Trolldeg Postad 13 Oktober , 2004 Rapport Postad 13 Oktober , 2004 Idag när jag var ute på en promenad på stan såg jag till min stora glädje att det hålls pokerturneringar här en gång i veckan. Jag går in i tron om att det är en freezeout turnering och köper in mig för 200 kr... Snart märker jag att man får köpa hur mycket marker man vill, alltså inget krav på att du behöver vara under startantalet för att göra en rebuy... Folk slänger upp tusenlappar och köper in sig, spelar riktigt uselt och köper in sig igen. När väl freezeouten börjar är cirka 20 av dom 36 startande spelarna kvar, många har slängt ut långt över 1000 kr... Så nu till min fråga, hur bör jag spela sånna här slaskturneringar? Citera
DocuWild Postad 13 Oktober , 2004 Rapport Postad 13 Oktober , 2004 Det beror väl lite på vad du har för pengar =) Alltså.. man behöver inte gå all in på varje hand och köpa in sig när man bustar ut bara för att det går att göra =) Storleken på din stack är rätt ointressant i början av en turnering då blindsen är små och folk verkar vilja få den där WSOP final känslan genom att ropa All In med 72 offsuited =) Spela normal turneringsspel, skydda dina marker. Bege dig inte in i några all-in fighter om du inte floppat riktiga nötter. Slåss inte mot bättre chip-position än du om du inte har något starkt. Sparka på de svaga =) (Vänligt spel det här eller hur? =) Citera
Micke_E Postad 13 Oktober , 2004 Rapport Postad 13 Oktober , 2004 Fast om du inte tar några risker utöver vad du tar i en vanlig freezeout så spelar du ju inte optimalt. Under rebuyperioden så handlar det ju om att bygga en stack (i wild west kan man ju iofs köpa en rejäl stack så jag vet inte riktigt hur du ska anpassa strategin), och du bygger inte en stor stack snabbt utan att ta risker. När du väl har en skaplig stack så kan du börja lungna ner dig så att du inte spelar bort den igen, dvs så länge du bara har ungefär lika mycket som du fick vid inköpet så har du ju egentligen inget att riskera eftersom du bara behöver göra ett rebuy för att komma upp igen om du skulle förlora din stack. Citera
Hjort Postad 13 Oktober , 2004 Rapport Postad 13 Oktober , 2004 Fast om du inte tar några risker utöver vad du tar i en vanlig freezeout så spelar du ju inte optimalt. Jag håller inte riktigt med här, i början så är en turnering och cash-game ganska likt. Något fler risker kanske du kan ta, men vore ett spel dumt i cash-game så är det dumt här också. Alltså inga all-ins bara för sakens skull. Citera
DocuWild Postad 13 Oktober , 2004 Rapport Postad 13 Oktober , 2004 Om du spelar för loose bara för att du kan köpa tillbaka in i spelet så gör du ett i mitt tycke stort misstag. Du sätter dina motståndare i en bättre chip-position än dig själv genom att spela dåliga händer (precis som Johan skrev, om det är en dålig hand så blir den inte bättre av att du går all in). När du då köper dig tillbaka in i spelet så är du oftast shortstacked och när freezeout delen börjar så sitter du i en riktigt taskig sits med lite chips mot gigantiska chip-stacks som du till en viss del hjälpt till att spela. Se det istället så här. Om du nu nödvändigtvis MÅSTE gå all-in och låt oss nu för resonemangets skull anta att du faktiskt gör ett korrekt drag. Låt oss säga att du floppade en kåk och går all in, du möter nu tyvärr en högre kåk och åker ut. Ditt drag var korrekt, du hade helt enkelt otur. Nu låter dig rebuy turneringen faktiskt fortsätta. Men låt inte rebuy formen bli ett substitut för att "gambla" mer och hoppa all-in med 45o. Det är inte optimal poker utan tomtepoker Citera
Micke_E Postad 14 Oktober , 2004 Rapport Postad 14 Oktober , 2004 Om du spelar för loose bara för att du kan köpa tillbaka in i spelet så gör du ett i mitt tycke stort misstag. Du sätter dina motståndare i en bättre chip-position än dig själv genom att spela dåliga händer (precis som Johan skrev, om det är en dålig hand så blir den inte bättre av att du går all in). När du då köper dig tillbaka in i spelet så är du oftast shortstacked och när freezeout delen börjar så sitter du i en riktigt taskig sits med lite chips mot gigantiska chip-stacks som du till en viss del hjälpt till att spela. Men om du har suttit och spelat tight hela vägen så kommer du antagligen inte ha en speciellt mycket större stack än du startade med (att spela tight ger ju ofta en långsam men stadig tillväxt av stacken) och då får du endå möta de gigantiska stackarna som har gamblat lite och vunnit på det. Naturligtvis bör man inte gå allin preflopp med T5o eller något sånt men lite större chanser tycker jag absolut att det är värt att ta för att få en bättre position när rebuyperioden tar slut. Citera
