Gå till innehåll

FL - Hur spela överkort på floppen?


crillux

Recommended Posts

Jag har en del problem med att spela överkort när floppen inte träffar.

 

Typiskt läge är när jag höjer från knappen med AKo. 2 limpare synar och floppen kommer 9-7-2 regnbåge.

Båda limparna checkar, jag betar. Turn kommer med en 4, och dessa båda checkar igen. Ska man beta här?

River: 3. Check från båda limparna igen. Jag betar, och får syn av K7o och Q4o.

 

Jag tycker jag råkar ut för liknande situationer ofta.

 

Finns det några generella tips vad gäller överkort? Endast mot ett fåtal motståndare antar jag, men hur få?

Övriga tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt att höja preflop. Får du en kontrahöjning emot dig från en spelare som inte är i tightaste laget bör du överväga att kontrahöja igen. När väl floppen kommer ska du betta. Om han kontrahöjer kan du välja att kontra igen eller bara syna. Checkar han då på turn bör du nog trycka in en höjning till.. På river kan du checka eftersom om han inte lagt sig innan så kommer han nog inte göra det nu heller. Det var bara oturliga kort på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

självklart gäller det att ha koll på motspelarna. Är de synstationer får du anpassa spelet efter detta och kanske inte skjuta iväg på Varje gata. Jag förespråkar INTE att du ska bli mer passiv, utan bara mer lyhörd för situationen. Har jag 4 spelare totalt (inklusive mig själv) i potten på flop, jag har höjt innan med AK etc, men totalmissar, så trycker jag inte på stenhårt då jag i 99% av fallen inte tror jag får bort tillräckligt många för att vinna handen tillslut iaf. check/syn, check/fold då, beroende på vad du får för pottodds och vad du tror du har för "levande kort". Är du sist att prata så skulle jag fortfarande ta ett gratiskort hellre än att betta ut, riskera omslag och jobbigt beslut för turn, eller beta ut, få 3 syner bakom, vilket inte förändrar situationen något, utan bara ger incitament för dem att syna ner till rivern då potten blir större. Med tre spelare i potten, så kör jag (nästan) alltid ett continuationbet, annars blir det väldigt tydligt när man träffar och när man inte gör det. Donkbetar någon rakt ut så höjer jag för isolering och värde då det är ofta man ligger före, man tror sig ha många outs för en vinnande hand etc. På turn, om båda check-callat floppen, och dom checkar fram till dig, som fortfarande missat, så hade jag tagit gratiskort på rivern, checksynat om en betar och den andra lägger sig, checkfoldat om en betar och den andra synar, samt checkat bakom om det checkas fram till mig, då jag inte tror att du vinner handen 1/10 i en sådan situation.

 

Viktigt att poängtera, så du inte blir FÖR passiv är: Ha Koll På Motspelarna. Hur ofta lägger dom sig mot flopbet, mot turnbet etc, vad har de för agressionsfaktor över gatorna. Går ganska fort att analysera motspelarna då och veta ungefär vad som är "rätt" spel beroende på situationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är situationsberoende som så ofta. Visst du kan beta turnen där framförallt som du har position för att sen checka rivern om du inte träffar A eller K vill säga. Men det är ju väldigt beroende på vad de kan tänkas limpa med också och om de är kapabla att slänga en "lillträff". Du kan ju ta gratiskortet och hoppas på turnen också. Men limp och två syn på floppen med rainbowbräde när typ T8s och 86s JT osv kan vara synhänder där för de flesta så det är svårt. Synar bara en av dem dig på floppen så tycker jag det är en klar bet och om båda synar så kan första spelaren folda mellanparet på turnen om du betar då och andra killen sitta med ett drag så då är ju en bet guld värd. Även om du träffar A måste du ju vara lite försiktig i det läget, defintivt inte höja om någon av de före dig betar på rivern. Limp med A2 eller A7s osv är ju ganska vanligt där. Gäller heads up och emot 2 spelare. Mycket svårt senario som du själv mycket riktigt säger.

 

Omöjligt att ge några generella regler, är det emot 3 eller fler motståndare så hade jag nog tagit gratiskortet på turnen i varje fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en del problem med att spela överkort när floppen inte träffar.

 

Typiskt läge är när jag höjer från knappen med AKo. 2 limpare synar och floppen kommer 9-7-2 regnbåge.

Båda limparna checkar, jag betar. Turn kommer med en 4, och dessa båda checkar igen. Ska man beta här?

River: 3. Check från båda limparna igen. Jag betar, och får syn av K7o och Q4o.

