Gå till innehåll

Klurigt schackproblem!

Recommended Posts

Postad

Spelar väl ingen roll vilka regler det är, går ju inte att göra matt på ett drag endå?

Vad som än kommer stå på b8 efter ett drag kan ju tornet (el kungen) ta i draget efter?

Är så länge sen jag spelade schack men jag kan inte se hur man gör matt på ett drag på det där brädet.

Postad
Spelar väl ingen roll vilka regler det är, går ju inte att göra matt på ett drag endå?

Vad som än kommer stå på b8 efter ett drag kan ju tornet (el kungen) ta i draget efter?

Är så länge sen jag spelade schack men jag kan inte se hur man gör matt på ett drag på det där brädet.

Ååååååååhhhhhhhh!

Trögfattade människor!

Nej, med RIKTIGA regler så går det ju inte att göra matt i ett drag.

MEN, om man HADE FÅTT LOV ATT FÖRVANDLA TILL EN FIENDEPJÄS

så hade det gått.

1.b7-b8, bonden förvandlar till SVART SPRINGARE schack och matt

Kungen kan ju då inte slå sin egen pjäs!

Postad

Ååååååååhhhhhhhh!

Trögfattade människor!

Nej, med RIKTIGA regler så går det ju inte att göra matt i ett drag.

MEN, om man HADE FÅTT LOV ATT FÖRVANDLA TILL EN FIENDEPJÄS

så hade det gått.

1.b7-b8, bonden förvandlar till SVART SPRINGARE schack och matt

Kungen kan ju då inte slå sin egen pjäs!

mmk, antar att jag lirat för lite schack då jag aldrig hört talas om att man kan byta till en fiendepjäs. Stog lite om det tidigare i tråden men fattade inte vad folk dillade om.

Men om man kan köra så sjuka regler så skulle jag byta min bonde till Chuck Norris, en roundhouse kick så var spelet slut...

Postad

Jag gör ett sista försök att förklara:

NEJ och åter NEJ, man kan INTE förvandla till en fiendepjäs.

Ibland händer det dock att vissa försöker vara skämtsamma

i problemschack och uppfinner regler som inte finns.

Det var det som jag misstänkte när jag såg problemet.

Med vanliga regler så finns det ingen chans att sätta matt

i ett drag.

Så jag tänkte att detta var ett skämtproblem där man "uppfinner"

en ny regel så att det ska gå, i detta fall att man får förvandla till en fiendepjäs. Då blir b7-b8 bonden förvandlas till svart springare

schack och matt.

Men i ett tävlingsschackparti så får man ju givetvis inte det.

Comprendo?

Postad

Torsus: Anledningen till att det missuppfattades var att du angav

förvandlas till fiendepjäs(springare)

men det är ju emot reglerna...

Det krånglade till det eftersom att det är ganska uppenbart att en vit inte kan blir svart eller vice versa. Det är ju som att säga "Nu kan det bli mål i fotbollsmatchen nu när Zlatan är fri med målvakten bara inte domaren tar bollen ifrån honom, men det får han ju inte i regelboken"
Postad

Kan nån förklara för mig varför det inte går om vit förvandlas till dam, varför blir det inte matt?

edit: jag menar allvar, blir ju shack med tornen och den nya damen kan inte ätas upp för att den skyddas av den gamla, eller vad missar jag?

Postad
Det är lugnt. :)

De menade nog implicit dock. Annars om det står att man kan förvandla till allt utom kung kan man ju t.ex. säga "jag förvandlar den här bonden till Hjort, som tråkar ut din kung med spelteori så att jag vinner". ;)

Haha... bara tanken gjorde mig matt :lol: