Gå till innehåll

NLT - Tiltat move

Recommended Posts

Satt och lirade shorthanded 5/10£, fem bord i princip hela natten och tappade koncentrationen en hel del mot slutet. Även om jag plussade ganska fett så kom tilten mot slutet och jag gjorde ett move i denna handen och lite nyfiken om ni tycker det var vackert spelat, eller totalt dumdristigt =)

Game #1288654194: Hold'em NL (£5/£10) - 2006/01/05 - 04:45:52 (UK)

Table "Warwick" Seat 3 is the button.

Seat 2: Macaronis (£1359.25 in chips)

Seat 3: __ckm__ (£414.93 in chips)

Seat 6: korpen (£3111.46 in chips)

korpen: posts small blind £5

Macaronis: posts big blind £10

korpen spelar bra och aggressivt medans ckm är fisken av oss tre.

----- HOLE CARDS -----

dealt to Macaronis [Js Ks]

__ckm__: calls £10

korpen: raises to £50

Macaronis: calls £40

__ckm__: calls £40

3-handed och lätt syn med KJs.

----- FLOP ----- [Tc 8s 7c]

korpen: checks

Macaronis: bets £100

__ckm__: calls £100

korpen: raises to £300

Macaronis: calls £200

__ckm__: folds

korpen checkar och jag gör ett försök på potten. Syn av ckm som ofta är nästan lika tom som jag när han synar. Korpens check-raise är jobbig, men jag synar. Har ju trots allt två överkort och runner-runner färg och stege ;)

----- TURN ----- [Tc 8s 7c][2d]

Macaronis: checks

Lite överraskade att korpen checkar här, känns som att han antingen är tom eller har ett drag? Väljer att ta gratiskort på rivern till mina två överkort.

----- RIVER ----- [Tc 8s 7c 2d][Qh]

Macaronis: bets £700

Check igen av korpen och nu är jag tvingad att betta. Sätter han på missat drag eller vilket par som helst. Min image är tight och aggressiv och jag tror han lägger ett par här om jag gör en större bet.

Brukar definitivt inte spela så här och synen på floppen är tveksam.

Ge gärna kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... för det första skulle du kastat handen preflop, att syna en bet på 5*bb med KJ är ju rent fiskpspel, sedan när floppen kommer och du endast har ett hålstegedrag så försöker du sno potten med ett 2/3 pott bet, för det första om du nu har bestämt dig för att bluffa hem potten så måste du slå hårdare än så, :shock:

Därpå så får du en check-raise och då väljer du att syna ytterligare £200, det för mig är en gåta, du måste väl själv förstå att du är uppe mot en mycket starkare hand, plus att du har en spelare bakom dig som har synat din raise och kanske är villig att ställa in sina sista pengar, vad skulle du gjort pm han inte lagt sig? :shock:

Sedan igen på turn när han checkar så checkar du tillbaka, har du bestämt dig för att ta potten så måste du ju fortsätta visa styrka även om han checkraisade dig efter flop, slår han om då så är det bara kasta.

Din bet på river är bra om du nu har sån read på honom att han satt på en draghand, jobbigt för dig bara om han slowplayat ett eller en redan färdig stege... :shock:

Enligt mig så är det rent Fiskspel rakt igenom förutom kanske på river då du gör ett starkt bet men undrar om han tror att du har en stark hand då du checkade på turn? Skicka slutet senare...

Länk till kommentar

Fiskspel i all ära, men viker inte KJs på tre spelare.

Ganska stor skillnad på lägre stakes och högre där spelet är mycket mer aggressivt. I princip varje hand så höjer knappen, och KJs slår de flesta höjningar. Du kanske har rätt att det var fel att syna, borde kanske ha slagit om istället.

Pre-flopp finns inte mkt att invända, det är på floppen och min kallsyning av hans check-raise som är det intressanta.

Du säger att jag har ett inside-drag, men inte ens det har jag.

Gäller att spela spelarena och inte korten i samma utstreckning när det är shorthanded, annars blir du bortspelad och överkörd direkt.

Länk till kommentar

Tycker hans ganska lilla CR på den floppen känns läskig, när du har bettat och snubben bakom synat. Det lär han ju iaf inte göra helt tom, va?

Om du sen ska bluffa så röstar jag på att du bettar 2/3 på turn och överbettar river. Checka iaf inte turn, tycker jag.

Länk till kommentar

Jag spelar inte på så höga nivåer som 5/10.

KJs är stark hand att spela med tre spelare. Där de 2 andra har slumpmässiga kort.

