crillux Postad 5 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 5 Maj , 2006 Tog en timmes tight poker när jag kommit hem från kneget, och hittade några händer som jag gärna tar emot input på: Vi börjar med TPTK-hand som får problem på turn: Hand 1 (Den elaka knekten): Party Poker 0.50/1 Hold'em (10 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver) Preflop: Hero is SB with T, A. 1 fold, UTG+1 calls, 1 fold, MP2 calls, 2 folds, Button raises, Hero 3-bets, 1 fold, UTG+1 calls, MP2 calls, Button calls. Är 3-betten här överoptimistisk? Flop: (13 SB) T, 5, 3(5 players) Hero checks, UTG+1 checks, MP2 bets, Button folds, Hero raises, UTG+1 folds, MP2 calls. Här satsar jag på en checkhöjning, men funderar på om jag inte borde bettat ut. Bästa alternativet här? Höjningen är väl trots allt inget att snacka om då jag träffat TPTK? Turn: (8.50 BB) J(2 players) Hero bets, MP2 raises, Hero calls. Knekten förstör mitt TP, men jag kan väl ändå inte checka den här? När MP2 höjer får man kanske anta att han träffat knekten? Vad gör man här? River: (12.50 BB) 6(3 players) Hero checks, MP2 bets, Hero calls. Kanske inte ens borde vara med till rivern här? Final Pot: 14.50 BB Hand 2 (Kung för en dag) Party Poker 0.50/1 Hold'em (10 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver) Preflop: Hero is MP3 with K, A. 4 folds, MP2 calls, Hero raises, 3 folds, BB calls, MP2 calls. Höjningen här är väl knappast något att diskutera? Flop: (6.50 SB) 2, 4, K(3 players) BB checks, MP2 checks, Hero bets, BB calls, MP2 calls. Bra träff på ofarlig bräda. Eftersom jag höjde pre så vågar jag inte riskera en rundcheck så jag leder ut. Rätt/fel? Turn: (4.75 BB) T(3 players) BB bets, MP2 calls, Hero raises, BB 3-bets, MP2 folds, Hero calls. Nu betar BB, men det känns givet att höja här. När BB sen 3-betar känns det som att det är läge att lugna sig lite. Kan man ge honom cred för set här? Svårt läge tycker jag, men jag kan väl inte gärna lägga ner? Finns det något + i att cappa? River: (11.75 BB) A(2 players) BB bets, Hero calls. Här tycker jag själv i efterhand att jag fegar. Man bör ju inte beta om man tror att man bara får syn av bättre händer. Här känns det dock som att BB kunde syna med något sämre än tvåpar. I det här läget är det dock hans 3-bet på turn som stör mig, och därför synar jag bara ner. Rätt/fel? Här kan vi gärna också föra ett teoretiskt resonemang som går ut på att jag höjer och blir återhöjd... Vad gör man då? Cappen borde väl i så fall ligga när till hands? Final Pot: 13.75 BB Tacksam för all input som vanligt. Jag ska bli bättre på att posta HH's nu, så ni får se till att hjälpa mig framåt.
morberg Postad 5 Maj , 2006 Rapport Postad 5 Maj , 2006 Hand 1: Tveksam tre-bet PF, men du har en vettig hand och många motståndare. En syn är nog inte helt fel, då får du också möjlighet att CR knappen om du träffar floppen. Du bör inte försöka en CR på någon gata om du var den som senast visade aggression. Mao ska du inte ge dig på CR på floppen om du höjde senast PF (om du inte har read på fi som säger något annat). När höjningen kommer på turn är det trist, men det är bara att syna ner. Bra spelat. Hand 2: Finns möjligen ett värde i att höja river, men jag hade inte gjort det efter trebetten på turn. Om du höjer river ska du definitivt inte cappa om du blir trebettad.
Gridlock Postad 5 Maj , 2006 Rapport Postad 5 Maj , 2006 Hmmm shorthanded-guiden som någon länkade till är ju ruggigt dålig. Något av det sämsta jag läst angående limit, inte för att vara taskig eller så. Men det finns typ 18 miljoner uppenbara fel i snubbens guide. På http://www.pokerpages.com/articles/archives/index.htm#eisel kan du läsa BRA artiklar om Shorthanded FL.
