duckstab Postad 9 Januari , 2006 Rapport Postad 9 Januari , 2006 Jag vill lita mer på mina reads/tells än vad jag kan förmå mig att göra. Jag tycker att jag väldigt sällan har fel när jag känner mig stensäker på vad FI har. Osäker på om jag bara lurar mig själv eller om jag borde lita mer på känslan. Den här handen spelade jag igår, och efteråt var jag asförbannad på att jag spelat så dåligt. SB: 16.14% VPIP, PFR 8.36%, han har inte några speciellt avvikande aggressionssiffror. Eventuellt något mer åt det passiva hållet isåfall men ingen tydlig tendens. Verkar vara en av de stabilare spelarna runt bordet. Party Poker 2/4 Hold'em (10 handed) converter Preflop: Hero is MP3 with As, Kd. 5 folds, Hero raises, 1 fold, SB calls, 1 fold. Han är väldigt tight och förutsägbar preflop, och det känns som jag kan sätta honom en ganska begränsad range redan här. Har inte sett honom försvara SB med något annat än en stabil hand. AQ, AJ, KQ, KJ, något mellanhögt pocketpar kanske? Han skulle nog ganska säkert 3-beta AK och bättre. Flop: (5 SB) 4h, 2d, Kc (3 players) SB checks, Hero bets, SB calls. Han har en hög foldprocent på floppen, och det känns väldigt troligt att han nu har träffat kungen eller har nån mellan pocket som han tänker syna ner med. Turn: (3.50 BB) 9s (3 players) SB checks, Hero bets, SB raises, Hero 3-bets, SB calls. Nu check-raisar han alltså, men det enda orosmomentet känns som 99. Jag 3-betar och han synar endast (han synar utan att tveka). Nu känner jag mig stensäker på att han måste ha typ KQ, KJ, KTs... eller kanske AK? Tror absolut inte han är så vågad att han skulle höja mig med något sämre än par i kungar. River: (9.50 BB) Qc (3 players) SB checks, Hero bets, SB raises, Hero calls. Final Pot: 13.50 BB När Q kommer på rivern så kommer en viss tvekan från honom innan han checkar, och det är alltså här som jag tycker att det är en tell. Jag har sett tydliga tendenser på att spelare som checkar snabbt på rivern sällan check-höjer, medan en viss tvekan som här ofta betyder att det kan komma en höjning. Jag vet att han har KQ och tänker höja.. jag bara vet det. Likväl betar jag och blir höjd. Jag vet att jag är slagen, men idioten i mig synar ändå i ren nyfikenhet. Tja, vad säger ni? Är jag löjlig som vill lita mer på mina tells och reads? Är det klokare att trycka ner känslan och bara spela utifrån rent teoretiska resonemang? Kan man checka bakom på rivern här även om man inte har nån "read" eller "tell"? Om jag nu betar som jag gjorde så antar jag att jag bör folda när han höjer? Kanske kan jag vinna en av 12, men jag tvivlar. Citera
tikhal Postad 9 Januari , 2006 Rapport Postad 9 Januari , 2006 Nu spelar jag inte FLT, men jag hade checkat bakom iom att han checkraisade turn. Ditt resonemang låter vettigt. K9 är kanske ett alternativ, men om han är så tight som du säger så kanske inte. Citera
Crazy Postad 9 Januari , 2006 Rapport Postad 9 Januari , 2006 Bra spel tycker jag! Uppe mot KQ? Citera
omduvoresomjag Postad 9 Januari , 2006 Rapport Postad 9 Januari , 2006 Bra spel, beta för värde på rivern precis som du gör. Börjar du spela mer passivt där kommer du ofta ofta ofta förlora ett bet när du checkar med bäst hand. Svårt att sätta Fi. på en så specifik hand som KQ där. Hade personligen spelat likadant om jag spelat Kx från SB då du kan ha höjt med många händer i sen pos för att stjäla och du missar tillräckligt ofta för att Fi. ska ha bäst hand där. Du kan med ganska stort lugn lägga dig sen efter mothugget på rivern, tror du är slagen tillräckligt ofta för att det ska vara +Ev. Hade dock synat riverhöjningen själv 19ggr av 20, men sen har jag för hög Wtsd också. Följdfråga till andra blir. Ponera att ni sitter med KQo i sb på ett normalt låglimit-fixed-bord. Hade ni synat vår hjältes höjning om ni hade intrycket av att hjälten är en kompetent spelare, hade ni raisat, eller foldat? (säger detta med tanke på morbergs raise i sb mot fisk på knappen som limpar). Personligen hade jag, om jag spelat handen från SB (förutsatt att det är KQ, raisat för att isolera, då en syn i detta läge ger ypperliga odds för bb att syna med any2, eller? mao - gillar inte sb:s spel preflop. Citera
Ugrath Postad 9 Januari , 2006 Rapport Postad 9 Januari , 2006 Jag hade nog inte höjt i sbs position speciellt eftersom det är low limit. Folk höjer inte med skräp och KQ ligger nog oftast efter här. Jag hade synat och om K el. Q träffat på floppen hade jag check raisat vid 3-bet satt mig på check syn mode. Appropå det du skriver om tells kan jag hålla med om att det ibland går att se när folk träffat något. På nåt sätt kommer checken (på flop) snabbare än vanligt. Jag tycker dock inte man kan justera sitt spel för detta. Förstår inte ens hur du kan fundera på att folda river. Även om han check raisar där så är det ju bara att betala av med TPTK i en sån stor pot. Citera
Saint_Bjorn Postad 9 Januari , 2006 Rapport Postad 9 Januari , 2006 Om jag varit SB i denna hand hade jag förmodligen betat ut eller checkraisat floppen om jag haft Kx och sen betat ut på turn. En reraise där hade jag förmodligen lagt mig på eller möjligen synat ner. Jag hade deifinitivt inte väntat med c-r till turn, då det kostar mig mer att definiera händerna och AA och AK är troliga händer att sätta hero på. Checkraise på turn hade jag däremot kört med tvåpar eller triss om 9:an på turn hjälpte mig. Träffade jag tvåpar eller triss direkt på floppen hade jag betat ut direkt, synat en raise och sen checkraisat på turn (med risk för att förlora en bet och ge frikort). Så om SB spelar liknande mig så tror jag Hero har rätt i sitt antagande, SB har tvåpar eller triss, och jag hade checkat på river. Men om fingret slant till en bet och en raise kommer tillbaka hade jag bitit i det sura äpplet och synat. Hur som helst, om SB checkraisar med Kx på turn spelar han i min mening vansinnigt, om han så sitter med KQ. Citera
Crazy Postad 9 Januari , 2006 Rapport Postad 9 Januari , 2006 Hur som helst, om SB checkraisar med Kx på turn spelar han i min mening vansinnigt, om han så sitter med KQ. Varför är det så dåligt spelat? Han får antagligen in mer pengar med bäst hand! Citera
Recommended Posts