Gå till innehåll

PLO - 13-wrap + T-högt färgdrag mot fisk


parre

Recommended Posts

PLO.

0.15-0.30.

6-max.

 

Denna handanalys har två huvudpersoner.

 

Dels har vi en enormt trevlig och het Parre, dels har vi en insignifikant fisk ute på för djupa vatten. Spelet har varit rätt slaskigt, tyvärr har många av fiskarna gulats och ersatts av mindre dåliga och mycket tajtare spelare, vilket gör att det är lite svårare att få ut värde. Dock så finns en riktig fisk kvar i leken, vilket gör att Parre inte kan lämna bordet. Det, tillsammans med faktumet att Parre är ganska gravt spelberoende och inte kan sluta.

 

Stackdjupen är i denna hand:

 

Fisk på djupt vatten (FDV): 175BB

Gravt alkoholiserad speltorsk (GAS): 200BB+

 

GAS borde ha en rätt lös och slaskig image, men om folk skulle vara observanta skulle de ha märkt att GAS sällan haft skit i stora potter, utan som sämst en rikgit bra draghand. Dock har GAS bombat rejält på reads och köpt en del, så GAS framstår säkert lite åt det überaggressiva hållet. (Om någon nu inte fattat att GAS = jag, ja... då fattar ni väl det nu).

 

PREFLOP:

 

FDV pottar i EP.

GAS synar med JT82ss i sen position - CO, eller liknande.

 

FLOP:

Q 9 5 med två spader.

 

GAS har ett T-högt spaderdrag. Som ni märker så har GAS också 4 kungar, tre knecktar, tre tior och tre åttor för stege. En så kallad wrappis.

 

Pott: 10 BB

 

FDV pottar (10 BB - 160 kvar).

Fold till GAS.

GAS pottar om (40 BB).

FDV slår nu om igen. Dock en minisraise.

FDV säger (70BB - 100 kvar).

 

Vad ska GAS göra nu? Set är en rätt trolig hand. AA med nötflushdrag likaså. Hade han bara pottat om normalt hade GAS fått fundera - ska GAS spela för nästan hela stacken när han kan vara rätt hårt blockad på båda stegar och färger? FDV har pottat rätt mycket preflop, går absolut inte att uteslutande sätta FDV på AAxx här - han kan ha en rätt bred HD.

 

När detta inträffar har FDV ca 100BB kvar.

GAS täcker.

 

Potten är på ca 120BB efter FDV's omslag.

 

Synar GAS blir potten på 150BB till turn med 100BB kvar att beta.

 

Slår GAS om blir potten totalt 350BB förutsatt att FDV synar..

 

GAS har två val:

 

1) Syna.

Ifall GAS bara ska syna - motivera.

Ifall GAS bara ska syna - förklara även hur GAS ska spela om turn är A) en spader B) en blank (vi utgår från att GAS ställer/synar allin på alla stegar) C) parar bordet.

 

2) Slå om all-in. Varför? Motivera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slå om allin.

 

Har han varit någorlunda observant och sett dig slaska så vet han du tycker om drag och vet du kan betta o semibluffa de, men vill inte ge dig några gratiskort alls.

 

Värst möjliga är väl AQQxs mot vilket du "bara" har din stegwrappis.

 

Så in med smeten.

 

Långt ifrån :)

 

Mot AQQxs har jag ca 40% equity.

 

Däremot:

 

pokenum -o th js ks 8d - jc ts 8c 2s -- qs 9s 5h

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing Qs 9s 5h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Ks Js 8d Th 617 75.24 72 8.78 131 15.98 0.832

Ts 2s Jc 8c 72 8.78 617 75.24 131 15.98 0.168

 

Det är absoluta worst-case scenariot - bättre wrappis och högre färgdrag :)

 

Väntar på lite fler kommentarer innan jag berättar vad jag gjorde och varför!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah. Ingen action på denna tråd.

 

Jag valde hur som helst att syna.

 

1) Jag har position.

2) Han kommer aldrig passa om jag stegar.

3) Jag sparar 100BB om bordet parar sig på turn.

 

Jag tror att jag rätt ofta har ett levande monsterdrag, och med tanke på pottoddsen kommer jag ha en given turnsyn även om jag bara synar floppen. Motspelaren är en jättefisk och kommer inte passa på turn oavsett, men jag kan gott och väl passa om bordet parar. Om han bluffar - fine - men jag vet inte. Med hyfsat djupa stackar mot fiskar har jag på sistone saktat ner lite på floppen om de slår om för femtioelfte gången för att ställa in/syna all-in på en icke-parande turn.

 

Jag vet inte om det är för passivt och jätteweaktajt, känns som en hyfsat OK generell tanke mot dåligt motstånd.

 

Vad tycker folket om en sådan strategi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in för att du inte vill riskera att möta ett pottbet till på turn när du missat draget och för att han inte ska få chans att ducka någon av dina fem miljarder träffar.

 

För att slippa detta ger man fan i att kommita sig på floppen och detta göra man genom att check calla floppen, annars sitter du i en fetepott på turn och är commited som fan. Tror detta är precis vad othello o jag diskutera idag så han ska ha kred, om så inte var fallet skyller jag på att jag varit uppe i en massa timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in för att du inte vill riskera att möta ett pottbet till på turn när du missat draget och för att han inte ska få chans att ducka någon av dina fem miljarder träffar.