omduvoresomjag Postad 6 Maj , 2006 Rapport Postad 6 Maj , 2006 Hand 1: Spelet går att variera preflop. Gillar inte att höja händer ur kass pos. Men här kan du få bort bb genom att ge honom dåliga odds för syn istället för suveräna. Du kan "kanske" få bort nån av de första limpsen också, även om det är Högst otroligt. Beta sen ut flop direkt. Jag hade nästan hoppats att snubben efter skulle isolationsraisat mig där för att få HU om möjligt. Resten är det inget att snacka om. Jag hade inte lagt mig iaf om jag inte haft bra read på fi. Hand 2: Bra spel. Glöm inte att sätta notes på dina Fi. sen vad de visar upp och hur de agerar när du väl får se deras showdownhänder.
morberg Postad 6 Maj , 2006 Rapport Postad 6 Maj , 2006 Hand 1: Spelet går att variera preflop. Gillar inte att höja händer ur kass pos. Men här kan du få bort bb genom att ge honom dåliga odds för syn istället för suveräna. Ser inget större värde i att få bort BB före floppen, det skulle vara om vi kunde få loss honom från AJ eller AQ möjligen. Däremot är det nog bra att få in mer pengar i potten med en stark hand. Problemet är att ATs inte är sådär superstark, även om den är trevlig.
omduvoresomjag Postad 6 Maj , 2006 Rapport Postad 6 Maj , 2006 Går det att lyckas få bort någon av de ursprungliga limparna också skulle jag hellre ta det än få in mer pengar i potten (även om sannolikheten är liten). ATs är som du skriver trevlig, men ingen jättehand. Tar den gärna mot få spelare i ett läge som detta. Sen är jag dålig på att colda också, men tveksam till om skillnaden mellan cold och raise är avgörande EV-mässigt i detta läge, så köper självklart din linje, men du kanske inte köper min?
morberg Postad 6 Maj , 2006 Rapport Postad 6 Maj , 2006 Går det att lyckas få bort någon av de ursprungliga limparna också skulle jag hellre ta det än få in mer pengar i potten (även om sannolikheten är liten). Jag tycker det är ganska sällsynt att limpare viker mot en re-raise, men det kanske händer. ATs är som du skriver trevlig, men ingen jättehand. Tar den gärna mot få spelare i ett läge som detta. Det du hoppas på är t.ex. tvåpar, TPTK eller färg och då står du dig bra även mot flera motståndare. Sen är jag dålig på att colda också, men tveksam till om skillnaden mellan cold och raise är avgörande EV-mässigt i detta läge, så köper självklart din linje, men du kanske inte köper min? Nu sitter du i SB, så det är inte en riktig cold-call - men nästan. Jag vill se en flopp med handen och jag vill se den mot många motståndare som kan betala av om jag träffar. Jag tycker att det känns knepigt, så jag slog upp Hilgers starthandstabell för att kolla vad han tycker är rätt med ATs i SB mot en höjning: återhöj en sen ensam höjare (som försöker sno mörkarna), syna annars.
crillux Postad 7 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2006 Mmm, ATs-handen ovan var lite lurig. Där fick jag smisk mot JTo. Så kan det gå. Hand 2 ovan vann jag då Fi visade upp QT. Och för att inte tappa fart slänger jag upp 2 händer nedan från dagens session. En bra dag, där jag gick plus ca 25BB på 197 händer. Hand 1 (tröTTa kort) Vår vän i BB är lös, och bettar gärna vilken som helst träff. Sett honom betta en hel del låga par med taskig kicker. Men ändå... Party Poker 0.50/1 Hold'em (10 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver) Preflop: Hero is UTG with T, T. Hero calls, 7 folds, SB completes, BB checks. TT är en hand som jag inte gillar i tidig position. Tycker att den är svårspelad, framför allt UTG. Så denna gång tar jag Hilger's råd, och limpar in med den. Med tanke på att alla lägger fram till SB så borde vi nog höjt här? Flop: (3 SB) 7, 8, K(3 players) SB checks, BB bets, Hero raises, SB folds, BB calls. Då jag som nämnt vet att BB kan beta vad som helst, så vill jag testa vattnen genom att höja. Dessutom vill jag gärna bli av med SB. Då BB bara synar så tror jag att han kan träffat med kung, men kan precis lika gärna sitta med något annat. Vad är rätt här? Turn: (3.50 BB) 6(2 players) BB checks, Hero checks. Med tanke på vad jag tidigare sagt om BB borde jag kanske beta här? River: (3.50 BB) A(2 players) BB checks, Hero checks. Och så kommer ett riktigt scare card. När BB checkar igen så kör jag på idén om att jag inte tror han kommer syna ner i det här läget med sämre än par i kungar, så därför checkar jag bakom. Rätt/fel? Hade det kommit lägre än T här så hade det kanske sett annorlunda ut? Final Pot: 3.50 BB Hand 2 (Slaskeriet, del 1) Här har jag inga jättebra reads alls, men det höjs inte särskilt frekvent preflop, så man kan troligen kosta på sig att spela hyfsat löst. Party Poker 0.50/1 Hold'em (10 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver) Preflop: Hero is MP2 with J, K. UTG calls, 3 folds, Hero calls, 4 folds, BB checks. Bara UTG inne före mig. Är KJs värd en höjning här? Flop: (3.50 SB) T, 3, Q(3 players) BB checks, UTG bets, Hero calls, BB calls. Well, öppet stegdrag och bakdörrsdrag till färgen. Värt ett bet eller ska man lägga ner direkt i det här läget? Kanske farligt då man riskerar c/r från BB? Resten sparar vi till jag fått input på pre och post här. För övrigt kan meddelas att jag haft en otroligt fin dag i solen. Att få avsluta med att plussa lite vid borden var riktigt skönt.
