Gå till innehåll

Spärrat konto på grund av chipdump.


gul_och_pank

Recommended Posts

Hej. Jag och en polare har gjort något extremt klantigt och onödigt.

För ca 3 veckor sedan chipdumpade vi över pengar på en site och jag har nu fått ett mail där de frågar vad jag har för relation till personen som dumpade pengar till mig. Idag är både mitt och min kompis konton spärrade. Anledningen till att vi chipdumpa var att det inte fanns någon "player to player transfer" på sidan och att vi var helt enkelt ganska slappa med att göra det via neteller vägen. Vi trodde inte siter hade så bra koll som de uppenbarligen har. Chipdumpningen var väldigt uppenbar, inte en chans att dom går på att det var missclick osv iom att vi gjorde det i flera potter. Det var bara vi 2 på bordet. Efter detta har vi aldrig suttit på samma cashgame-bord, aldrig spelat samma SNG eller samma MTT. Det rör sig om väldigt stora summor som finns på kontona, vi kommer knappast kunna rejka tillbaka allt under 2månader etc, så det är knappast ett argument vi kan använda.

 

Jag och min kompis skulle behöva lite tips på vad som kan sägas/göras från er som har lite bättre koll över siter deras säkerhet. Bör vi maila dom eller ska vi kanske rent av skaffa en advokat som ser över saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jag är definitivt ingen expert men,

 

Ärlighet vara längst. Men jag skulle nog ändå vilja påpeka att man godkänner och accepterar ett antal förhållningsregler när man reggar sig via siterna, och har man en gång godkänt detta så är det juridiskt inte lätt att försvara varför man eventuellt brutit mot dessa föreskrifter.

 

Hur mycket pengar rör det sig om? Jag vill inte veta i exakta siffror, men betänk att juridisk expertis inte är billig att anlita... Är det värt det.

 

Jag vet inte mycket om jurudiska processer specifikt kring pokersajter, men generellt kan man säga att om du råkar i tvist med någon som har övertaget juridiskt likväl som ekonomiskt så ska du nog inte försöka knåpa ihop någon snyfthistoria på egen hand, utan ta hjälp av sakkunnig expertis, advokat.

 

 

Lycka till i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om ni inte helt enkelt måste bita i det sura och inse att man ibland torskar rätt rejält på att vara korkad.

 

Det finns ju faktiskt en anledning till att man inte får chipdumpa. Ett mycket bra skäl, är ju att det vanligtvis är folk som stulit ett kreditkort och skapat ett phony-konto, som brukar chipdumpa.

 

//magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så rör det sig om väldigt stora belopp. Så om det hela inte löser sig så får det nog bli den juridiska vägen ja.

 

Tror ni på konceptet att "hota" med att de kommer få väldigt dålig PR i Sverige om dom nu inte ger tillbaka kontot efter att man bett om ursäkt och får se det hela som en varning osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så rör det sig om väldigt stora belopp. Så om det hela inte löser sig så får det nog bli den juridiska vägen ja.

 

Tror ni på konceptet att "hota" med att de kommer få väldigt dålig PR i Sverige om dom nu inte ger tillbaka kontot efter att man bett om ursäkt och får se det hela som en varning osv?

 

Kan ju knappast klassas som dålig PR att sätta dit fuskare och personer som inte följer reglerna. Själv tycker jag att det är bra att siterna gör något även om det ibland är i strängaste laget eftersom jag antar att det ni gjorde inte skadade någon annan.

 

Men lycka till och jag hoppas det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klart de måste spärra kontona om de misstänker chipdumping, med stulet kontokort osv. Men om ni båda, spelare som var inblandade skickar samma mail till sidan och förklarar precis som du gjort här, kan jag inte på något sätt förstå hur de inte kan ge tillbaka pengarna. Vänta absolut med att hota och skrämma med juridiska medel, för det finns ingen chans i världen att du vinner en sån process.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gul_och_pank,

 

"det rör sig om väldigt stora pengar"

 

Verkar ju vara frågan om pengatvätt...någon vill ha ut skattefria pengar låter det som i alla fall, annars hade ni väl löst det via neteller?

