Gå till innehåll

PLO - Bluffa eller inte bluffa?


Recommended Posts

Game # 217678181 - Omaha High Pot Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Chiba"

Game ended 2006-01-13 23:54:18 GMT+01:00

 

Players:

Ex-math (EUR 15,63 in seat 1)

sthippp (EUR 21,79 in seat 3)

falken1616 (EUR 7,60 in seat 5)

jumperjon (EUR 33,93 in seat 6)

 

Dealer: jumperjon

Small Blind: Ex-math (0,10)

Big Blind: sthippp (0,20)

 

Ex-math was dealt: Ah - 7d - As - 8d

 

falken1616 Call (0,20)

jumperjon Call (0,20)

Ex-math Call (0,10)

sthippp Raise (0,20)

falken1616 Call (0,20)

jumperjon Call (0,20)

Ex-math Call (0,20)

 

Flop Ts - Jd - Js

 

Ex-math Check

sthippp Check

falken1616 Bet (0,20)

jumperjon Call (0,20)

Ex-math Call (0,20)

sthippp Raise (0,80)

falken1616 Fold

jumperjon Call (0,60)

Ex-math Call (0,60)

 

Turn Ts - Jd - Js - 5d

 

Ex-math Check

sthippp Bet (1,60)

jumperjon Call (1,60)

Ex-math Call (1,60)

 

River Ts - Jd - Js - 5d - 7s

 

Ex-math Check

sthippp Bet (1,00)

jumperjon Fold

 

 

Jösses, den här handen spelar jag ju ganska tomtigt kan man tycka men jag blir så oerhört nyfiken när Fi spelar så konstigt. Tänkte väl att jag hade två vinnarouts + möjligheten att ta potten från Fi genom att bluffa bort honom.

 

Bluffa eller inte bluffa på rivern? Motivera och försök gärna sätta Fi på en hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövrigt är det en kass bluff. Vem jagar med färgdrag på parat bord och höjer på rivern när han träffar?

Bluffar man är väl iof tanken att man skall representera färg eller bättre.

 

Inne på samma spår - raise preflop, fold flop, fold turn /.../

:D Yes, jag spelar handen tvärtemot mot vad som är rätt. Satt i telefon samtidigt så jag var lite disträ.

 

Vad skulle han ha som han lägger på river?

Triss? Fan vet, han verkar ju oerhört svag men "strong means weak" osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det inte varit PLO20 mot spelare som man får anta är totala idioter kanske du hade kunnat bluffa, men du får syn av så sjuka händer om du raisar. Jag tiltsynar i och för sig med AA för en dollar för att se vad han har, samt för att jättefiskar ibland betar KK på samma sätt.

 

Om du ska spela handen på floppen så måste du slå om (självklart får du bara action om någon har en J, men du kan inte bara syna).

 

Om du spelar AAxx passivt preflop från mörkarna - se då till att folda floppen billigt när den tokmissar som den gör nu. Finns ingen anledning att fortsätta. Överpar i PLO är sjukligt överskattade, särskilt mot sex pers på en JJT-flop.

 

Att spela JT preflop är ju jättevanligt i Omaha...

 

EDIT: Du skriver att du synar för att du har två outs (ok, det kan jag köpa, ingen kommer passa på denna nivå och för floppriset kan du väl slaska in ett kort till) OCH för att kunna bluffa.

 

Tänk ej så.

 

Bluffsyna gör man med starka reads mot spelare man vet kan lägga en hand på turn. (Se t.ex. senaste inlägget i Othellos PLO-dagbok här på forumet om bluffsyner och en väl genomtänkt bluff). Sådant spel rekommenderas inte på PLO20. På PLO20 gäller det att hitta nötter samt lägen att värdebeta marginellt (t.ex. set på trefärgad/trestegad bräde).

 

Bluffa då och då i mindre/mellanstora potter när du har en read, men gör det sällan. Bluffar du aldrig på PLO20 gör du inget större misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle konsulterat er innan jag spelade vidare på rivern ;) Tack för kloka svar.

 

Ex-math Raise (8,50)

sthippp All-In (17,99)

Ex-math Fold

sthippp Payback (10,49)

 

sthippp didn't show hand

 

sthippp wins: EUR 24,70

Rake: EUR 1,30

 

När han ställde in insåg jag på ungefär två nanosekunder vad han hade och det var anledningen till varför han spelade så vekt. Inte att han hade en mariginell hand utan tvärtom - han var rädd att jaga bort oss ur floppen med sina knektar.

Han erkände att han hade fyrtalet i chatten och i efterhand kan jag faktiskt inte se hur jag kan spela handen sämre utan att lägga preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...