Ruterkung Postad 7 Maj , 2006 Rapport Postad 7 Maj , 2006 Hand 1: Jag hade nog kommit in med en höjning pre. På turn tycker jag en bet är självklar och givetvis ska du checka ner river. Hand 2: Flop: (3.50 SB) T, 3, Q (3 players) BB checks, UTG bets, Hero calls, BB calls. Well, hålpipa och bakdörrsdrag till färgen. Värt ett bet eller ska man lägga ner direkt i det här läget? Kanske farligt då man riskerar c/r från BB? Du har öppetstegdrag här, jag funderar på om jag inte hade höjt.
crillux Postad 7 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2006 Du har öppetstegdrag här, jag funderar på om jag inte hade höjt. Det har jag ju förstås, ändrat i orginalinlägget. Men är det verkligen läge att höja ändå? Hur ser resonemanget ut?
Waggho Postad 7 Maj , 2006 Rapport Postad 7 Maj , 2006 Aaaah! Ta bort de käckt fyndiga rubrikerna! Jag ryser!
Ruterkung Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Du har öppetstegdrag här, jag funderar på om jag inte hade höjt. Det har jag ju förstås, ändrat i orginalinlägget. Men är det verkligen läge att höja ändå? Hur ser resonemanget ut? Mest för att det är kul plus att du kan ta gratis på turn om du vill.
morberg Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Aaaah! Ta bort de käckt fyndiga rubrikerna! Jag ryser! Av välbehag? Jag gillar det. Jag hade f.ö. höjt det öppna stegdraget för gratiskort på turn, men det är nog mer rätt att syna eftersom två av dina outs är rätt otäcka och du vinner ingenting på att driva ut BB.
crillux Postad 8 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 8 Maj , 2006 Aaaah! Ta bort de käckt fyndiga rubrikerna! Jag ryser! Undrade just hur lång tid det skulle ta innan någon reagerade...
crillux Postad 9 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 9 Maj , 2006 Jag filosoferade lite kring det här med att spela överkort. Det finns ju lika många idéer som pokerspelare, så jag meckade ihop några scenarior som de som vill kan få fundera på. Samtliga gäller FL full ring (10 spelare). Scenario 1: Vi sitter i UTG med A:spade: Q:heart: Vi höjer först in och får syna av tidig MP, SB och BB. FLOP: 3:diamond: 7:heart: T:club: SB, BB och vi checkar. MP betar. Vad gör vi här? Scenario 2: Samma hand (A:spade: Q:heart:) fast nu i MP. UTG+1 limpar, vi höjer, alla lägger fram till BB som synar. FLOP: 3:diamond: 7:heart: T:club: BB checkar, UTG+1 betar... Vi? Lura lite på dom här, så kommer det flera senare.
Katt3n Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Scenario 1: Vi sitter i UTG med A:spade: Q:heart: Vi höjer först in och får syna av tidig MP, SB och BB. FLOP: 3:diamond: 7:heart: T:club: Vi, MP och SB checkar. BB betar. Vad gör vi här? I vilken ordning agerar man på floppen där du spelar? Menar du att SB checkar och BB betar? (eller är jag bara lite lagom morronlobotomerad?)
