Gå till innehåll

NLT - 97s på knappen mot Rock


Recommended Posts

Small Blind verkar vara lite utav en rock.

 

UTG ($37.10)

UTG+1 ($66.65)

MP1 ($38.45)

MP2 ($48.25)

Hero ($60.45)

Button ($51.25)

SB ($111.47)

BB ($48.83)

 

Preflop: Hero is CO with 7:diamond:, 9:diamond:. SB posts a blind of $0.25.

UTG calls $0.50, 2 folds, MP2 calls $0.50, Hero calls $0.50, 1 fold, SB (poster) raises to $1.75, 1 fold, UTG calls $1.50, MP2 calls $1.50, Hero calls $1.50.

 

En söt en-gappare, dessutom är den ju sooted så en solklar limp. När det blir min tur igen får jag fin-fina potodds så med position synar jag igen

 

Flop: ($8.50) J:spade:, 5:diamond:, 7:heart: (4 players)

SB checks, UTG checks, MP2 checks, Hero checks.

 

SB checkar vilket borde betyda antingen totalmiss med AK eller så har han klonkat Top Set. Jag funderar på att beta eftersom alla andra checkar men mellanparet känns marginellt mot 3 spelare, dessutom har jag två intressanta bakdörrsdrag som jag inte vill gå miste om utifall någon slowplayat och check/raisar mig

 

Turn: ($8.50) 8:spade: (4 players)

SB bets $4, UTG folds, MP2 folds, Hero calls $4.

 

Klockrent kort för mig. SB betar vilket cementerar min uppfattning. Verkar rimligt att han antingen har en missad AK och försöker köpa potten när ingen visade intresse på floppen, eller så mjölkar han JJ. Att bara syna verkar rimligast eftersom jag bara skrämmer bort honom om jag leder medan han kan knuffa bort mig från mitt drag om han har ett monster.

 

River: ($16.50) 6:heart: (2 players)

SB bets $5, Hero raises to $20

 

Betet är så litet att det mest sannolika verkar vara en missad AK som gör ett sista försök att sno. I och med att han är en rock tror jag inte ens han betalar av en miniraise med A högt, så jag raisar för value utifall att han skulle råka ha top set eller ett osannolikt överpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar inte 97s för att träffa mellanpar utan kicker i en multiway pott. Dock funderade jag på att beta iom att folk checkar, vilket jag nämner, men jag tycker det är ett bättre att ta ett gratiskort och utvärdera. Om jag betar riskerar jag att bli raisad ut ur potten så jag skulle varit MER benägen att beta med 22 där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det där tycker jag att många verkar förbise: vissa händer vill man inte betta i en sån situation, just eftersom man verkligen inte vill bli checkraisad. Och det där är precis en sån hand (och samma sak med en AK-hand som diskuterades i nån annan tråd häromdan). Tom eller ännu hellre med typ KT eller 22 där, så bettar man ju allt som oftast när ingen visar intresse. Men vissa händer vill man checka.

 

Wp.

 

(Jacobmal, kan du inte förklara varför du hellre bettar den där?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du missförstår. I den situationen betar jag hellre en hopplös hand än en som har potential (två bakdörrsdrag och triss eller tvåparsmöjlighet), eftersom jag inte vill bli utestängd från potten genom en checkraise.

 

jag förstod

 

tycker fortf att potentialen för din hand är sämst. tänk på att A,K,Q,J kan komma på turn och ta potten av dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är lite korkad, men jag fattar ingenting med den här posten...

 

Ville du bara visa att genom att check flopen kunde du dra ut top settet eller ett över par, för de är väl antagligen de han sitter på eller As Ks/Qs. Känns inte som du undrar något egentligen, eller?!

Du har ju "nöten" den enda handen som slår dig är T9, svårt att sätta fi på den, men de är ju inte omöjligt...

 

Checka flopen behöver väl inte vara fel, beror på vilken jocke du är upp mot, gillar dom att slöspela, kan du ju alltid betta flop och ta grattis kort på turn.....

 

mvh Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ger upp

 

Detta är summan av din input:

 

97 är inte mycket bättre än 22 på floppen

 

bettet är givet

 

tycker fortf att potentialen för din hand är sämst. tänk på att A,K,Q,J kan komma på turn och ta potten av dig

 

Det innehåller ingen annan analys än den mest uppenbara, så ursäkta mig om jag inte tar till mig och svarar "Genialt! Varför tänkte jag inte på det!?". Förstår att det uppfattas som drygt men jag är inte ute efter raljerande one liners och 2-sekunders-analyser när jag postar en hand, utan insikter som jag själv inte har och en diskution av de olika faktorerna och besluten. Om du inte vill ge mer input så är det helt okej och då gör det absolut inget om du "ger upp", men i och med att jag fått för mig att du är en vinnande spelare misstänker jag att du har mer att komma med. Dock förstår jag om du inte orkar bry dig och då är det nog bättre att du struntar i det.

 

 

Jag kanske är lite korkad, men jag fattar ingenting med den här posten...

Jag tycker att handen är en bra exempelhand eftersom den innehåller en massa beslut som är avhängiga flera faktorer, pot odds, position, typ av motståndare, handdistribution osv. Dessutom anser jag personligen att den lät spelas fel (jag tycker att jag spelade den rätt). I och med det borde den kunna ge en hyfsat intressant diskution och den utmärker sig genom att inte vara en typisk "AA, syna all-in?" eller bad beat historia som har blivit mer och mer vanligt på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med jacobmal.