 

om ni vill veta hur segdragen en sådan här process kan bli så kan jag hänvisa till denna tråd (om det gäller prima):

 

http://www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=28469

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så rör det sig om väldigt stora belopp. Så om det hela inte löser sig så får det nog bli den juridiska vägen ja.

 

Haha. Det här kommer aldrig att komma till domstol pga. att du inte har rent mjöl i påsen.

 

Fråga i Flashbacks forum "Underground" istället. Din fråga passar mycket bättre i det forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siternas största anledning till bekymmer är ju antagligen att det är stulna kort eller kontostöld. Så det första ni borde göra är ju att visa att kortet är ert osv. Deras andra anledning till att vara lacka på chipdump är ju om siten skulle användas för att tvätta olagliga pengar eftersom det antagligen kan orsaka problem för dem, och där är ju er oskuld mycket svårare att visa.

 

Men er bästa möjlighet är så gott som säkert att lugnt och sansat diskutera med dem och undvika alla former av hot. Kanske också kan hjälpa om ni kan få någon form av rekommendation från en eller flera storspelare eller affar som har en tumme med andra en supportavdelningen.

 

Jag har väldigt svårt att tänka mig att ni har någon möjlighet att få tillbaka pengarna på juridisk väg med tanke på användaravtalet och hur mycket rättigheter det ger till siten samt även saker som det lokala rättssystemets inställning till siten. Du kan ju tänka dig själv hur svårt det skulle vara för en Costa Rican att få loss ett par hundra tusen från ett svenskt företag om han godkänt ett liknande avtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer allt du har skrivit och att ni båda faktiskt har rent mjöl i påsen så berätta helt öppet för pokersajten om vad som hänt, fungerar det inte så rekommenderar jag en juridisk lösning, men tänk på att det kostar oavsett om ni vinner eller ej, parterna står för sin egna utgifter och det kan oftast ta väldigt lång tid.

 

Läs igenom avtalet du har med pokersajten och se om du finner något som talar i din favör där. Där står också var/hur avtalstvister skall lösas.

 

Ett avtalsbrott från er sida behöver nödvändigtvis inte innebära att ni förlorar alla era pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juridiskt är ni i stort sett körda, så att nämna advokater etc kan du låta bli för det har ingen inverkan. Hot och otrevligheter är aldrig någon utväg eftersom det ofta slutar med att siten inte ens svarar på dina mail... dvs kommunikationen går ner.. Även om ni känner er frustrerade för det som hänt så är det ni som brytit mot reglerna så kommunicera sakligt och ärligt...

 

Läs igenom avtalet du har med pokersajten och se om du finner något som talar i din favör där. Där står också var/hur avtalstvister skall lösas.

 

Ett avtalsbrott från er sida behöver nödvändigtvis inte innebära att ni förlorar alla era pengar.

 

I avtalet står troligen följande: Siten avgör vid tvist, ni har chipdumpat och brutit mot reglerna och era konton är därmed forfeited om siten så bestämmer. Eftersom ni skrivit på avtalet tar en jurist/advokat er ingenstans, ni har felat och det är inget de kan göra åt det. "vi visste inte" håller inte då det är er skyldighet som spelare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så rör det sig om väldigt stora belopp. Så om det hela inte löser sig så får det nog bli den juridiska vägen ja.

 

Tror ni på konceptet att "hota" med att de kommer få väldigt dålig PR i Sverige om dom nu inte ger tillbaka kontot efter att man bett om ursäkt och får se det hela som en varning osv?

 

Du och jag lever uppenbarligen i helt olika världar. Dom har ju inte gjort något fel än så länge (vad jag förstår av vad du har skrivit9. Ni har gjort fel, när ni har gjort fel bör inte ni hota dom som inte har gjort fel. Dom kan inte få dålig PR för att dom försöker stoppa fusk. Det får dom bra PR av. Sådana sidor vill i alla fall jag spela på. Vad ni ska göra är att vara ärliga. Säg precis vad ni gjort och varför. Ge dem all information de önskar.