Miami Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Hand 1 är det atuobet på flop iallfall. Får du syn är det beroende på vem/vilka som är kvar om du ska panga turn oxå. EDIT:som AOS påpeka är det lite annorlunda ordning, men du är ska beta flop om du är först in. Hand 2 är lurigare IMO. Här borde ju UTG sitta med ett PP (99 kanske?) han vill försvara mot dina missade överkort. Med 7 sb i potten är det lite tufft att syna tycker jag. Om du väljer att spela handen bör du nog höja för att trycka ut BB om han checkade? (Du skrev inte vad han gjorde) samt du ev. kan checka bakom på turn UI.
crillux Postad 9 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 9 Maj , 2006 I vilken ordning agerar man på floppen där du spelar? Menar du att SB checkar och BB betar? (eller är jag bara lite lagom morronlobotomerad?) Nix, det var jag som var morronlobotomerad. Jag får väl skylla på pollenallergi eller nåt... Ändrat i orginalinlägget. Jag tänkte som det nu står skrivet, men skrev fel eller nåt... Såg att det blev fel i "Scenario 2" också. - Lobotomerad, sa Bill... Nu är det tillsnyggat. I nästa inlägg ska jag skärpa mig. Sorry!
crillux Postad 9 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 9 Maj , 2006 Vi kör igen (och den här gången får vi också ordningen i satsningsrundorna korrekt). Jag har nedan en hand med AQo i tidig position som jag har larvat runt lite med i Poker Academy. Jag delar handen i två olika scenarion på floppen. Förutsättningar Vi sitter i UTG+1 med UTG lägger, vi höjer, alla lägger fram till knappen som synar. SB lägger, och BB synar. FLOP: Scenario 1: BB checkar. Vi agerar innan knappen, och om man checkar här så kan man ju räkna med autobet från en hyggligt medveten spelare på knappen. Vi checkar. Knappen betar, BB synar. Vi snackar ju låglimit här, och knappen kan ju försöka sno potten med sitt bet. Däremot så får vi väl anta att BB har träffat något (alternativt har ett PP). Annars synar man knappast här. Inga roliga drag precis. Är det rimligt att översyna här? Vi har en 3-vägs pott som är höjd pre, och frågan är om det finns någon anledning att syna? Vi stänger ju iofs rundan med en syn, så vi vet ju att vi får se turnkortet för ett litet bet. Idéer? Scenario 2: Samma som ovan, men nu bettar BB ut på floppen. Då har vi knappen bakom, och vet att vi kan få smaka höjning. Vad gör man?
Katt3n Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Situation 1. Vi betar ut på floppen. Inte checka (såvida man inte har nån idé om att checkraisa eller nåt, men det känns dumt här). Får vi höjningar mot oss så får vi fundera igen. Situation 2. Nu skriver du inte vad UTG är för en typ, men men. Raise skulle jag vilja ha här om det finns nån möjlighet att BB lägger sig och UTG tappar initiativet i handen (eller t o m lägger sig). Möjligen fold, men det beror lite på vem motspelaren är va? Edit: Detta är svar på första AQ-handen med den låga brädan. du hann göra nytt inlägg innan jag knappat färdigt.
omduvoresomjag Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Sitter jag i pos och bestämmer om jag får gratiskort eller inte så höjer jag alla dagar i veckan mot donk från random Fi. Skulle inte checkat floppen om jag tagit initiativ preflop heller och får en coldcall från Fi. bakom. Vad coldar han med liksom? Blir man återhöjd så synar jag och släpper turn utan förbättring tillräckligt ofta, om jag inte har bra read på Fi. som maniac eller överspelande tomte eller liknande. Ska jag ta AQo till showdown oförbättrad vill jag ha pos. och HU. Mot två spelare där jag missat flop leder jag ut vid missad flop, samt om jag har pos raisar med överkort för att få frikort. Detta förutsätter att A checkar och B donkar. Min raise kan då få A att folda och B synar förhoppningsvis bara (tänker mig random passiv-donk-tomte på partypokers 2/4-5/10 bord.) Då får jag möjlighet till frikort på turn om jag inte förbättrar. I Dina scenarion har vi ju bakdörrsdrag också, och i en preflophöjd pott foldar jag inte för ett donkbet från random Fi. Är det dock A som donkar och B som synar bakom så synar jag emellanåt och höjer emellanåt beroende på situation och mina ev. reads på Fi. Foldar utan förbättring på turn mot 2 Fi. ofc. I preflophöjda potter som är multiway, dvs fler än 2 spelare, så lägger jag mig sällan på flop om jag får se turn för ett SB och jag anser mig ha chanser att vinna potten vid förbättring. Långt inlägg som inte relaterar direkt till dina givna situationer. Men är en ganska hyffsad bild över hur jag "autospelar". Detta spel blir givetvis ganska lättexploaterbart på högre nivåer då jag Väldigt ofta lägger mig mot trebets på turn utan förbättring eller mot turn-checkraisar osv. Men X-antal tusen händer på lågnivåerna på PP säger mig att random Fi Sällan/aldrig sätter emot om de inte har Stål. I annat fall går det ofta att få se alla fem kort gratis med goda chanser till förbättring efter missad flop eftersom Fi. viker sig/intar passive mode väldigt ofta.
