Gå till innehåll

NLT - HU, vad är sämsta handen ni synar med?


parre

Recommended Posts

Texas HU-gryta, 10+0.5.

 

Jag = andkan.

Micke E = micael.

 

Vi har spelat hundratalet HU-matcher mot varandra och slaskar jävligt ofta en hel del heads up. Jag vet inte - jag tyckte att den här handen var lite intressant, för den var riktigt svår för min del. Jag tänkte lägga upp den här lite annorlunda, hoppas det går bra.

 

Våra HU-matcher brukar oftast vara rätt slaskiga. Innehåller ofta en hel del oerhört marginella värdebetar och tunna syner, ofta är det stort spel. Live är jag ofta full, vilket bidrar med en extra dimension till spelet. I alla fall. Första perioden. Det har gått lite fram och tillbaka - jag lyckades chocka Micke i en tidig hand där jag synade hans raise med QQ och check-synade flop och turn (river gick check-check).

 

Därefter han jag beta in i toppar på två gator och sedan syna mot trissen på rivern... Var kort, men träffade ett par bra händer. Micke har också spelat bra, bl.a. synat ner mina missade drag med A-högt och sådana jävlighter.

 

I alla fall. Jag går igenom handen och hur jag tänker gata för gata, sedan kommer jag med lite frågor...

 

Seat 1: micael (1640 in chips)

Seat 2: andkan (1360 in chips)

micael: posts small blind 10

andkan: posts big blind 20

*** HOLE CARDS ***

Dealt to andkan [Kc Td]

 

KTo - helt OK hand HU!

 

micael: raises 20 to 40

 

Det här är ett udda bet som jag idag inte sett hittills. Vetefan vad det betyder, jag antar att det betyder ungefär samma som som en 3xBB-raise, dvs randomhand mer eller mindre.

 

andkan: raises 80 to 120

 

Jag väljer här att visa styrka preflop och slå om.

 

micael: calls 80

*** FLOP *** [8d Tc Js]

andkan: checks

 

Här checkar jag först för att antingen check-raisa eller check-syna.

 

micael: checks

*** TURN *** [8d Tc Js] [Jd]

andkan: bets 100

 

Jag tror att min hand står, så jag värdebetar.

micael: raises 340 to 440

 

Men nu vart det riktigt jobbigt. Hade han checkat bakom med en J på floppen? Inte alls omöjligt. Har han något drag? Inte alls omöjligt. Har han färdig stege? Inte alls omöjligt. Är han helt tom? Inte alls omöjligt. Jag vet inte riktigt vad jag ska gör i detta läge - han kan ha lite allt möjligt, och rent spontant kändes andraparet lite för starkt för att lägga mot en reraise som mycket väl kan vara en steal. Däremot är hans betstorlket äckligt bra, han kan utan problem passa om jag ställer och han är tom, däremot så pottcommittar han mig rätt ordentligt.

 

Så - Fråga 1 blir alltså: Hur hade ni agerat efter hans turnbet och varför?

 

andkan: raises 800 to 1240 and is all-in

 

Jag valde då alternativ 2, get. Inte Mercedes. Err. All-in menar jag såklart.

 

micael: calls 800

 

Och då kommer vi till fråga 2: Bortse från vad jag faktiskt hade i just denna hand. Vad för händer sätter ni mig på när jag ställer, och vad är den sämsta handen ni synar med? Vilka händer synar ni med, förutom de uppenbara (jag utgår från att ingen passar en J eller en stege här, gör ni det ska ni nog inte spela HU).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av vad du skriver så verkar ju era HU's inte helt...lättanalyserade. Några tankar ändå:

 

Jag väljer här att visa styrka preflop och slå om.

 

Om du känner att hans min-raise preflop är lurig och nåt du inte sett förut, varför måste du slå om preflop då med en visserligen helt OK hand HU, med en hand som du 1, dels inte vill bli re-raisad igen med (eftersom du då måste folda) 2, får spela ur position i en dubbelhöjd pott med, 3, får spela i en pott där du känner att hans preflop-spel förvirrat dig en aning.

