Svinto Postad 18 Januari , 2006 Rapport Postad 18 Januari , 2006 Vad skulle jag gjort? Är generalfelet att jag inte höjde preflop? Om du är först in i potten är det oftast bättre att höja än att limpa. Om jag hade spelat KT, vilket jag förmodligen inte hade gjort från tidig MP men förmodligen från sen, hade jag öppnat med en höjning. För övrigt hade du naturligtvis inte kunnat göra något för att undvika att förlora potten. Jag tycker att du spelade resten av handen bra.
morberg Postad 18 Januari , 2006 Rapport Postad 18 Januari , 2006 Folded SB to steal: 64.29% (vilket väl är alldeles för högt?) Snarare ligger du för lågt. Från SB är det en bra idé att trebetta eller slänga om någon försöker stjäla. Du kan ligga mellan 80-90 här utan att vara bekymrad. Folded BB to steal: 73.33% (vilket väl oxå är alldeles för högt?) Denna är för hög, men för fullbord har det inte så stor betydelse. Fokusera på annat än så länge, t.ex.: PF raise: 5.59% som är alldeles för låg. Bekrymra dig inte för mycket över dina förlustsiffror förrän du har spelat 10k händer. Den mesta statistiken kommer att ta tid på sig att konvergera, men VPIP och PFR hamnar ganska snart nära sitt förväntade långsiktiga värde. Jag tror att du skulle kunna spela lite färre händer, din VPIP är lite hög för fullring känns det som. Dock är det post-flop som behöver uppmärksamhet och det är där den stora potentialen till förbättring finns.
Gyre Postad 18 Januari , 2006 Rapport Postad 18 Januari , 2006 Håller med morberg ang. de siffrar du la fram. Din VPIP är väl rätt ok för lösa 0.5/1.0 bord men du måste höja en hel del mer innan floppen. Lite kommentarer på handen med KTs. Tycker inte du ska spela KTs alls från tidig MP, om alla innan dig har limpat och du tror fler kommer in bakom kan det väl vara ok. Floppen är ju dunderbra för dig. Här kan du antingen bara syna SB's bet och hoppas limparen efter dig synar. Med ett så starkt drag så tjänar du pengar på alla bets som går in i potten mot två motståndare eftersom du har så hög equity. Eller så kan man höja som du gjorde. Då hoppas du fortfarande på att limparen ska syna men gör han inte det kan du ta ett frikort på turn istället om du skulle behöva. När SB sedan 3-bettar tycker jag du kan cappa där för ett frikort på turn. Om du inte tror dig få ett frikort även om du cappar så är det bättre att syna. Turn är ju inte mycket att säga om, river tycker jag dock du kan cappa. Du har nästnöten och han sitter mycket oftare på en sämre färg än din.
crillux Postad 19 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 19 Januari , 2006 Kommentarer på mina stats från morberg (med medhåll från Gyre): Folded SB to steal 64.29% - för lågt. 80-90 är ok utan bekymmer. Folded BB to steal 73.33% - för hög, men utan jättestor betydelse vid fullbord. PF raise: 5.59% - för låg. Detta hänger antagligen samman med att min VP$IP är lite hög. Behöver väl tajta upp mig lite och limpa färre händer (framför allt ur position) samt bli mera benägen att höja de händer jag faktiskt spelar. Det verkar också som att de som kommenterat anser att det är mitt spel post-flop som behöver uppmärksamhet, och det stämmer säkert. Men det är ju ändå inte fel att försöka justera sina läckor preflop också. Inte minst eftersom, precis som Sklansky säger, man får möjlighetena att göra preflop-misstag i varenda hand. Är det någon som har idéer om var de ungefärliga gränserna går för att 1) syna/höja ett stöldförsök när man sitter i BB? 2) stjäla andras BB? Förslag tas tacksamt emot.