 

rr-stegdraget är ca 3% chans att få.

rr-färgdraget är ungefär 4%. Vi får monster i ett fall av 14 där vi ser både river och turn

 

Antag att vi tar hem potten i 75% av fallen med en pottbet på flop. Då har vi +4.25 i vinst vilket betyder att vi måste vinna minst 14*4.25(= hela stacken måste in) när vi klonkar.

 

Sen har vi ju alltid problemet med att vi kan få en saftigare bet mot oss på turn också. Om man inte räknar med att man får in mer pengar på river kan man bara syna betar på ca 10% av potten på turn om man inte har fått ett turnkort som passar båda dragen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med jacobmal.

 

rr-stegdraget är ca 3% chans att få.

rr-färgdraget är ungefär 4%. Vi får monster i ett fall av 14 där vi ser både river och turn

 

Antag att vi tar hem potten i 75% av fallen med en pottbet på flop. Då har vi +4.25 i vinst vilket betyder att vi måste vinna minst 14*4.25(= hela stacken måste in) när vi klonkar.

 

Sen har vi ju alltid problemet med att vi kan få en saftigare bet mot oss på turn också. Om man inte räknar med att man får in mer pengar på river kan man bara syna betar på ca 10% av potten på turn om man inte har fått ett turnkort som passar båda dragen.

 

Du missar ju helt att man också har 5 outs för tvåpar/triss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag kanske är lite korkad, men jag fattar ingenting med den här posten...

Jag tycker att handen är en bra exempelhand eftersom den innehåller en massa beslut som är avhängiga flera faktorer, pot odds, position, typ av motståndare, handdistribution osv. Dessutom anser jag personligen att den lät spelas fel (jag tycker att jag spelade den rätt). I och med det borde den kunna ge en hyfsat intressant diskution och den utmärker sig genom att inte vara en typisk "AA, syna all-in?" eller bad beat historia som har blivit mer och mer vanligt på forumet.

 

Jag kan hålla med dig om att det är roligare att läsa om någon som har gjort ett kreativt spel med en hand som t.ex. 97s.

 

Men som ett tips för att få igång diskutionen, släng ut lite lösa trådar. Typ, "Jag limpade på knappen, tycker ni att jag borde raisat?" eller "Efter som fi är en trixig spelare som ofta mixar upp spelet, va jag rädd för att bli Cr ur handen. Men va det rätt att släppa upp ett grattis kort?"

Förstår du vad jag vill komma? För att skapa en diskution så måste du, be om att folk ska ge sin åsikt om ett särskilt beslut. Vad är det du vill ha "input" på?

 

Sen om du spelade den rätt eller inte beror ju rätt mycket på fi:s hand. Hade fi t.ex AKs så spelade du ju handen fel. Då va ju fi: en 4-to-1 underdog och hade säkert betalt ett bet på både flopp och turn. Men hade fi JJ då va ju du 9-to-1 underdog och spelade handen helt rätt eftersom fi kanske hade planerat en CR på flopen eller på turn och på så sätt pressat dig ur handen.

 

mvh Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade han AKs så hade han foldat mot mitt bet på floppen, har han JJ så antingen synar han eller check/raisar han, mest troligt check/raise.

Om han hade A :spade: K :spade: vilket, om han inte hade set eller överpar, är den troligaste handen med tanke på att han bettar ut på turn då det andra :spade: kommer. Så tror jag han hade synat ett bet på flopen, många check foldar inte AKs på den flopen, de är ett väldigt passivt spel. När han sedan plockade upp :spade: draget på turn, så hade han garanterat synat ett bet till, flushdrag är det inte många som släpper på nätet

 

Om han nu hade JJ eller över par varför CR flopen, har aldrig förstått det spelet. Då kan man lika gärna skriva i chaten: "Jag har top setet, så de är bäst ni foldar." I PL kanske mot riktigt vild idioter , men annars inte.

 

Nu kanske jag tillhör dom aggresivare spelarna som kommer betta på flopen 95% avgånger när jag har höjt preflop, oavsätt om jag har förbättrat min hand eller inte. Därför blir jag fundersam när en tajt spelare checkar efter han har höjt pre-flop. Det är ju här som det är väldigt bra med sats och en read.

 

Om du har bäst hand så finns det väl ingen anledning till att checka, det är ju inte direkt så att du försöker att fiska in honom med ditt par i 9:or eller hur?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du missar ju helt att man också har 5 outs för tvåpar/triss.

 

Japp!

 

Dett blir lite mer komplicerat att räkna på eftersom vi inte vet hur stor chans vi har att slå fi med dessa händer. Visserligen är det ju så med färgen också. Det är ju inte precis nöten vi sitter på och eftersom det är så lite action på turn kan ju nån annan också limpa med med bättre färgdrag. Så lite av den osäkerheten väger upp en del av trips och tvåparsklonket. Jag kanske kan sträcka mig till 10% i vinstchans totalt men då är det ändå mer av stacken som skall in än vad som går in i HH:n. Fast det kanske kommer i upplösningen...

 

Ingen som vill kommentera chansen att få fold med pottbet. Får man det i 75% av fallen här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...