Floppbetandet är ju ok, du kan mycket väl ha bäst hand och kommer att få värde från hyffsat många oparade händer. Men när båda synar så har antagligen minst en av dem ett par och då värdebetar du verkligen inte längre, då semibluffar du mot någon som troligen inte är dum nog att lägga ett par på en raggig bräda mot en hyffsat aggro preflopphöjare. Dags för gratiskort.

 

På rivern så har du en viss chans att vinna bara genom att checka tillbaka, däremot kommer du nästan aldrig få syn av en sämre hand samtidigt som väldigt få spelare skulle lägga en bättre hand.

 

Så rätt illa spelat på turn och river, vad är det du försöker uppnå med dina bet egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så rätt illa spelat på turn och river, vad är det du försöker uppnå med dina bet egentligen?

Tanken med att beta river var att om båda motståndarna fortfarande var tomma så borde de lägga sig. Men du har givetvis rätt i att jag borde insett att åtminstone 1 av 2 synare borde träffat något, om än bara ett lågt par.

 

Man lär sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, om båda är tomma så vinner du ju även om du checkar så jag ser inte direkt någon fördel med att de viker.
Point taken. Jag har väl fastnat lite i att aggression är bra... Men då bör man ju kanske ha något att lägga bakom aggressionen också.

 

Hur bör man lägga upp strategin för samma hand (AKo), om man istället är ur position på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Skulle säga sak som nummer ett här inne du betar definitivyt för lite....kanske att din syn preflop är ett dåligt spel när två st redan har limpat...du borde höja

 

Om du skulle besvärat dig med att läsa svaret på det inlägget eller varför inte rubriken (?) så skulle du förstått att det är fixed limit det talas om. För övrigt synade han inte en enda gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela överkort mot flera okända motspelare är riktigt svårt. Att ha position underlättar väldigt mycket.

 

Att betta floppen mot två motspelare om du höjt preflopp är rätt de flesta gångerna eftersom du kan ha bäst hand samt få bättre händer (bottenpar och dyligt) att lägga sig.

 

Om man ska skjuta vidare på turn hänger mycket på hur bordet ser ut. Finns det uppenbara drag är jag mer benägen att betta på turn eftersom chansen att du leder är större än om du blir synade på en flopp utan drag.

Får du två synar på brädan Q72 så är det väldigt troligt att du är slagen och i behov av det frikort ditt bett på floppen förhoppningsvis ger dig chansen att ta.

 

Att fortsätta betta river när man har blivit synad på alla tidager gator och sitter i position är i de flesta fall totalfel. Har du fått syn på floppen och turn är det inte ofta din motståndare kommer lägga en bättre hand eller syna med en sämre på river. Vad som händer är att du bara blir synad och händer som slår dig och aldrig blir synad av händer du slår vilket givetvis kostar massa pengar.

 

Skulle säga sak som nummer ett här inne du betar definitivyt för lite....kanske att din syn preflop är ett dåligt spel när två st redan har limpat...du borde höja

 

kan man inte ha FL blinkandes i stooora röda bokstäver i rubriken? :roll:

 

Skulle verkligen behövas. Väldigt ofta folk tror det är NL och bryr sig inte ens om att läsa de andra kommentarerna innan de slänger in ett för tråden helt meningslöst inlögg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett läge som jag har börjat fundera på om jag spelar fel är följande.

 

Jag höjer preflop med en broadwayhand t.ex. A :club: Q :heart: och vi ser floppen trehandat där jag har position och det kommer en flopp med möjliga drag där jag har två överkort typ J :spade: 7 :heart: 2 :heart: och någon av spelarna donkbettar mig.

 

I dessa lägen brukar jag höja för frikort och oftast också få frikortet på turn. Problemet som jag ser det är ju att de gånger jag inte träffar på turn eller river kommer ju donkbettaren ha en ganska automatisk bluffbet på rivern om han donkbettade ett drag från första början.

 

Någon som har några tankar om detta?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några generella tips vad gäller överkort?

 

Barry Tanenbaum har i WLLH (Lee Jones 3 uppl) några generella regler om just såna här lägen. Dock är han redan avig mot att spela överkort överhuvudtaget och generella tips i synnerhet. Men om man är helt nollställd och måste ha en grund att stå på så ...

 

Om jag minns rätt är det så här.

 

Tre motspelare - check flopp och check/fold om du inte träffar på turn.

Två motspelare - bet flopp och bet turn mot en motspelare annars check.

En motspelare - bet flopp och bet turn, check river.

 

För alla alternativen gäller fold emot en höjning eller någon betar in i dig.

 

Som sagt, en grund att stå på, men ska anpassas efter hand.

Ber om ursäkt om jag misstolkat något, då jag inte har boken till hands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...