Hjort Postad 14 Oktober , 2004 Rapport Postad 14 Oktober , 2004 Men om du har suttit och spelat tight hela vägen så kommer du antagligen inte ha en speciellt mycket större stack än du startade med Eftersom strukuren tillät att man fick köpa hur mycket man ville när som helst i återköpsperioden är det knappast ett problem. Men även om det inte gällde så kan man inte hålla på och göra en massa -EV-beslut för att det nästan säkert kommer leda till en stor stack, det kostar för mycket i min mening. (att spela tight ger ju ofta en långsam men stadig tillväxt av stacken) Nja, tight-aggro spel brukar leda till att man ökar sin stack i stora ryck när man spelar mot tomtar. Alltså i form av plötsliga uppdubblingar. men lite större chanser tycker jag absolut att det är värt att ta för att få en bättre position när rebuyperioden tar slut. I min mening så är det i stort sett exakt som ett cash-game som spelas på samma vis av motståndarna. Jag anser det helt verboten att göra några -EV spel medvetet för att försöka bygga stor stack alternativt köpa in igen. Jag tror dock att ector och Daniel Negreanu kör en hel del tveksamma/-EV spel i re-buyturneringar för att bygga jättestackar. Citera
Micke_E Postad 14 Oktober , 2004 Rapport Postad 14 Oktober , 2004 men lite större chanser tycker jag absolut att det är värt att ta för att få en bättre position när rebuyperioden tar slut. I min mening så är det i stort sett exakt som ett cash-game som spelas på samma vis av motståndarna. Jag anser det helt verboten att göra några -EV spel medvetet för att försöka bygga stor stack alternativt köpa in igen. Jag tror dock att ector och Daniel Negreanu kör en hel del tveksamma/-EV spel i re-buyturneringar för att bygga jättestackar. Jo, det är i princip det jag menar. I ett cashgame så spelar du ju händer som har ett EV som är marginellt positivt, men i en freezeout-turnering så lägger man i emellanåt sånna händer eftersom dom ofta ger stor varians (och variansen kan göra att du åker ur turneringen). Sen tar jag gärna några -EV skott i början av turneringen också för att bygga min stack, dock inte några med stort negativt EV. Jag har också hört att Negreanu spelar väldigt löst och agressivt i rebuyturneirngar, hur ector spelar har jag däremot ingen aning om. Citera
drc Postad 15 Oktober , 2004 Rapport Postad 15 Oktober , 2004 Den här typen av struktur är ny för mig också. Jag brukar köpa in mig för cirka tre, fyra inköp till att böra med för att kunna få full utdelning om jag får en bra hand dvs att när jag floppat nöten vill jag inte att nästnöten skall ha mer pengar än mig. Sen spelar jag hyfsat cashgameaktigt men spelar mina bra händer hårdare än vanligt. eftersom blindarna snabbt blir stora så handlar det ofta om att gå allin om man träffat topparet eller har en bra starthand. Jag är självklart mer sugen på att spela coinflips än vad jag är i en freezeout då det trots allt gäller att samla på sig så mycket chips som möjligt för så lite pengar som möjligt under addontiden. Blindarna är värda så mycket så man kan lika gärna överbetta ibland för att få dom direkt då man ändå troligtvis kommer spela handen tills nån blir allin. Jag håller hela tiden lite koll på hur pirspoolen växer och hur många rebuys som görs så att jag inte gör inköp på en nivå så att det är svårt att gå plus. Som jag skrev i en annan post så försöker jag (självklart vill man att det ska bli så billigt som möjligt om man lyckas vinna många stora potter) max köpa på mig någonstans var de 5 sista prisplatserna ger. När addonperioden är slut så är det bara att spela som om det vore en vanlig freezeout turnering. Det går inte att komma ifrån att det är en hel del lotto under rebuy/addon perioden då det verkligen är "wild wild west" över spelet. Ju bättre än fältet man anser sig vara ju mer kan det vara värt att göra större addon vid sista addon-tillfället. Har man en jättestack behöver man självklart inte göra någon addon. Citera
parre Postad 15 Oktober , 2004 Rapport Postad 15 Oktober , 2004 Bara att köpa så många addons så man blir chipleader ju Sen torskar man hela stacken på ett par händer... Citera
Trolldeg Postad 15 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 15 Oktober , 2004 Å så går man minus även fast man vinner? Citera
Recommended Posts