Gå till innehåll

NLT - Checka AA på floppen?


Recommended Posts

Players:

--NORRE-- (EUR 16,56 in seat 1)

HERO (EUR 55,15 in seat 2)

FuckyLucky (EUR 22,85 in seat 3)

a30p (EUR 39,19 in seat 5)

Ruckforth (EUR 90,41 in seat 6) Har tagit två stora potter på raken med stegar, en floppad och en runner-runner där han spelade riktigt dåligt.

 

I övrigt har ingen vid bordet utmärkt sig på något sätt.

 

Dealer: --NORRE--

Small Blind: HERO (0,25)

Big Blind: FuckyLucky (0,50)

 

HERO was dealt: A :spade: - A :heart:

 

a30p Call (0,50)

Ruckforth Call (0,50)

--NORRE-- Fold

 

Perfekt starthand!

I och med att Ruckforth precis har vunnit två stora potter bestämmer jag mig för att ta risken att höja mer än brukligt och hoppas att han synar pga att han har stor stack och förhoppningsvis känner sig oövervinnerlig just nu.

 

HERO Raise (5,00)

FuckyLucky Fold

a30p Call (4,75)

Ruckforth Call (4,75)

 

Hade inte räknat med att få limpsyn från två spelare...

 

Flop 4 :diamond: - 7 :diamond: - J :spade:

 

Relativt ofarlig flop men ett färgdrag ligger ute. Bestämmer mig för ett potbet.

 

HERO Bet (16,00)

a30p Fold

Ruckforth Fold

 

Jag har funderat ganska mycket på den här handen, framförallt då min potbet på floppen. Jag tog i och med potbeten det säkra före det osäkra.

 

Men kan det inte vara bättre att visa svaghet och checka floppen trots de två ruterna och hoppas att någon av de andra bettar? Jag brukar aldrig slowspela AA men här kände jag i efterhand att jag kanske borde tagit risken och checkat medveten om att det blir problem om ytterligare ett ruter faller...

Vad sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

farligt o checka floppar, du vinner inte så mkt på det tror jag i längden.

 

floppar du kan checka har mer formatet 339 el k72 dvs du riskerar inte att dina ess blir utköpta lika mkt (oftast har ngn pp o 2 outs där). varför du ska göra det är självklart för att folk inte ska sno potten alla gånger du checkar med AK el mellanpocket typ JJ på k-floppen.

 

om du hade gjort en standard raise preflop (medräknat limparna) får du säkert syn av en massa händer på den floppen så det e bra o beta fullt.

har man limpat med 55-66-88-99-TT-89s,-t9s-j9-JT-QJ-KJ-AJ-axs så ser man nog en turn oxå.

 

när du checkar är det lite för att få folk att bluffa alt. spela sina svaga händer med en syn el bet. då är turn ett mkt bättre tillfälle.

checkar du på floppen o en 5-6-8-9-T-Q-K el ruter vet man inte riktigt var man har dem om de kommer betandes. du får checksyna o blir det riverbet är det idioti o höja om du inte förbättrar dig.

 

är generellt för att beta för hur många ggr har man inte spelat lite slow o så kommer ett ruter o motståndaren satt med QQ t.ex. du vinner inte din stora pott som du borde för 3 färgen skrämmer er båda.

 

dem sätter dig väl på ak el hög pp. om du checkar o sen synar/höjer får du bara action om din hand inte står längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med ovan. AA mot två motståndare och ett färgdrag är ingen hand man slöspelar. Ett pottbett är okej, men jag föredrar att beta 60-80% i en situation som ovan.

 

Anledningen till det är att med ett pottbett får man oftast syn med händer som slår en, AJ(jj) skulle kanske syna en pottbett i detta läge. Om man betar 60-80% kanske en dragare bestämmer sig för att chansa på färgen. Han kommer dra emot oddsen och när han får in draget är det ju så lättläst att man med gott samvete kan folda en kraftig höjning.

 

Om man betar 60-80% så slöspelar man inte, man får motståndarna att begå misstag. Jag älskar när lösa spelare försöker dra ut mig, det är på dessa spelare man tjänar pengar.

 

En del LAG spelare har fått för sig att man skall reraisa med ett färgdrag, de är de mest lönsamma motspelarna bara att ställa in och de blir tvugna att folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...