Gå till innehåll

NLT - AKs, floppad nötfärg


Recommended Posts

Den här handen ledde till intressant diskussion i chatten efteråt. Jag skulle gärna vilja höra lite fler synpunkter.

 

Jag är för övrigt inget vidare på no limit cashgame, men jag har inte gett upp hoppet. :-) Här har jag i alla fall lyckats dubbla upp med AA ett par händer tidigare.

 

Pacific NL25, 8 spelare

Stol 1 porkymmu $24 (SB)

Stol 2 gecka $24.07 (BB)

Stol 3 bigtom05 $18.45

Stol 4 HERO $53.31

Stol 5 PorkDK $47.90

Stol 6 WRCSweat $22.86

Stol 7 strike25 $34.23

Stol 9 WM93 $49.19 (Button)

 

porkymmu postar $0.13

gecka postar $0.25

 

HERO A:spade: K:spade:

 

1 spelare fold

HERO raise $1

PorkDK call $1

2 spelare fold

WM93 raise $4

2 spelare fold

HERO call $3

PorkDK call $3

 

Jag gör en standardhöjning, får syn och blir höjd. Höjningen är nog precis så mycket som jag kan tänka mig att syna här. Floppar ett ess eller en kung är jag inte alls säker på att ha bäst hand. Och jag är ur position. Men min hand är suited och det är redan en rätt stor pott, så jag synar. Dessutom sitter alla tre spelare i potten på dubbla inköp, så om inte annat känns det rätt att spela handen för implicita odds.

 

(Turneringsspel är så mycket enklare ... För 16BB är man i allmänhet all-in redan, men här är det bara 1/10 av stackdjupet.)

 

Är det någon som lägger AKs här? Eller skulle jag rentav ha höjt tillbaka istället? Hade ni spelat annorlunda med AKo?

 

Flopp (3 spelare)

 

J:spade: 6:spade: T:spade:

 

Hur spelar ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

checkraise är bara dumt.. alldeles för uppenbart att du har en bra hand. sen vill du verkligen inte att det kommer en till :spade: då kommer du inte få en krona för du håller både A och K.

 

Så betta ut lagom mycket på floppen hoppas på en raise och gå isf all in. Det här kommer se mer ut som att du är rädd för färgen / har TP + färgdrag. och då kan du få en syn av händer som AA KK osv. och om ingen har någon av dem händerna så kommer du antagligen inte få betalt iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagts ovan så blir det svårt att få betalt när du har både As och Ks. Glöm dock inte bort att ett set mycket väl kan sitta ute så det finns ingen anledning att slowspela och låta dem dra ut dig.

Spela handen som om du hade haft AA, KK, QQ dvs beta ut på floppen för att låtsas "skydda" din hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Före floppen är det väl en rätt marginell syn i så taskig position. Beta ut strax under pott på floppen. Får du syn och spelaren är tillräckligt LAG, kan du gå för checkraise på turn eller bara beta rätt ut. Höjer han är du all in snabbare än Glimne kan säga fold.

 

Finns inte så mycket du kan göra med en sådan här hand. Har motståndaren en hand han inte kan släppa få du antingen betalt eller bli utdragen. Har han en skithand blir det inget pröjs eller utdragning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några synpunkter på preflopp-spelet?

 

Tycker du spelar helt rätt preflop.

Höjer 4xBB och sen får du en kraftig reraise. Du sitter ur position vilket är en väldigt viktig faktor här. En annan viktig faktor är som sagt stackdjupet och att det är en kille till i potten som ger dig implicita odds.

 

hade handen varit AKo så är en fold som är bäst. om han inte har dig dominerad utan bara har QQ eller JJ. kanske TT t.om så kommer han aldrig ge dig action mot en floppad A eller K.

 

en reraise är ute ur bilden.. jag ger honom högst 5% fold eq och du ligger med 90% säkerhet under. och är också ur position. och om du missar floppen är det onödiga pengar, ser ingen anledning att höja för det leder ingenstans tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad än PorkDK har så måste han vara livrädd för färgen. Instinktivt hade jag nog check-synat eller check-raisat mot en aggresiv spelare men det tror jag är fel. Ett fjärde spader kommer döda allt bettande från hans sida om han nu inte gärna riskerar hela stacken på en låg färg. Du måste få in så mycket pengar i potten så fort som möjligt.