 

Givet vad jag sett av denna spelare förut så skulle han inte passa om så djävulen kom och sa åt honom att jag hade nötterna och att han drog dött. Och ett pottbet på turn får jag ju odds att syna.

 

För att slippa detta ger man fan i att kommita sig på floppen och detta göra man genom att check calla floppen,

 

Varför? Jag sitter i position, ska jag någonsin potta om med ett riktgit bra drag så är det nu. Dessutom kan jag passa om han eller någon annan med lika stor stack pottar om igen och om jag tror att de har bättre än set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad planerar du att göra om en låg spader dyker upp på turn efter att ha synat?

 

Call and pray all the way!

 

 

Eftersom han pottar i EP innan flopp luktar det högt par i hålet. Eller åtminstone en samling brodawaykort.

När han minireraisar har jag svårt att tänka mig QQ och även lägre set och en fisk skulle nog bara synat med AsXs. Det känns alltså mer troligt med AA eller möjligtvis KK.

Med AA plus spaderdrag hade han kännt sig odödlig och pottat om igen. :lol:

Ställ in på flopp och slipp svåra beslut på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att slippa detta ger man fan i att kommita sig på floppen och detta göra man genom att check calla floppen,

 

Varför? Jag sitter i position, ska jag någonsin potta om med ett riktgit bra drag så är det nu. Dessutom kan jag passa om han eller någon annan med lika stor stack pottar om igen och om jag tror att de har bättre än set.

 

Trodde varför stod efter det du quota :)

Du kan passa men kommer du att göra det? Kommer du inte tänka att du har så mycket i potten att du hittar kvidsynen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad planerar du att göra om en låg spader dyker upp på turn efter att ha synat?

 

Call and pray all the way!

 

 

Eftersom han pottar i EP innan flopp luktar det högt par i hålet. Eller åtminstone en samling brodawaykort.

När han minireraisar har jag svårt att tänka mig QQ och även lägre set och en fisk skulle nog bara synat med AsXs. Det känns alltså mer troligt med AA eller möjligtvis KK.

Med AA plus spaderdrag hade han kännt sig odödlig och pottat om igen. :lol:

Ställ in på flopp och slipp svåra beslut på turn.

 

Mycket bra läst.

 

Hur som helst - jag synade som sagt bara. På turn kommer min stege och han ställer in för strax under pott, jag blixtsynar. Han visade AAxx utan färgdraget. Rätt spel hade alltså varit att potta om igen - har svårt att tro att han skulle inse att hans AA inte står och passar dom för 100BB till, även om det hade varit rationellt av honom - trots allt, vad fan ska jag ha när jag pottar om hans pottomslag, sedan när han höjer så pottar jag om för fjärde gången - inte direkt så att hans AA är värda så mycket i det läget.

 

Men ni har rätt. Jag måste nog såsa in på den floppen, pot and pray!

 

Tack för alla synpunkter och diskussioner. Ska försöka posta mer HH's från gårdagens spel, tror jag har ett par hyfsat intressanta i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är man ju ingen omahademon precis men är inte ett överpar utan redraws än ganska usel hand på floppen i PLO?

 

/Bjorn

 

Den är i de allra flesta fall riktigt kass, ja. Särskilt med lite djupare stackar, som nu, när vi båda har nästan dubbla inköp. Beror lite på hur mycket man får in preflop och hur stora stackar man har, men överspelade AA postflop är det många sämre Omahaspelare torskar stora pengar på.

 

AAxx utan redraws på en så ofarlig flop som J72 t.ex.

 

Har Fi J963 har ju Fi liksom nio outs bara sådär, och det är ju en av de sämsta händerna han kan ha. En så dålig hand har alltså 39% postflop.

 

pokenum -o ac as kh 3s - jh 6s 9c 3d -- js 7c 2h

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing Js 7c 2h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As 3s Ac Kh 500 60.98 320 39.02 0 0.00 0.610

6s 9c 3d Jh 320 39.02 500 60.98 0 0.00 0.390

 

JT98r på samma flop har nästan en coinflip (givet att Fi pottat preflop gör JT98 aldrig fel i att få in degen på denna flop):

 

pokenum -o ac as kh 3s - jh ts 9c 8d -- js 7c 2h

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing Js 7c 2h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As 3s Ac Kh 440 53.66 380 46.34 0 0.00 0.537

Ts 9c 8d Jh 380 46.34 440 53.66 0 0.00 0.463

 

En riktig skithand innehållande J2 och inget annat (J952r) leder stort:

 

pokenum -o ac as kh 3s - jh 2s 9c 5d -- js 7c 2h

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing Js 7c 2h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As 3s Ac Kh 277 33.78 543 66.22 0 0.00 0.338

2s 9c 5d Jh 543 66.22 277 33.78 0 0.00 0.662

 

Hur AA ligger till mot ett set kan vilken Omaharookie som helst räkna ut, så det behöver vi inte ta. Men ja, folk som övervärderar AA postflop är guld värda i Omaha. Generellt sett så är det oftast rätt att slänga om ens pottbet på floppen blir synat, men givet reads finns det självklart undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...