crillux Postad 20 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 20 Januari , 2006 Fredag förmiddag här i Fjärran Östern, och sen senast har jag hunnit spela två kortare sessioner. Den första var katastrof, och där förlorade jag en hel del. Den andra gick bättre och jag det beror delvis på att jag tightade upp mina starthänder ordentligt, men också att jag för en gångs skull fick bra betalt för min aggresivitet i ett antal händer. Man blir ju lätt frustrerad emellanåt, då det känns som att "alla" träffar sina en- och två-outare på rivern, men jag knölar vidare. Om jag analyserat den här handen rätt vet jag inte, men aggresivt spel lönar sig och fi blir straffad för passivitet i alla fall, så mycket är klart. Party Poker 0.50/1 Hold'em (10 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: Hero is Button with 9:diamond:, 9:spade:. UTG calls, 1 fold, UTG+2 calls, MP1 calls, MP2 calls, 1 fold, CO calls, Hero calls, 1 fold, BB checks. Med 5 spelare redan i potten så är det väl inga diskussioner om att limpa in? Flop: (7.50 SB) 8:heart:, 4:spade:, 6:diamond: (7 players) BB checks, UTG checks, UTG+2 checks, MP1 checks, MP2 checks, CO checks, Hero bets, BB folds, UTG calls, UTG+2 calls, MP1 calls, MP2 folds, CO folds. Överpar och alla checkar. Inget snack om att betta ut. Turn: (5.75 BB) 9:heart: (4 players) UTG checks, UTG+2 bets, MP1 calls, Hero raises, UTG calls, UTG+2 calls, MP1 calls. Settet kommer till mig, och höjningen är förstås självklar. Lurar ändå på om UTG utgör någon fara för mig här, då han kallsynar 2 stora bets. Färgdrag kanske, men då ska det kosta! River: (13.75 BB) J:diamond: (4 players) UTG checks, UTG+2 bets, MP1 folds, Hero raises, UTG calls, UTG+2 calls. Jag höjer igen och undrar vad satan UTG sitter med, då han återigen kallsynar 2 bets. Han har knappast träffat set med JJ i alla fall för då borde han väl ändå kontrahöja? Stegen är ju också en möjlighet, men samma sak där, även då borde det bli höjning tycker jag. Med så pass stor pott så måste han ju ändå räkna med att få syn om han höjer med nöten och då finns det ju knappast någon anledning att fega? Final Pot: 19.75 BB Results in white below: UTG has 8c, 8d (three of a kind, eights). UTG+2 has 2h Jh (one pair, jacks). Hero has 9d 9s (three of a kind, nines). Outcome: Hero wins 19.75 BB.
crillux Postad 22 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 22 Januari , 2006 Jag fortsätter att sladda... Någon form av statistisk rapport blir det imorgon. Efter att jag konstaterat att andras jävelskap inte hjälper en i sura situationer så hjälper det ändå liiite att konstatera att jag inte är ensam om att tappa trots att jag tycker jag spelar hyfsat i alla fall. I morbergs dagbok, som jag för övrigt varmt rekommenderar, ser jag ju att betydligt mer rutinerade spelare än mig kan backa en bra bit över 100 BB i en down-period. Med det i bakhuvudet fortsätter jag att grinda, och att vara aggresiv när jag är favorit. Man ska väl ändå inte behöva bli utdragen varje gång?! Som bonus får ni en liten chattsekvens när "dief85osu" drar ut mitt par i kungar. Han synar hela vägen med Q9o, på floppen 4-3-8 rainbow och naturligtvis kommer en 9:a på både turn och river. jag>i just love the river... "dief85osu">just a matter of playing good poker Verkligen...
crillux Postad 23 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2006 Statistiken då... Antal händer: 4125 BB/100h: -2.60 Inte mycket att säga om egentligen. Totalt back lite drygt 100BB. Det har inte gått något vidare, men jag tycker fortfarande jag haft en jäkla otur också. Vi får väl se hur det ser ut om ytterligare 2k händer... Folded SB to steal: 75% Här har jag försökt fundera enligt "3-betta eller lägg" efter rek från morberg. Den här siffran har ökat lite vilket är naturligt då jag försökt tighta upp mitt spel. Folded BB to steal: 71.88% Marginell minskning, men jag försöker låta bli att slaska. PFR: 6.23 En ökning som jag tycker känns bra. Man får ju se lite till vilka händer man faktiskt fått sig tilldelad också. Den här siffran är stigande. Jag nöjer mig med att konstatera att jag faktiskt var nere på nästan -130BB, men har lyckats plocka tillbaka en del. Förhoppningsvis ska en och annan hand gå min väg framöver...
Markus374 Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Intressant dagbok Crillux, sitter själv å försöker gneta upp från FL 0,5-1 . fortsätt å skriv och lycka till.
crillux Postad 23 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2006 Intressant dagbok Crillux, sitter själv å försöker gneta upp från FL 0,5-1 . fortsätt å skriv och lycka till. Tack för det. Kul signatur du har. Hur går det för dig?
Markus374 Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 började med att ösa in $50 på party i precis innan jul, för ett seriöst försök till att gnida upp dem till nästa nivå. Har gått helt ok, ligger på ung. 175 idag. Har lirat en del på prima förut med där har man lyckats slösa bort allt. Lirar du enbart fullring?
