Gå till innehåll

Dealers Choice varianter?


Quper

Recommended Posts

  • 1 month later...

Femkorts Omaha hi/lo med mörkpokerhand är rätt kul annars.

 

1/3 av potten till bästa höghanden

1/3 till bästa låghanden

1/3 till bästa mörkpokerhanden

 

man får göra ett mörkpokerbyte efter floppen varpå ytterligare en betrunda följer, det var iaf så jag spelade det sist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre spel vi har kört vid köksbordet, lite egenutvecklade men fullt fungerande:

 

5-kortsstöt eller Sökö (enligt nedan) med valfritt mörkt kort. Enbart ett kort delas ut först, vilket också ger en extra satsningsrunda. Om alla mörkar första kortet börjar den till vänster om given. Spelas bäst som fixed limit.

 

Sökö med kombination fyrstege+par resp fyrfärg+par (rankingmässigt mellan 2-par och triss). Spelas bäst som spread limit.

 

"VM" (den här uppfanns i slutet av 80-talet när vi bara hade hört talas om Texas):

Fixed limit fram till sista satsningsrundan då det blir potlimit. Fyra communitykort och tre hålkort. Ante t ex 5 kr.

1. Lägg först två communitykort på bordet

2. Dela ut ett hålkort var

3. De sista två communitykorten på bordet

4. Första satsningsrunda 5 kr

5. Nästa hålkort delas ut

6. Andra satsningsrunda 10 kr

7. Sista hålkortet

8. Sista satsningsrundan. Potlimit, dock lägst 10 kr.

 

Två hålkort måste användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag och Blado spelade HU så körde vi åttakorts sökö hi/lo. Tre hålkort, ett uppkort. Brukade sluta med "pott-pott-pott-allin-syn" och "jag har fyrfärg med två till en låg", "hah, tomte, jag har par och tre till en låg, jag kommer klonka", sedan köpte Blado alltid ut.

 

Rätt bra spel om man bara vill maskinera in så mycket deg som möjligt.

 

HU är 22-kortstexas med obligatorisk mörk allin på given rätt intressant också. Tar typ fem minuter innan man har gnuggat in ens färgstegar och debatterat fram och tillbaka vem som har bäst hand, vem som köpt ut och vem som vunnit.

 

Annars har vi en liten betraktelse från en dealers perspektiv om konstiga spel - väldigt roligt skrivet, och faktiskt ganska så sanningsenligt:

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=20623

 

Esperits svar i den tråden är bara så roliga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Halverts OT men here it goes. Hur bestämmer man på bäst sätt nivåer på blinds/ante så att spelen blir ungefär lika "stora" eller pengakrävande, när man tar hänsyn till satsningsrundor och inneboende pott-omslag pott-all-in-faktor i spelen?

 

Utgå för enkelheten skull från NLT 5/10 och ge förslag på alla möjliga spel, företrädesvis NL/PL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...