Gekko Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Har funderat rätt mycket på de här, men först kanske jag skall utveckla lite vad jag menar med rubriken. Varje dag, varje månad läser man om folk som har tjänat massor av pengar på poker, framgångs sagorna avlöser varandra och då inte minst bland våra dagboksskribenter. Förutom detta finns det hela tiden en strid ström av pengar som försvinner ut från sajterna iform av rake. Jag och mina kompisar (läs 5 st) började spela för drygt 1.5-2 år sedan, vi har nog satt in mellan 1000-1500$ tillsammans och troligtvis spelat in en bra bit över 100k. Vi är inga underbarn, de finns många som har tjänat betydligt mer än oss. Men varför har vi inte gulat eller behövt sätta in mer pengar? Vi har ju trots allt lyckats väldigt bra. Men vem är det då som förlorar alla pengarna? Det måste försvinna otroliga summer från sajterna varje månad, men någon måste sätta in lika mycket igen annars så skulle ju alla gula pga raken. Kan folk verkligen hålla på att sätta in hur mycket pengar som helst? Hoppas ni förstår vad jag vill komma med mitt resonemang, lite filosofiska tankar så här på kvälls kvisten... Alla kommentarer och tankar kring detta är välkomna. ------- mvh Ola Citera
garden_state Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Pengarna kommer från sånna som mig, som inte kan vinna aces fast kosingen dunkas in pre! Citera
iremmats Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 En himla massa hårt arbetande människor som spelar nån gång i veckan... Citera
Komodo Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Ingen förlorar. Poker är det pefekta spelet, ingen förlorar och alla vinner som fan. Citera
Verner18 Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 ska inte säga att amerikaner donerar allt men dom som är vidareutbildade där har väl bra mkt högre snittlön än vidare utbildade i sverige för dom spelar det nog inte så stor roll om dom torskar 7-800$ på en kväll nån gång ibland Citera
Komodo Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 De rika som ger till dom fattiga alltså? Citera
Sagge Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Men vem är det då som förlorar alla pengarna? Det måste försvinna otroliga summer från sajterna varje månad, men någon måste sätta in lika mycket igen annars så skulle ju alla gula pga raken. Kan folk verkligen hålla på att sätta in hur mycket pengar som helst? ------- mvh Ola Jag kan inte riktigt avgöra om du är en tomte som bara är ute för att provocera eller om du verkligen inte begriper det här med spel. Men i mitt svar utgår jag från att du verkligen inte begriper. Spel i olika former omsätter bara i Sverigen miljarder varje år. Endast ett fåtal tjänar pengar på spel, de allra flesta förlorar. Detta gäller poker såväl som spel på hästar, fotboll eller skraplotter. Turspel som kunskapsspel, ingen skillnad, majoriteten förlorar pengar, ett fåtal tjänar pengar. Spelare, såväl förlorande som vinnande fins i alla samhällsklasser, kön, ålder, skostorlekar, etnisk tillhörighet mm. (Om än inte exakt jämt fördelat). Så på frågan om folk kan fortsätta att sätta in hur mycket som helst? Ja, i stort sett... Ta Trisslotter som exempel. Ett turspel där majoriteten av spelarna garanterat är forlorare. Under 2004 köpte varje svensk i genomsnitt Trisslotter för 347 kr. Vi köpte alltså Trisslotter för 3 miljarder kronor... Sen vet man att folk i Dalarna är benägna att köpa mer trisslotter än andra, i alla fall under 2004 . Så inte behöver man vara rik amerikan för att förlora pengar på spel.... Citera
Komodo Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Coola ner lite. Han ville bara berätta att han och hans polare spelat in över 100k Citera
back Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Coola ner lite. Han ville bara berätta att han och hans polare spelat in över 100k Det är sådana här kommentarer som inte behövs. Jag tror knappast han hade för avsikt att berätta hur mycket dom vunnit, de tvar nog mer tänkt som ett exempel. Citera
toyzar Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 haha jag tyckte just den kommentaren förgyllde hela denna tråden ! Citera
Jor-el Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Att det verkar som om "alla" vinner beror nog på att de som orkar regga sig på ett forum, och plugga på lite poker, spöar alla tomtar som bara går ut och spelar på känsla. Alltså: reggade spelare på pf vinner mer än genomsnittet . Citera
Ezekiel Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Annars är det väl också så att man tycker det är kul att berätta när man vinner och inte när man förlorat. Inte många som berättar att dom blev av med $1000 på 7 2 o när dom försökte bluffa bort AA. På så vis så framstår det ju som att fler vinner eftersom det bara är det folk vill prata om. Man mår ju bara dåligt av att prata om sina förluster. Sen är det också mycket folk som tror dom går plus. Har flera kompisar som brukar säga "den här vekan är jag plus $100" eller liknande. Vad dom inte säger är att dom dagen innan förlorade $200 vilket gör dom till förlorande spelare. Så det är väl också att man kanske intalar sig själv att man är vinnare fast man kanske inte är det. Därför tycker jag det är viktigt att bokföra sina vister så man faktiskt ser att det går stadigt uppåt. Citera
diziz Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Håller med om att det hade varit intressant att veta. Hur många som hänger i detta forum ligger plus och hur många ligger minus ? Citera