Sebbemax Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Intressant Dagbok Då jag själv nyligen börjat spela seriöst på 0.5-1$ FLT bord Så är det intressant att läsa om fler som tar sina första steg mot att bli en bättre pokerspelare Känner igen mig i mycket av det du skriver , Kämpa på o lycka till
crillux Postad 24 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 24 Januari , 2006 Jag tackar för de uppmuntrande orden, de kan behövas. Hade en trevlig timme igår då jag jobbade upp ca 30 BB på 100 händer. Till vänster om mig så satt en snubbe med VP$IP på 80(!)% (275 händer). Han synade ta mig f-n med allt! Jag har aldrig sett något liknande. Hans inköp försvann ganska snabbt, men han köpte in igen och satt kvar och synade... Dessvärre så slutade session riktigt jäkla illa. Det är främst två händer som går illa. I den första sitter jag med K-K i mittposition och preflop cappas det med bara jag och knappen kvar. Floppen kommer K-6-3 regnbåge. Vi höjer varandra till cap och jag gissar att Fi sitter på AA alternativt lägre set. Turn blir 9 och jag ser ingenting som direkt hotar mig. Jag försöker med en c/r och det går bra. Fi synar. Rivern kommer ett A, och jag bettar ut. Fi höjer, och då jag känner mig rätt säker på AA så blir det syn då potten nu är så pass stor att jag inte kan lägga. Givetvis träffar fi set med A på river. Vad annars... Jag på knappen med A:diamond: K:diamond:. Tre limpare och jag höjer. 80%-fi synar givetvis, BB och övriga limpare synar. FLOP: 6:diamond: 9:diamond: K:club: BB betar, 1 lägger, 1 synar, jag höjer, 80%-fi synar, BB lägger, Fi1 synar. TURN: J:diamond: Fi1 betar, jag höjer, 80%-fi höjer(!), Fi1 synar, jag cappar, syn av båda. RIVER: T:diamond: Fi1 betar, jag höjer, 80%-fi lägger, Fi1 höjer, jag cappar, Fi1 synar. Snipp, snapp, snut och så var handen slut... Fi1 vänder upp: 7:diamond: 8:diamond:! Inte min dag skulle man kunna säga.
Markus374 Postad 24 Januari , 2006 Rapport Postad 24 Januari , 2006 Dessa 2 händer svider riktigt hårt, men det är bara å gneta på. Hur många händer lirar du ungefär på en kväll?
crillux Postad 24 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 24 Januari , 2006 crillux, vad har du för VP$IP? 17,52%, men jag jobbar på att få ner det.
crillux Postad 24 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 24 Januari , 2006 En kort session idag, endast 85 händer innan jag blev avbruten. Gick helt okej och även om 85 händer inte är mycket att gapa om så plockade jag in 21 BB. Alltid nåt... En intressant hand har jag postat i Handanalys-tråden. Markus374 undrade hur många händer jag spelar på en kväll. Det blir oftast någonstans mellan 100 och 200, även om det varierar ganska ordentligt. Jag har funderat lite på rekommendationerna för starthänder i SSH, och jag läste någonstans här på pf att en del anser dessa i lösaste laget. Jag är böjd att hålla med då jag märker att jag förlorar en del med framför allt KJo (som SSH rekommenderar att limpa in med i MP). Det känns också som ganska marginellt att spela typ QTs, Q9s och T8som man inte har duktigt med limpare innan man ska in i potten. Kommentarer på detta tas tacksamt emot. Är det någon som har åsikter om att limpa MP med A9s-A2s så får ni gärna leverera dessa här också.
crillux Postad 26 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 26 Januari , 2006 I den här tråden pågår diskussioner om starthänderna i SSH. Intressant för de som, liksom jag, spelare på de lägre nivåerna. Det har inte blivit någon poker sedan sist, då en kraftig förkylning med tillhörande feber har hållt mig på mattan. Och det är nog bra för mig också. En paus från spelet har gett mig tid att gå igenom en del händer i PT och försöka analysera mitt spel. Åter gått igenom några kapitel i ToP och försökt förkovra mig allmänt. Läst i flera av FL-spelarnas dagböcker här, samt följer Handanalysgruppen förstås. Där kan man lära sig mycket, för er som inte redan visste det. Edit: Jag har sett ljuset! I mitt letande efter ytterligare bra litteratur så tittade jag i tråden för "Weighing the odds". Där har signaturen "toppace" skrivit en intressant rad: "Spelet på turn hänger ofta ihop med vad du tänker göra på rivern, men det tog mig typ tio år att fatta det så det kommer." När jag efter detta tar en titt i SSH (Small Stakes Hold'em) så finns det visserligen en del paralleller till detta resonemang, men jag har inte sett någon uttrycka det så klart tidigare. Och eftersom signaturen själv skriver att det tog honom tio år att fatta det, så är jag nog inte ensam om att inte ha funderat över detta resonemang. Man lär sig något varje dag...