Howard Lederer rekommenderar att man skall höja först in i sen position med handen i FR. Man måste vara verkligen tight om man slänger den på BB när man får så bra pottodds preflopp.

Med ca 8 outs så har man faktiskt ungefär rätt odds för att syna check-raise.

Men det dåliga korten på turn och river hade nog fått mig att bara checka på river och hoppas motståndaren sitter på sprucket färgdrag eller nåt sådant.

Länk till kommentar

Den här handen var på absolut intet sätt bra spelad. Bluffa inte på den floppen, syna inte checkraisen, framförallt inte med en snubbe bakom dig som synat. Om du synar checkraisen, betta turn. Om du checkar turn, betta mindre på river, runt 1/3-1/4 pot. Då får du nog i alla fall bort de esshöga flushdragen och kanske nåt mellanpar. Jag tror inte du får bort speciellt många fler händer om du pottar river eftersom det är ett så uppenbart blufftillfälle. Det ska till en rätt dålig spelare för att lägga överpar och bättre mot ditt riverbet.

I övrigt, vad för hand försöker du representera på rivern? Finns det nån hand som du spelar såhär?

Länk till kommentar

Jag gillar riverbettet. Skarpt. Han måste ju tro att du har bra då du betar ut flop sen synar hans checkraise på flop. Checken på turn gillar jag också. Då han checkar turn så sätter jag han nog på något typ av kombodrag, typ A9c? Sen betten på river så kan han ju inte syna utan åtminstonde AT tycker jag.

Bra spelat rakt igenom om synen på flopen var för att kunna bluffa hem potten senare dvs :)

Länk till kommentar

Helt okej spelat handen igenom. Liksom Jens tycker jag dock att ett mindre bluffbet för att få fort ässhög räcker, för en riktig hand, typ toppair lär han ändå inte vika.

Visst kanske man kan diskutera synen preflop med KJo, raisen kommer ju ändå från SB vilket borde va den position som har högst starhandskrav för att raisa i tremanna. Jag tycker nog att den är ok ändå, vore väl tajt å slänga KJ där när du har position på honom hela handen. Lite negativt också då knappen mycket väl kan syna bakom så du hamnar i kläm. Det beror väl helt enkelt på hur stor handdistribution som han kan tänkas höja med där, och det vet ju bara du som spelat mot honom ett tag. Synen på turn-checkraisen är OK med dom pottodds du får.

Att som lill-z säga att det är fiskspel rätt igenom tycker jag är helt fel.

Btw, du har ju visst ett insidedrag, titta igen :)

Länk till kommentar

Anledningen till att jag bettar stort på rivern är att jag vill få bort alla par han synar med, han lägger överpar många gånger här. Ett litet bet ger mig syn av många fler händer, visserligen inte av det missade färgdraget. Men det känns vekt att beta lite, finns desutom en liten risk att han kan stjäla potten på rivern med en rejäl check-raise.

Spelade handen mycket på min image. Jag är den tightaste spelaren vid bordet troligtvis och min kallsyn efter hans check-raise indikerar massor med styrka. Tror han sätter mig på drag, ett set eller ett större överpar.

Han blixfoldade i alla fall rivern.

Länk till kommentar

Kan inte ni som tycker den här handen är bra spelad sluta tycka det. Den är ju dåligt spelad.

Spelade handen mycket på min image. Jag är den tightaste spelaren vid bordet troligtvis och min kallsyn efter hans check-raise indikerar massor med styrka. Tror han sätter mig på drag, ett set eller ett större överpar.

Brukar du checka bakom på turn där med ett set på världens mest dragrika bräda mot en spelare som du själv säger är bra och mycket troligt är på drag? De enda högre överparen som finns är AA och KK. Brukar du kallsyna med AA eller KK i ett 3-handed game preflop ur position och dessutom checka bakom med dem på turn? För att den här bluffen ska vara bra krävs att du normalt spelar väldigt oortodoxt.

De enda händerna som jag kan se att du kanske kan ha är en väldigt försiktigt spelad QQ men även den brukar reraisas preflop 3-handed. Eller skulle du betta sådär på rivern med t.ex AT eller JJ? QT skulle du kunna ha iofs. Hursomhelst känns det som att din handdistribution på rivern är väldigt smal. Om man då inte räknar med bluffarna.

Ett litet bet ger mig syn av många fler händer, visserligen inte av det missade färgdraget. Men det känns vekt att beta lite, finns desutom en liten risk att han kan stjäla potten på rivern med en rejäl check-raise.

