Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vet att TPTK inte är så bra i Omaha. Spelar samtidigt som jag jobbar lite, så tyvärr inte så mkt fi-info att gå på, mer än att han verkar lite obenägen att lägga sig när jag raisar.

Full Tilt Poker Game #369292954: Table Spring Valley - $0.05/$0.10 - Pot Limit Omaha - 8:04:04 ET - 2006/01/05

Seat 1: nashthekid ($10.30)

Seat 2: Satiw ($15.35)

Seat 3: fmdt2000 ($11.25)

Seat 4: keepitmoving10 ($6.05)

Seat 5: TwistaPhat1 ($28.25)

Seat 6: wrg813 ($9.70)

wrg813 posts the small blind of $0.05

nashthekid posts the big blind of $0.10

The button is in seat #5

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Satiw [Jd 6h 4d Jh]

Satiw has 15 seconds left to act

Satiw calls $0.10

fmdt2000 folds

keepitmoving10 folds

TwistaPhat1 folds

wrg813 calls $0.05

nashthekid checks

Rätt sunkig hand va?

*** FLOP *** [3d 9c Qd]

wrg813 bets $0.30

nashthekid folds

Satiw raises to $1.20

wrg813 calls $0.90

Raisar mest för att jag i huvudet tänker "Pott", som jag tycker låter grymt att säga. Han synar och jag tänker då att han har säkert nån hand som är värd att spela vidare med.

*** TURN *** [3d 9c Qd] [Td]

wrg813 bets $2.70

Okej, är J-hög färg bra här?

Postad

Jag antar att du inte lägger upp denna hand för att få höra WP SIR!#¤#! :)

Hur som helst:

Preflop: Normalt sett en fold, fast det är ju shorthanded microlimit, så det är ju lika bra att syna och ta en flopp - om inte annat för att träna på att spela skithänder ur pos, och för att det är roligt. Antar att du inte spelar PLO10 för att tjäna några större pengar... :)

SH limpar jag också den här handen rätt ofta i och för sig, i alla fall mot kasst motstånd som är bra på att betala av ifall man floppar stege eller toppset.

Flop: Helt korrekt att höja pott tycker jag. Vad fan ska han ha träffat liksom? Typ vad som helst. Det som talar jättemycket emot det är dock att du skriver att han verkar obenägen att lägga sig mot dina omslag - du har ingen hand och du har ett kasst drag. Så jag vet faktiskt inte om pott är rätt, men du kan ju inte weaktajta dig och limpa och sen folda missade floppar, även om jag ogillar potten.

Sedan synar han bara. Nu är ju den stora frågan: försöker han slowplaya ett set (vilket texasfiskar gör oroväckande ofta) eller har han ett drag? Eller bluffsynar han?

Jag vet inte - på turn hamnar du ju i riktigt trubbel. Detta är dock PLO10 mot en okänd, så jag synar och synar alla rivers som ej parar bordet. Checkar han river betar jag 1/4 pott för värde. Han kan lika gärna beta set, stege, bluff, tvåpar eller vad fan som helst.

Postad

Här finns två huvudalternativ som jag ser det:

1. Fi har satt sitt steg- eller färgdrag.

2. Fi tror att du floppat en fin hand och inser vilket skrämselkort som precis kommit.

Om jag saknade read skulle jag testa med en raise på minst 1/2 pot för att definera min hand. Då lär du märka om han har en högre färg.

Postad

Tillägg till mitt tidigare svar:

Pre flop tycker jag att det är en spelbar hand. Vet att vissa förespråkar att Omaha ska spelas väldigt tight, men min erfarenhet är att man förlorar mest pengar på idiotiska syner på rivern.

Efter att ha tänkt ett tag kanske jag desutom vill revidera mitt förslag till spel på turn. Dina två knektar minskar ju chansen för stege ordentligt, så det känns troligare att han har färg än stege. Dessutom spelade han ju handen precis som många spelar färgdrag på låga nivåer. D v s komma med ett ynkligt bet för dämpa eventuell action bakom. Fold är nog inte fel här, du kommer att få bättre lägen.

Röriga besked från min sida, men samtidigt visar det hur svårt det är att göra rätt med kort betänketid!

Postad

Tiiiiilt! Meh, vafan då, här låter det ju som att man iaf kan spela vidare här?! Jag tänkte direkt: "Vafan vill du?! Poooooooott!", men precis när jag skulle trycka så kom nån jävla röst som sa att "i Omaha, Per, där spelar man som sämst underfull med OE str8flush draw och två andra backdoor drag om man ska committa några seriösa pengar. Tänk dig för." Så då...ja, (suck)...ni vet. Fold. Jag skulle fan ha pushat - han hade säkert bara nåt jävla set han vill skydda.

Nåja.

Jag antar att du inte lägger upp denna hand för att få höra WP SIR!#¤#! :)

Så, vad är det du säger - att jag är en jävla fisk?! Vill du spela Omaha HU, eller? Va?! Va?! ;)

Antar att du inte spelar PLO10 för att tjäna några större pengar...

Vadåra? Mina "pott-pott-pott" med typ händer jag tycker ser ut som att de kan passa ihop på åtminstone ett par olika sätt har funkat grymt än så länge. (Regeln jag kör efter är: ju krångligare det ser ut att para ihop skiten, ju mer pengar försöker jag att få in). Kan inte tänka mig att jag skulle gjort nåt EV- spel och dragit ut heller. Däremot kan jag fan aldrig lära mig att jag bara får använda två kort på handen i stridens hetta, så flera är gångerna jag vid showdown stått och gapat: "Kolla min feta kåk'ra, fisk!" - när jag typ haft bottom set. Men det är väl mest backflyt antar jag.

Helt korrekt att höja pott tycker jag. Vad fan ska han ha träffat liksom?

Well, ty, sir! Dessutom har jag ju massor med sköna drag: trissdraget för nästhögstasettet, och backdoors av alla de slag.

...så jag synar och synar alla rivers som ej parar bordet.

Så dags att säga det nu! ;)

Röriga besked från min sida, men samtidigt visar det hur svårt det är att göra rätt med kort betänketid!

Mkt tacksam för bara några svar ska du veta. Är som sagt ingen direkt haj på Omaha. Ännu. Även om jag förstås krossar den här nivån. Som du märker. ;)

Postad
Så då...ja, (suck)...ni vet. Fold. Jag skulle fan ha pushat - han hade säkert bara nåt jävla set han vill skydda.

Onödigt att pusha, har du riktig otur kanske han foldar ett set eller tvåpar. Du har ju position, varför inte bara syna? Inte omöjligt att han betar set oförbättrat eller missat drag ännu en gång på rivern. Plus att du torskar mindre de gångerna han faktiskt har dig slagen, tror jag i alla fall.

Fast jag är ju megafish så.

:)

Postad

Onödigt att pusha...

Men mitt "Pooooott!" då? ;) Äh, jag hör vad du säger. Pushar jag lär jag ju verkligen inte få syn av många händer som jag har riktigt dominerade. Känns ju dock som att i jävla strul-Omaha så är varenda nytt kort ett potentiellt nut-kort för varje fi runt bordet.

Fast jag är ju megafish så.

Det var du som sa det! ;) Men vafan gör det mig isåfall, som får alla de här råden av dig, och själv spelar som en... Trippelmegajätte... Fan. ;)