 

Alternativt har ni ju inte "rent mjöl i påsen" (som någon skrev) och i så fall (nu tror jag inte att det är så, men OM) är det ju bara att hoppas att det går åt helvete.

 

Jag skulle bli glad om du kunde förklara en sak för mig. Varför vill ni inte vara ärliga? Det är det som förbryllar mig mest i denna tråd. Varför vill du ljuga och hota? Varför vill du inte vara ärlig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så rör det sig om väldigt stora belopp. Så om det hela inte löser sig så får det nog bli den juridiska vägen ja.

 

Tror ni på konceptet att "hota" med att de kommer få väldigt dålig PR i Sverige om dom nu inte ger tillbaka kontot efter att man bett om ursäkt och får se det hela som en varning osv?

 

Den juridiken blir nog komplicerad för er del, då det väl är ett brott mot de regler som ni godkänt då ni reggat konto på siten?!

 

Vad gäller att "hota" så är det nog fullständigt meningslöst. Någon dålig PR i Sverige lär de knappast få för att de försöker stävja fusk. Tvärtom. Tycker bara det är bra att sånt här händer. Och visst, att be om ursäkt är ju bra, men någon form av förklaring till ert beteende blir ni nog också tvugna att presentera, eftersom det är ett så uppenbart brott mot sitens regler, samt ett väldigt vanligt sätt att begå bedrägerier.

 

Är det som du säger så får ni väl helt enkelt förklara er noggrannt och utförligt, och hoppas på deras goda vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juridiskt är ni i stort sett körda, så att nämna advokater etc kan du låta bli för det har ingen inverkan. Hot och otrevligheter är aldrig någon utväg eftersom det ofta slutar med att siten inte ens svarar på dina mail... dvs kommunikationen går ner.. Även om ni känner er frustrerade för det som hänt så är det ni som brytit mot reglerna så kommunicera sakligt och ärligt...

 

Läs igenom avtalet du har med pokersajten och se om du finner något som talar i din favör där. Där står också var/hur avtalstvister skall lösas.

 

Ett avtalsbrott från er sida behöver nödvändigtvis inte innebära att ni förlorar alla era pengar.

 

I avtalet står troligen följande: Siten avgör vid tvist, ni har chipdumpat och brutit mot reglerna och era konton är därmed forfeited om siten så bestämmer. Eftersom ni skrivit på avtalet tar en jurist/advokat er ingenstans, ni har felat och det är inget de kan göra åt det. "vi visste inte" håller inte då det är er skyldighet som spelare...

 

Du skall inte alltid tro på vad som står i avtalen, finns många saker som kan invalidera bitar ur ett avtal. Bryter mot andra tvingande lagar eller är oskäligt etc. Sen står det aldrig i ett avtal att siten skall avgöra vid tvist. Oftast så står det att tvister skall avgöras i domstol i det land pokersajten är registrerad alternativt skiljeförfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har rent mjöl i påsen. Detta har inget med pengatvätt etc att göra. Anledningen till att vi har haft taknar på att ljuga är för att jag tycker inte detta är ett så jävla stort regelbrott som de flesta andra verkar tycka, men ändå så har de ju planer på att robba oss på degen. Både jag och min kompis kan glatt visa upp kopior på pass/kreditkort/id och allt vad som nu behövs om nu det hjälper. Jag tycker det känns extremt överdrivet och absurt om dom ska låsa en så här stor summa pengar för den lilla skada som har skett. Jag tror att man borde kunna skapa rätt kass PR för siten om de vägrar att ge tillbaka pengarna. Jag inser också att den juridiska vägen nog bara blir pankaka av allt ihop men om de vägrar att ge tillbaka pengarna känns det som att det inte finns så många andra utvägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...