 

På floppen tycker jag det är OK att checka.

 

På turn säger du att du tycker andraparet känns för vekt att lägga mot en ev. steal. Visst, mot nån som tycker att du är lätt att köra med så håller ju det resonemanget, som har hållt på och djävlats med dig all night long, som man kan göra med en del kassa/passiva spelare. Men här: måste du verkligen visa att du inte är att köra med i ett läge med de här omständigheterna - med bara mellanpar när ditt enda alternativ blir att spela för hela stacken? Dels har du ju fortfarande en helt OK stack att spela med om du foldar mot hans omslag. Hans omslag är ju sen, som du säger, bra, eftersom han kan folda om du ställer in och han är tom. Varför inte bara ge honom cred för det istället, och låta honom få den? Läget är ju att du sällan får syn mot en sämre hand (om han inte kan sätta dig på en ren bluff eller bara 9:an förstås), att en ren syn inte är att rekommendera och att om du ska höja måste ställa in.

 

Edit (tänkte på vad han kan haft):

Lite OT kanske, eftersom du inte fråga, men jag kan tänka mig att han sitter på ett trixigt spelat överpar här, även utan att ha sett att han synade. Försöker trigga fram en höjning av dig pre med sin minraise. Checkar bakom på floppen för att dels trixa och dels kolla vad som landar på turn. J känns hyffsat safe på turn, re-raisen för att du ska få ett jobbigt beslut och för att han tror (vet?) att du har svårt att släppa en AQ-AK, KT (!) här, och han då får in alla dina pengar på ett bra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske skulle sätta dig på AQ eller A9. Jag tror definitivt inte micke har en J.

 

Problemet kan vara att han inte tror att du har en heller och sitter med 99 eller QQ kanske.

 

Det tror jag.

 

QQ tror jag faktiskt han slår om igen med preflop, han vet att jag spelar (för) löst preflop även mot större höjningar och jag tror han skulle på knappen försöka få ut mer värde ur handen genom att trebeta mig.

 

99 är absolut en möjlighet. Dock skulle jag inte utesluta ett J - det är inte alls omöjligt att han mixar upp sitt spel och spelar en J såhär, även om han oftast värdebetar den redan på flop.

 

Av vad du skriver så verkar ju era HU's inte helt...lättanalyserade.

 

Mjae, de är väl inte det. I alla fall inte för utomstående, själv läser jag Micke som en öppen bok (eller nått) :P

 

varför måste du slå om preflop

 

För att jag fortfarande inte tror att hans minraise betyder något speciellt - som jag skrev så är hands HD ung. randomhand ändå, i 90% av fallen skulle jag tippa på att miniraisat bara är för att mixa upp spelet litegranna.

 

Varför inte bara ge honom cred för det istället, och låta honom få den?

 

För att han i detta läge oftast inte har en J och Q9 har han ytterst sällan, alltså leder jag rätt ofta. Jag måste försöka få ut värde ur min hand, även om den är marginell, om jag tror att jag leder. Det jag försöker klura ut är ungefär vad han kan ha; hans HD; min equity mot den.

 

Läget är ju att du sällan får syn mot en sämre hand (om han inte kan sätta dig på en ren bluff eller bara 9:an förstås), att en ren syn inte är att rekommendera och att om du ska höja måste ställa in.

 

Jo, det var det jag var mest osäker på - vad kommer han sätta mig på om jag ställer och vad kommer han syna med som jag slår? Det är jag fortfarande lite osäker på såhär efteråt. En hand som T9 lär han syna med. KQ? En nia? En utköpt T8? A-high? AK? 55? 33? Det är just det jag funderar över - jag vet inte, det här var en av de svåraste HU-händer jag lirat på läneg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checkar bakom på floppen för att dels trixa och dels kolla vad som landar på turn. J känns hyffsat safe på turn, re-raisen för att du ska få ett jobbigt beslut och för att han tror (vet?) att du har svårt att släppa en AQ-AK, KT (!) här, och han då får in alla dina pengar på ett bra sätt.