 

Jag hade nog kastat ut ett litet krok bet på typ 1/3-del eller 1/4-del av potten för att försöka representera ett drag och sedan hoppats på en redig re-raise från en aggresiv spelare som man kan syna. Om han är en vek tomte så är ett potbet på sin plats. Han kommer checka ner handen i alla fall.

 

Same same på turn. Kommer aldrig ett fjärde spader är det bara att ställa in på rivern. Se dock upp om brädan parar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se att du är slagen pre-flopp. Motståndaren sitter med stor sannolikhet INTE på AA/KK utan på QQ/JJ/TT eller liknande - Fi kan även sitta på AK och hoppas ta potten pre-flopp.

 

 

Nu är det bara och betta ut på floppen och hoppas att alla inte bara slänger korten utan FI har floppat trissen och synar/höjer - och du då kan ställa in.

 

Parar sig brädan på turn så kan du finna dig sitta med 1 out på rivern - Sp Q.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag tycks ha resonerat rätt preflopp, men även fold hade varit acceptabelt.

 

Jag trodde fler skulle föreslå en check på floppen, men ni är smartare än så ... :-)

 

Jag gjorde så att jag överbetade potten ($12) med en bet på $15. Spelaren efter lade sig snabbt. Knappen funderade ett tag och synade sedan. På turn kom en blank (8:heart:). Potten var $41 och det fanns $30 kvar att spela om, så jag ställde in resten och han lade sig efter att ha stekt lite. Min gissning är att han hade ett överpar.

 

Jag spelade rakt och tog betalt ... men det var intressanta saker som sades i chatten efteråt:

 

WM93 >> did you get the flush? kotoryu

Kotoryu >> oh yes

Kotoryu >> AK spades

bigtom05 >> why bet it that big?

Kotoryu >> ;-)

Kotoryu >> to win more money

PorkDK >> good answer

bigtom05 >> lol i figured maybe milk it some lol

bigtom05 >> i didnt think you had a flush..figured you for trips and him with A of spades chasin

Kotoryu >> yes, that is why i bet

Kotoryu >> people slowplay too much

bigtom05 >> lol ill slow play the nuts

PorkDK >> LOL!

Kotoryu >> :-)

Kotoryu >> that's what i mean, no one expects you to bet the nuts on the flop

Kotoryu >> so sometimes i do

PorkDK >> Reverse psyk - make it look like a steal to suck him in and win more money...

 

Innan bigtom05 lämnade bordet strax efteråt skrev han typ: by the way, kotoryu didn't have the flush

 

Många bra argument i den här tråden mot att slöspela. En del saker hade jag inte ens tänkt på, till exempel att en fjärde spader på turn dödar all action.

 

Jag sitter ändå och funderar på om jag borde ha visat lite svaghet på turn genom att beta halvpott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se att du är slagen pre-flopp. Motståndaren sitter med stor sannolikhet INTE på AA/KK utan på QQ/JJ/TT eller liknande - Fi kan även sitta på AK och hoppas ta potten pre-flopp.

 

Har du något bra skäl att exkludera AA-KK? Ser inget skäl till att höjningen inte ska inkludera ALLA par över nio eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra spelat känns dock klantigt att förklara hela ditt spel i chatten efteråt.

 

Håller med. Snacka om att lära tomtarna. Här sitter man och försöker lära sig stenhårt på egen hand sen läcker det så otroligt mycket information till sämre spelare vilket gör att man får det svårare. Sluta lära varandra! :roll: Nedå sålänge man är duktig anpassar man sig och ändrar sitt spel efter hur andra tror man spelar men sluta lära ut på chatterna, om det inte är hög limit där alla är bra och man vill briljera lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Snacka om att lära tomtarna. Här sitter man och försöker lära sig stenhårt på egen hand sen läcker det så otroligt mycket information till sämre spelare vilket gör att man får det svårare. Sluta lära varandra!

Äsch, då är det ju ingen idé att vi postar händer här heller.

 

Dessutom tror jag att de andra i chatten tyckte att jag spelade tomtigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...