Vigge Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Håller med om att det hade varit intressant att veta. Hur många som hänger i detta forum ligger plus och hur många ligger minus ? Finns redan ett par trådar som handlar om det. Citera
fsvoo Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 precis. jag lärde mig spela på PF. Visste knappt någonting om starthänder å potodds innan jag kom hit för 2 år sen eller vad det var. Innan var jag en av dem som betalade er här. Men var smart nog att bara ge er 2 insättningar på $50 styck innan jag gjorde något åt saken. Dvs tog en paus å tog reda på varför jag inte vann på poker. Det gick nån månad sen satte jag in ytterligare $100 men denna gång var jag säker på att aldrig förlora dem igen och det gjorde jag inte. Har 2 kompisar som är kvar på stadiet där de sätter in $50 då och då och tror att de har rulle att köra NL25 med dem. 2 inköp alltså. De dubblar upp säkert flera gånger ibland men gular senare. Tar paus och kommer tillbaka med $50 i hopp om att denna gång bara dubbla. Har rekommenderat båda denna sida och böcker men vet inte hur det går nu. Dvs säga folk som kommer från homegames och inte haft någon i gänget som kunnat spela bra poker. De vill testa internet och förlorar men förstår inte varför utan skyller på otur denna gång. Vissa förstår nog inte swings och kanske är vinnande spelare men misslyckas på detta sätt. Bara en av många grupper förlorare Citera
imanz Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 jag har 3 jobb för att försörja mitt spelande, antar att jag är den som förlorar mest i sverige Citera
Fadeh Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Som det är nu blir det ju svårare och svårare att vinna. I alle fall för mig. Och när vinsterna blir mindre så blir poker helt plötsligt helt ointressant. Undrar hur många grinders som kan lira innan marknaden blir mättad. Citera
Baloos Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Som det är nu blir det ju svårare och svårare att vinna. I alle fall för mig. Och när vinsterna blir mindre så blir poker helt plötsligt helt ointressant. Undrar hur många grinders som kan lira innan marknaden blir mättad. Tror det kan bero på att spelet håller på att tighta till sig. Även folk jag känner som förut var stora förlorare har lärt sig att de inte kan spela vad som helst. Dem blöder fortfarande men inte mer än raken vilket gör dem ointressanta för alla utom pokersiterna. Fortfarande är det nog ändå så att pengarna kommer från ett stort antal nöjesspelare som spelar på tok för löst på de lägre nivåerna. Om flertalet av dessa tightar till sig och börjar hora bonusar/RB är det nog tyvärr ajöss med pokern. Citera
lethe Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 En stor del av skönheten med poker är att det är så lätt för förlorare att inbilla sig att de är vinnare. Även den värsta tomten går ju hem med en kanonvinst ibland. 72o vinner faktiskt 11,8% av alla all-ins mot AA. Och bland dem som inte inbillar sig att de är vinnare i långa loppet ser många det som en underhållningskostnad. Om man spelar onlineturneringar så har man antagligen även som en riktigt usel spelare åtminstone lika god payback som Svenska Spel ger. (Ie, du har ett ROI på -45% eller nåt sånt.) Folk tycker om att spela, och gör det glatt även om de har ett massivt negativt EV. (Bara titta på Svenska Spels omsättning! Alla deras spel har groteskt -EV.) Blackjackborden på krogen är fyllda av folk mest hela kvällen, och house advantage där är ~9%. Vilket ska jämföras med 0,5% i Vegas... Folk gillar att förlora på spel. Så enkelt är det. Citera
Ziner Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 De som vinner e väl spelbolagen. alla pengar hamnar väl hos high stackes spelarna till slut som förlorar till varandra och vinner av varandra. vi byter våra pengar så bolagen får rake. de e min teori. Även om poker emellanåt hjälpt mig väldigt mycke ekonomiskt sätt. Citera
Sagge Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 .... Fortfarande är det nog ändå så att pengarna kommer från ett stort antal nöjesspelare som spelar på tok för löst på de lägre nivåerna. Om flertalet av dessa tightar till sig och börjar hora bonusar/RB är det nog tyvärr ajöss med pokern. De flesta, den stora massan, som spelar gör det för att ha kul och för att man hoppas på att vinna just denna gång. Så tror jag det är med allt spel. Roulette, triss, stryktipset, V75 etc etc. Folk fortsätter att spela för att det är kul och för att man hoppas att man ska vinna. Jack och Miss Vegas är Sveriges största spel. Vi spelar det för nästan 8 miljarder kronor per år. Det är ca 36% av Svenska Spels omsättning. Om vi kan lägga dom summorna på ett restaurangspel där vi vet att man troligen går back. Då är vi nog berädda att lägga lika mycket eller mer på ett spel som fins tillgängligt 24/7 och där vi faktiskt, i större utsträckning, har möjlighet att påverka resultatet själva. Andelen spelare som analyserar sitt spel och för anteckningar över motstondare etc må vara stort på pokerforum.nu men (gissar jag) väligt väldigt liten totalt sett. Men jag har haft fel förut och kan säkert ha det igen...... Citera
imanz Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 fick ett till jobb idag,så nu har jag 4 jobb att försörja mitt spelande....jag är en fisk i tomtedräkt så om ni vill vinna pengar,,sök upp mig i find player Citera
rai Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Sen finns de olika defenitioner på att vara en vinnande spelare, Vissa backar på spelet men går sammanlagt plus pga rakeback lr bonusar, andra kanske lirar en tunering som d går bra i och sen slutar d spela..då anser d att de spelar vinnande poker, finns många sorters. Citera
Recommended Posts