Katt3n Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Men X-antal tusen händer på lågnivåerna på PP säger mig att random Fi Sällan/aldrig sätter emot om de inte har Stål. I annat fall går det ofta att få se alla fem kort gratis med goda chanser till förbättring efter missad flop eftersom Fi. viker sig/intar passive mode väldigt ofta. Stämmer mycket väl med mina observationer över ytterligare Y antal tusen händer på låglimit-FL
crillux Postad 9 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 9 Maj , 2006 Långt inlägg som inte relaterar direkt till dina givna situationer. Även om det inte direkt relaterar till mina situationer så tycker jag ändå du beskriver resonemangen bakom dina beslut på ett bra sätt. Nyttig info för mig. Tack.
Waggho Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Förutsättningar Vi sitter i UTG+1 med UTG lägger, vi höjer, alla lägger fram till knappen som synar. SB lägger, och BB synar. FLOP: Scenario 1: BB checkar. Vi agerar innan knappen, och om man checkar här så kan man ju räkna med autobet från en hyggligt medveten spelare på knappen. Vi checkar. Knappen betar, BB synar. Vi snackar ju låglimit här, och knappen kan ju försöka sno potten med sitt bet. Däremot så får vi väl anta att BB har träffat något (alternativt har ett PP). Annars synar man knappast här. Inga roliga drag precis. Är det rimligt att översyna här? Vi har en 3-vägs pott som är höjd pre, och frågan är om det finns någon anledning att syna? Vi stänger ju iofs rundan med en syn, så vi vet ju att vi får se turnkortet för ett litet bet. Idéer? Varför checka och tappa initiativet samt ge bort informationen att vi inte har träffat? Det ska mycket till för att det ska vara vettigt att checka floppen efter att ha höjt preflop och ingen trebettade - typ att man sitter med ett mellanhögt pocketpar, får fem syner och floppen kommer med tre överkort. Om knappen höjer vill jag se turn i alla fall och bedöma situationen därifrån. Som handen ser ut nu synar jag lätt med 1:9 i pottodds, men förbannar mig själv för min passivitet på floppen. Scenario 2: Samma som ovan, men nu bettar BB ut på floppen. Då har vi knappen bakom, och vet att vi kan få smaka höjning. Vad gör man? Höjer. Tar ett frikort på turn om handen inte förbättras. Om knappen trebettar synar jag och hoppas på ett ess på turn.
crillux Postad 10 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 10 Maj , 2006 bet365 lockade med bonus och jag tänkte det kunde vara läge att köra. Här kunde jag nu börjat grina, och skrivit historien "Hur man torskar 15 BB på 3 händer". Men jag skiter idet. Konstaterar bara att session över 129 händer slutade -1BB efter att jag jobbat upp förlusten igen. Men fy fan vilket skit. Att få tre kanonhänder när man precis satt sig, för att sen förlora samtliga, det var inget kul. Gnällsektionen (är ni allergiska mot gnäll så läs inte!) De första 3 händerna i session ger mig i tur och ordning AA, KQ, JJ. Och torsk med alla tre. AA stod inte, då fi hittade trips med kung på rivern. KQ blev stegdrag som gick in på turn, bara för att förlora mot en tomtenisse som synade 2 bet kallt hela vägen med 59s och hittade färgen på river. JJ träffade set på turn, men rök mot överset då en dam landade på river. En sån inledning kan väl bara ge tilt? Nja, förbannad blev jag, men jag lyckades som sagt jobba tillbaka skiten. Det var veckans gnäll. HH's kommer senare idag då jag helt enkelt inte hann med det igår. I övrigt så har jag läst FL-avsnittet i SS2 (Jennifer Harman), och tycker att det gav mig lite perspektiv på en del saker. På nattygsbordet ligger just nu också ITH och SSH för lite mer konkreta situationsstudier.
Recommended Posts