash spel så är alltid händerna värda lika mycket. I en turnering så ändras en starthands värde mycket mer beroende på hur många spelare som är kvar i tuneringen.

När tex ni bara är två spelare kvar så är det nästan alltid värt att spela kungar eller ess, då du statistikt sätt leder på dam hög.

Därför är kanske viktigaste regeln att lära sig när man spelar turneringar att förändra sitt spel allteftersom fler och fler åker ut. Dock ska man in kasta bort chip i onödan om man inte måste, har du en fet stack så finns det ingen anledning att spela dåliga händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har greppat den biten...som i frirullen där jag kom tvåa...blev det lite chans nån gång i början...all in på TT (mot nån galning man kollat in) och så för att få lite stack. Sen blev jag jätte tajt fram till finalbordet när vi var 4-5 kvar...då får man släppa lite.

 

Tackar så långt. Ska köra lite mer SnG NL för att få lite mer träning...en 3:e plats till på den jag körde ikväll.

 

Det kanske är NL som gäller..

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det viktigaste om du ska lira NL är fanimej att du är stabil psykiskt och inte tiltar när du blir utdragen på 2-3 sjukligt osannolika händer.

 

Ifall du tiltar kan du vinka adjö till dina pengar. Av den anledningen är det "säkrare" att lira fixed limit.

 

Fast å andra sidan, jag satt 8 timmar idag och fick enbart skräp i fixed shorthanded, och floppade jag triss/tvåpar rök jag mot stege/flush alla gånger.

 

Till slut låg jag mycket back, och det slog slint i huvudet och jag tog mina sista slantar till ett nolimit bord och kastade in degen. Blev synd av en människa som hade 22. Mina par i 5or stod och vips hade jag dubblat tillbaka där jag var från början av dagen.

 

Som sagt, akta sig för tilten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden mellan att spela cash och turneringar är att i cash spel så är alltid händerna värda lika mycket. I en turnering så ändras en starthands värde mycket mer beroende på hur många spelare som är kvar i tuneringen.

Eh???

Jag hoppas att du bara uttrycker dig klumpigt.

 

Det är inte hur många spelare som är kvar i turneringen utan hur många spelare som är kvar vid bordet som är relevant.

Säga att jag spelar i en turnering där man använder 8-mannabord och vi är 16 spelare så vi börjar på 2st 16-manna bord.

När vi är nere i 9 spelare så ska man spela betydligt lösare, men när ytterligare en spelare slås ut så slår vi ihop till 1 bord med 8 spelare och det är återigen dags att spela tight.

 

Dessutom så är det lika viktigt att kunna variera sitt spel beroende på antalet spelare vi bordet i ett cashgame som vid en turnering.

Det är vanligt att ett cashgame börjar med 3-4 spelare för att sedan fylla på när det kommer fler spelare. sedan så slutar spelare för att gå hem och då brukar spelarantalet sjunka igen tills spelarantalet är så litet att de kvarvarande bestämmer sig för att bryta upp.

 

Den största skillnaden mellan NLT-turnering och NLT-cashgame är just turnering vs. cashgame.

I en turnering har man sällan mer än 100bb i marker framför sig, medans i cashgame har man sällan under 100bb.

I cashgame så går det ut på att vinna så mycket pengar som möjligt, medans i en turnering så går det ut på att stanna kvar så länge som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden mellan turneringar och cashgame är att i turneringar är du (elelr fi) alltid shortstacked - det kommer alltså efter de första inledande runderna en massa tvångssynlägen och desperatsynlägen, annars äts man upp av blindarna. Största skickligheten i sådana tävlingar är att ha ett bra starthandsurval, kunna läsa om motståndaren råkar ha en bättra hend just denna gång, och om så inte är fallet att ställa in.

 

I cashgame (pratar live nu) så är faktiskt starthandsurvalet inte lika viktigt - i bra position kan man spela samtliga händer i ohöjda potetr exempelvis, så länge du är en ruskigt bra preflop-spelare - detta eftersom stackdjupet är så mycket större.

 

Cashgame på nätet är ett mellanting i och med det begränsad inköpet. Partys 50x-struktur gör att det liknar mer tävling, Primas (et al) 100x-struktur gör att det liknar mer live cashgame.

 

Grovt uttryckt alltså

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh???

Jag hoppas att du bara uttrycker dig klumpigt.

 

Det är inte hur många spelare som är kvar i turneringen utan hur många spelare som är kvar vid bordet som är relevant.

Jag tycker att han har rätt. Den enda strategin som är specifik för just turneringar är ju att man kan få sämre värde på händer vid de situationer där utbetalningsstrukturen avviker brant (och bara om det finns mer än ett pris). Sedan är det inte det som karaktäriserar turneringar utan det som Ola och du sa, alltså att man är short-stacked så gott som hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det viktigaste om du ska lira NL är fanimej att du är stabil psykiskt och inte tiltar när du blir utdragen på 2-3 sjukligt osannolika händer.

Om man inte känner till motståndarens hand så är det väldigt sällan som man är bättre än 60-70% favorit i snitt när man spelar hold'em och ofta så är ens förväntade fördel betydligt mindre. Så det är inte så ofta som man råkar ut för särskilt osannolika förluster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...