Miami Postad 26 Januari , 2006 Rapport Postad 26 Januari , 2006 Superkul att läsa för jag är i allt väsentligt i samma sits som du! Lär mig för fullt och spelar FL 0,5-1 på Party. Hålligång dagboken, jag kommer kika in varje dag! Lycka till och så syns vi nog för eller senare vid bordet på Party!
crillux Postad 27 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 27 Januari , 2006 Miami: Tack för uppmuntran. Jag ska försöka hålla igång dagboken så gott det går. 103 händer spelade igår med resultatet +8BB. Det tycker jag känns okej. Jag har slängt upp ytterligare en hand i Handanalystråden. Den här gången handlar det återigen om mellan-PP som blir överpar. Ni kan kolla på den här. Nu tar jag en paus från mitt pokerspelande ca en vecka pga det kinesiska nyåret och en turistresa till Beijing Jag vill passa på att ge cred till de personer som aldrig tvekar att dela med sig av sina kunskaper i Handanalyserna. Ni bidrar till att lära mig något varje dag.
crillux Postad 27 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 27 Januari , 2006 Wow... Satt och slöade framför datorn, och insåg att en Freeroll på Party skulle börja alldeles strax. Varför inte? Man kan ju vinna något kanske. Eller hur? Min snabbaste pokersession någonsin är just avklarad. Kolla in det här: Highcarding för knappen, jag hamnar i BB. Blinds 15/30 Hand 1 tar jag med T3o, då alla lägger sig. +25 chips. Hand 2, jag i SB med QQ på handen. UTG+1 spelar upp till 45 först in. Jag slår om till 90, och UTG+1 ställer in. Jag tar en självklar syn, och han visar upp KK, som givetvis står. Hand 3, jag på knappen, och får AKo. Fold fram till mig, och med 25 chips kvar är det ju bara att försöka stjäla mörkarna. BB synar och visar upp AA. Tack och hej! Vilken turneringsgrabb man är! Var anmäler man sig till WSOP main event?
crillux Postad 13 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 13 Februari , 2006 Nu var det länge sedan sist... Ingen poker på 2 veckor pga semester och sedan ett besök hemifrån. Den här veckan räknar jag dock med att komma igång igen, och nu är det disciplin som gäller för crillux framöver. Tight, aggressivt och disciplinerat ska vända mitt minusresultat till plus. Så det så!
crillux Postad 15 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 15 Februari , 2006 Då var jag igång igen. Det blev bara en kort session idag. 1 timme, 56 händer. En hand, färgdrag, har jag postat i HH för analys. Den kan ni läsa här. Min totala statistik ser nu ut så här (förra statspostningen i parentes): Antal händer: 4668 (4125) Resultat (bb/hand): -2.24 (-2.60) Folded SB to steal: 78.57% (75%) Folded BB to steal: 73.53% (71,88%) PF raise: 6.23% (6.23%) Den här jobbar jag på att få upp. På senaste tiden har det inte blivit så mycket poker då jag dels har varit på en helt fantastisk resa till Beijing, samt haft besök här i Mittens rike av min mor och min bror. Beijing är ett resmål jag verkligen rekommenderar. Framför allt Kinesiska muren är en läcker upplevelse.
crillux Postad 21 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 21 Februari , 2006 Det är i sanning fascinerande vilka starthandskrav vissa människor tillämpar: Party Poker 0.50/1 Hold'em (10 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: Hero is Button with K:diamond:, K:heart:. 6 folds, CO calls, Hero raises, 1 fold, BB calls, CO calls. Flop: (6.50 SB) 9:diamond:, 8:heart:, 4:heart: (3 players) BB checks, CO bets, Hero raises, BB folds, CO calls. Turn: (5.25 BB) K:club: (2 players) CO checks, Hero bets, CO calls. River: (7.25 BB) 6:spade: (2 players) CO checks, Hero bets, CO calls. Final Pot: 9.25 BB CO has 7d 9s (one pair, nines). Hero has Kd Kh (three of a kind, kings). Outcome: Hero wins 9.25 BB. Vi kollar alltså på en snubbe som openlimpar 97o... Intressant. Kan inte undgå att fundera på vart han inhämtat denna fantastiska strategi.
marten08 Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Tjenare! Tack för en grym dagbok, sitter själv och lirar 1/2 FLT på party.. En liten offtopic fråga om du inte misstycker? Vad gör du i Kina? Jobbar, pluggar... -Nyfiken
morberg Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Det är i sanning fascinerande vilka starthandskrav vissa människor tillämpar: Jag tycker att du borde vänta med din höjning till turn - även om du inte träffar kungen.
Recommended Posts