 

Den tanken "crossed my mind" - sannolikheten kanske inte är sådär jättestor för det, men det går inte att utesluta. Sedan är ju frågan också hur ofta han är tom i det här läget och tvungen att passa. Äh, ju mer jag tänker på handen, desto mer förvirrad blir jag. Stars har ju en timebank, den körde jag ner ett bra tag, inte ofta jag sitter och funderar i nästan en minut på ett beslut i en HU-gryta.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, resultat...!

Jag är nyfiken på denna hand :)

jag tror du vann med KT

 

Ja, jag köpte in en tia på rivern och så var saken klar :)

 

Fast jag ledde när degen åkte in :)

 

Micke synade mig med KQ - alltså öppet stegdrag. Efteråt diskuterade vi denna hand, han trodde att hans överkortsouts levde tillräckligt ofta för att en syn skulle vara berättigad (vilket jag är benägen att hålla med om). Givet pottoddsen han fick så tror jag att det räcker att han i snitt har 10-11 levande kort mot min handdistribution, om jag har räknat rätt alltså. Denna gång hade han 11 outs, då kungen var blockad.

 

Jag själv tyckte i alla fall att denna hand var knepig och jag är fortfarande osäker huruvida jag fattade rätt beslut eller inte. Givet resultatet och Mickes hand så var ju mitt beslut helt korrekt, men jag vet inte - det är så himla svårt att kunna sätta några specifika procent på specifika händer och därefter räkna ut någon equity mot en viss HD eftersom HU-spel ju är så situationsbaserat och så mycket beror på dynamiken just för tilffället.

 

Jag vet inte, det kändes för svagt att vika, men ändå för svagt för att spela för hela stacken - sådana där situationer som uppstår i HU-spel ibland (postade en liknande hand för nån månad sen med 66 på en flop med ett överkort där jag betar ut, får omslag och ställer, sådana lägen är svåra - handen känns för bra för att passa, men för svag för att spela för hela stacken med).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efteråt diskuterade vi denna hand, han trodde att hans överkortsouts levde tillräckligt ofta för att en syn skulle vara berättigad (vilket jag är benägen att hålla med om). Givet pottoddsen han fick så tror jag att det räcker att han i snitt har 10-11 levande kort mot min handdistribution, om jag har räknat rätt alltså. Denna gång hade han 11 outs, då kungen var blockad.

 

Klart intressant hand är det. Men jag undrar - har han verkligen 10-11 levande outs om du ställer där? Hur ofta bluffställer du helt tom där isåfall? 2/10? Ställer du med alla överpar, alla tior...och åttorna (78 typ)? Har inte räknat närmare förstås, men är inte 10-11 i snitt högt räknat, även mot en bluffgubbe som du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efteråt diskuterade vi denna hand, han trodde att hans överkortsouts levde tillräckligt ofta för att en syn skulle vara berättigad (vilket jag är benägen att hålla med om). Givet pottoddsen han fick så tror jag att det räcker att han i snitt har 10-11 levande kort mot min handdistribution, om jag har räknat rätt alltså. Denna gång hade han 11 outs, då kungen var blockad.

 

Klart intressant hand är det. Men jag undrar - har han verkligen 10-11 levande outs om du ställer där? Hur ofta bluffställer du helt tom där isåfall? 2/10? Ställer du med alla överpar, alla tior...och åttorna (78 typ)? Har inte räknat närmare förstås, men är inte 10-11 i snitt högt räknat, även mot en bluffgubbe som du?

 

Kanske det är. Jag vet inte. Just med det betingmönstret som var så ställer jag tom väääldigt sällan. Jag vet inte, AK/AQ passar jag nog inte i alla fall, men i övrigt så är jag nog sällan tom. 9x är inte en omöjlig hand heller - 98 likaså. Åttorna, mjae, jag vet inte - beror på vad jag har för åtta. A8 åker nog degen in med. Klöverdrag? Kanske - men då måste jag nog ha nötfärgdraget. Fast jag passar kanske mot omslag.

 

Svårt att säga faktiskt. Beror ju lite på om han fortfarande sätter mig på en randomhand efter min re-raise preflop eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...