Gå till innehåll

EV-tabell hos PokerRoom.com?


Morbo

Recommended Posts

Pokerroom.com har en tabell för alla händer och dess respektive EV. Det är en mätning de gör från spelade händer på deras sida. Finns det något sätt att överslagsräkna hur mycket man ska lägga till om man vill veta om en hand är +EV för en eller så?

 

Jag vill främst veta om tvivelaktiga händer kan vara lönsamma, typ AT, QJ, JT i sen position osv. Pokerroom visar ju stats, men många av spelarna vet ju inte hur de ska spela dem, frågan är alltså hur mycket man kan lägga till när man tänker på att jag är (hoppas jag) bättre än genomsnittet och en långsiktig vinnande spelare.

 

Länk: http://www.pokerroom.com/games/evstats/positionStats.php?players=10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att den där tabellen är särskilt relevant för att veta när du kan spela en marginell hand. Sådana händer är alldeles för beroende av situationen för att du ska kunna läsa något ur en så här osofistikerad tabell med sjukt många variabler.

 

Om du istället tittar på saker som UTG vid 6-bord och liknande kan du kanske hitta något. Fast jag tror inte det duger till det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är väl om de är +EV när du spelar dom...

Nja, det viktiga är hur man ska spela händerna för maximalt EV. Exempelvis när det är bättre att limp-raisa AA än att höja direkt och så vidare. Och den typen av frågor hjälper den tillgängliga datan helt enkelt inte till att besvara.

 

Jag tror man har mer utav att kolla på sidor som denna och simulationerna som också kan hittas på den siten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen för att många tomtar spelar den och tycker att par i tior eller knektar är en panghand. Om folk limpade in med den och bara fortsatte spela då de floppat färdig stege eller stegdrag är jag övertygad om att värdet skulle bli positivt.

 

Tycker nog även att det kan vara rätt OK att fortsätta spela vid floppade tvåpar, triss, kåk och fyrtal...

8-):lol::twisted:

 

Sedan kan man ju ganska lätt hamna i situationer där man har pot-odds att spela ett par som ett drag till triss/tvåpar. Typisk hand där man lätt kommer i en svår beslutssituation med typ trefärg + tresteg + bottenpar och sitter och försöker klura på vad sjutton folk har.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen för att många tomtar spelar den och tycker att par i tior eller knektar är en panghand. Om folk limpade in med den och bara fortsatte spela då de floppat färdig stege eller stegdrag är jag övertygad om att värdet skulle bli positivt.

Så gott som ingen hand i fixlimit kan bli +EV om man inte får spela dess parmöjligheter. Par är A och O i fixlimit, det enda möjliga undantaget är vid väldigt lösa bord och till och med då kommer paren utgöra en väldigt relevant del av alla händers vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämt åsido, skulle jag floppa ett tvåpar med JT skulle jag ta det jäkligt försiktigt. Risken är överhängande att någon fått en stege, eller åtminstone drag till en.

Risken är liten att någon fått stege, däremot kommer det oftast finna åtminstone ett hålstegedrag ute när du har flera motståndare. Men det är inte ett argument för att spela handen försiktigt, det är ett argument för att beta och höja med handen när den fortfarande antagligen är bäst.

 

Om du floppar tvåpar med JT i nolimit eller potlimit har du liter mer anledning att vara försiktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är ett svårspelat läge som beror rätt hårt på de andra spelarnas agerande och EXAKT hur floppen ser ut...

 

Sitter jag med:

 

T :spade: J :heart:

 

Så är ju floppen

 

T :club: J :diamond: 3 :spade:

 

Väldigt mycket bättre än:

 

T :diamond: J :spade: K :diamond:

 

Mot den senare riskerar jag ju både färdiga stegar, färgdrag, bättre tvåpa

r och klart fler troliga/möjliga stegdrag.

 

Ser hur som helst gott om möjligheter för dåliga eller t.o.m. hyffsade spelare att "bygga upp" -EV med handen och då har vi inte ens diskuterat olika parsituationer.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att 42s har positiv förväntan just i position 7...

 

Cards..SB....BB.....3.......4........5........6.......7.......8........9........D

42 s -0.29 -0.26 -0.18 -0.10 -0.06 -0.09 0.03 -0.07 -0.06 -0.03

 

Kubo: JT i sen position betraktar väl många som en marginell hand i NLT?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att 42s har positiv förväntan just i position 7...

 

Cards..SB....BB.....3.......4........5........6.......7.......8........9........D

42 s -0.29 -0.26 -0.18 -0.10 -0.06 -0.09 0.03 -0.07 -0.06 -0.03

Jag gissar på statistisk fluke.

 

Kubo: JT i sen position betraktar väl många som en marginell hand i NLT?

I sen position är ingen hand marginell i NLT. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...