Det är ett ogiltigt argument att det känns vekt att betta lite. Och om det nu är som du säger att det är mycket troligt att han är på drag så gör ett mindre bet susen.

Annars tycker jag flopsynen nog är det sämsta i handen. Du synar en checkraise med nästan ingenting mot vad som sannolikt är en färdig hand och ett drag. Att knappen la sig var ju ren tur. Du har inga nötouts och 3(4 med 9c) outs till en superuppenbar stege utan några som helst implicita odds. Faktum är att nästan allting du kan träffa har omvända implicita odds. Hur hade du tänkt spela om det kommer en kung eller knekt på turn och han fortsätter betta? Potten är på 700 och du har runt 1000 i stacken. I stort sett alla bets han gör på turnen potcommittar dig. Om du på floppen synar enbart för att bluffa har du nog valt sämsta möjliga tillfälle. Gör det på en mindre dragrik bräda och med djupare stackar. Han blir ju hyggligt committed på floppen med bara ett drygt potbet kvar på turnen.

Länk till kommentar

Kan inte ni som tycker den här handen är bra spelad sluta tycka det. Den är ju dåligt spelad.

Brukar du checka bakom på turn där med ett set på världens mest dragrika bräda mot en spelare som du själv säger är bra och mycket troligt är på drag? De enda högre överparen som finns är AA och KK. Brukar du kallsyna med AA eller KK i ett 3-handed game preflop ur position och dessutom checka bakom med dem på turn? För att den här bluffen ska vara bra krävs att du normalt spelar väldigt oortodoxt.

Oftast bettar jag set och re-raisar med QQ-AA.

Men när man lirar HU och även 3-handed brukar jag inte spela helt ortodoskt alla gånger, finns mycket value med att maskera händer mot bra spelare. Känner korpen väl och spelade mycket mot han i Göteborg under Christmas Poker Week så vi känner varandra väl.

Men håller med dig det är inget bra spel jag gör, spelar endast på reads och image i detta fallet.

Länk till kommentar

Okej, till att börja med spelar jag inte 5/10 men kommenterar glatt ändå.

Preflop är det ju såklart minst en syn, tvärtemot vad någon sa. Jag vet inte hur aggressiv korpen är men tycker nog att en re-raise i position är grymt lockande, speciellt om man förväntas isolera mot SB.

Floppen tycker jag det känns livsfarlig att beta rakt ut. Har jag snappat upp readsen rätt lär fisken på knappen syna 2/3 pott med alla parträffar samt drag. Förhoppningsvis finns en hel del outs och du kan nog lätt checka dig till ett gratiskort här om knappen är tom.

Exakt vad korpen vill med sin CR vet du förmodligen bättre än mig. Jag skulle kunna tänka mig att han sätter shortstacken på en marginell hand och vill isolera mot honom. Att han gör en så pass liten CR tror jag inte tyder på styrka, tvärtom - har jag inte räknat fel så lämnar det utrymme för ytterligare ett omslag om shortstacken ställer in. Rimligen bör det avskräcka dig ytterligare från att spela vidare (grov missread av honom där :roll: ). Hade han varit stark (TPTK eller liknande) hade han definitivt gjort det dyrare för er på den brädan.

Sen att du överhuvudtaget synar med lillstacken som slängt in 1/3 av stacken kvar att agera gär mig allt annat än klok. Men visst, du kanske anade att han skulle lägga och i så fall fick du ju rätt.

Checken bakom på turn tycker jag är onödig. Har du synat på flopp måste du ju haft någon baktanke om att bluffa till dig potten om korten inte hjälpte. Vilka par eller bättre skulle du för övrigt checka bakom på turn här? I och med checken vet jag inte vad du ska representera när du bluffar rivern.

Så, det var mina trötta tankar. Summa sumarum så tycker jag det var farligt spelat rakt igenom och det enda som rättfärdigar det är väl egentligen en tight image, men efter floppsynen måste du ju stabba lite. Känns dock som att en bet på turn dels har större chans att komma undan, dels gör det lättare att representera något bra.

Länk till kommentar

Det är väl rätt vanligt att aggressiva spelare ibland checkraisar på flopp, istället för CB. Tycker Hero spelade handen bra. En check på Turn kan dock diskuteras. Om han har sett att Hero checkat turn tidigare med tex TP/TK eller mellanpar, då är check inte fel. Om fi däremot uppmärksammat att Hero har VB alla gator, då signalerar check svaghet.

På högre nivåer är folk ibland mer rädda för en bet på 50% än ett pottbet på river.

Gissar att fi semibluffade här för att få ett fritt kort.

Länk till kommentar