Gå till innehåll

Live vs. nätpoker, oflyt eller dåligt spelat?


Redondo

Recommended Posts

Jag spelar lite nätpoker och det går hyggligt bra. Spelar bara playmoney än så länge, men jag tycker ändå borden är ganska seriösa i sina uppföranden.

Det konstiga (eller ?) är att när vi spelar hemma (även där bara på skoj) så går det åt skogen. Jag åker ut först av alla och får höra detta varenda gång :)

Nu är det inte så lätt för er att veta varför för ni ser inte hur jag spelar, men finns det några vanliga fel man gör i "verkligheten" som man inte gör på nätpoker ? Jag har provat och ändra spelstilar utan resultat. Höjer jag så hänger de med, går jag inte med foldar jag bort min stack.... :?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du får mer betalt för dina bra händer på PM borden och inte alls i samma utsträckning på homegamen.

 

Vill du spela lite seriösare så spela på everest poker, spela enbords turnerings freerolls du vinner marginelt med pengar men efter ett tag kan du spela lite högre och där spelar folk något seriösare. Snabbaste tipset jag kommer på om du inte är villig att sätta in pengar på någon site.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar dig rätt spelar ni även hemma "på låtsas" (dvs markerna motsvarar ej riktiga pengar)?

 

Du säger att du "åker först ut" i homegamesen vilket tyder på att det ni kör där är någon form av turneringsspel. Om det playmoneyspel du kör på nätet är "cash" game så finns det ju faktiskt en del taktiska skillnader.

 

En annan möjlighet är ju att du har väldigt tydliga tells.

 

Sedan kan det ju vara så att dina motståndare hemma helt enkelt är bättre än typiska playmoney motståndare.

 

Eller så är det bara slump/tur?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara playmoney på nätet också, så där är det inga skillnader.

 

De jag spelar med är kanske bättre, absolut. De började samtidigt som mig, men har kanske en naturlig talang :)

 

Får se hur det artar sig med tiden. Antingen är jag inte bättre eller så får jag lite flyt med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan möjlighet är ju att du har väldigt tydliga tells.

 

Detta är en sak som jag har en liten edge över mina kamrater med. Jag brukar spela med en kille som synar ner med nästan allt. Men ändå har en tendens att lägga sig mot ett omslag. Man ser nästan hur livskraften rinner ur han när han missar turn då är det bara att betta och han ryker. Träffar han lägsta paret så synar han ner trotts att du bettar 2xpott.

Studera dina medspelare noga så tillslut så behöver du nästan inte kolla på korten. Så till vida att det inte är riktigt luriga och duktiga motspelare.

 

Jag minns speciellt när han synade ner min bluff med 2 :heart: 4 :heart:

han hade fyrstege på rivern och jag hade highcard 8 eller något åt det hållet.

Hitta svagheter och exploatera dom!

 

Sen måste du naturligtvis minimera dina egna tells. Stå på dig och träng bort känslorna att hela rummet krymper och att ALLA titar på dig när du har nötterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni spelat många gånger?

I så fall har du något att jobba med, då du för tillfället förmodligen är lite sämre än dina kompisar.

 

Jag spelar väldigt sällan med mina kompisar, men har en ganska klar bild över hur spelstyrkan ser ut för gänget. Jag vet vem som är sämst (det vet han också). Men det viktigaste är att ha roligt och det har han! Du kommer säkert, eftersom du har intresse för poker (du hänger här), få någon aha upplevelse och då är det du som mosar kompisarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker du ska sätta in typ 20 dollar eller så(140 kr) sen kör på minsta nivån på limit, eller iall du gillar nl mer så kör du på någon sida där man kan få spela SitNGo turneringar för under dollarn, är ruggig stor skillnad även mellan de absolut minsta limitarna och playmoney

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Gått ett antal gånger till nu och det är fortfarande samma visa. Det är precis som när någon annan höjer så lägger sig alla och han vinner pott/blinds, men när jag höjer så går man med och då förlorar jag handen till sist.

 

Även om jag har bra tror jag alltid att jag har sämre än de andra. Höjer jag och de kontrahöjer mig, så lägger jag mig nästan alltid. Är jag för försiktig kanske ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tips! Köp någon pokerbok så att du får in grunderna ordentligt. Det skadar inte heller om du sätter in ca. 200-300 och bara lirar lite då och då. Du kan också prova olika spelstilar och se vilket som passa dig bäst. Förövrigt kan jag rekomendera "Pokerhandboken" av Dan Glimne.

 

EDIT: Såg nu att du hade en pokerbok, vilken är det? och har du pluggat igenom den ordentligt eller bara skumläst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Såg nu att du hade en pokerbok, vilken är det? och har du pluggat igenom den ordentligt eller bara skumläst?

 

Det är pokerhandboken av Glimne jag läser. Det har gått lite bättre de senaste gångerna tycker jag. Jag har av någon anledning svårt när en viss spelare är med. När han inte är där, går det mycket bättre.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
EDIT: Såg nu att du hade en pokerbok, vilken är det? och har du pluggat igenom den ordentligt eller bara skumläst?

 

Det är pokerhandboken av Glimne jag läser. Det har gått lite bättre de senaste gångerna tycker jag. Jag har av någon anledning svårt när en viss spelare är med. När han inte är där, går det mycket bättre.....

 

Det kan ju vara så att han har en spelstil som passar dig dåligt... Jag har en sån kille i vårat pokergäng också... en relativt duktig spelare, som spelar väldigt aggresivt... vilket jag också gör .. så det kan smälla till ordentligt när vi spelar... men det gör även att han är svårläst... känns även som att så fort man synar ner så sitter han på en riktig hand och när man inte synar ner sitter han på skräp och bluffar.

 

Har dock hittat en betting tell och en vanlig tell på hnm på sistonde som verkar stämma... så ska förhoppningsvis gå bättre i framtiden. :)

 

Alla övriga skrämmer mig inte att spela en pott emot i vårat homegame (vi lirar oftast cash)... Men just den killen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att han har en spelstil som passar dig dåligt... Jag har en sån kille i vårat pokergäng också... en relativt duktig spelare, som spelar väldigt aggresivt... vilket jag också gör .. så det kan smälla till ordentligt när vi spelar... men det gör även att han är svårläst... känns även som att så fort man synar ner så sitter han på en riktig hand och när man inte synar ner sitter han på skräp och bluffar.

 

Har dock hittat en betting tell och en vanlig tell på hnm på sistonde som verkar stämma... så ska förhoppningsvis gå bättre i framtiden. :)

 

Alla övriga skrämmer mig inte att spela en pott emot i vårat homegame (vi lirar oftast cash)... Men just den killen...

 

Känner igen det precis. Spelade igår igen och då sa han själv att vi aldrig "mötts" under kvällen....för så fort vi gör det så blir det alltid en kamp. Nästan mer prestige än något annat vilket givetvis är helt fel.

 

Gjorde en groda igår också. Hade hyffsat med marker, satt på lilla blind som gått upp ganska rejält. Alla hade kastat sig utom stora. Jag satt och funderade lite och gick till sist all-in med 9-10s.....

Vad är det för idioti ?!! Bara för att sno hans blinds. Jag gick rakt in i pocket-damer och åkte givetvis dit. Hade jag tagit det lugnt så hade det gått bättre..nu åkte jag ut först..igen :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märker exakt samma sak. Jag spelar bra på internet men skit med kompisar... jag vet inte riktigt varför men mina bluffar fungerar inte och jag bara betalar de. Jag träffar inte ett skit heller.

Nej, jag tror att det bästa, speciellt när ni spelar utan pengar, är att spela skit tight. Det lönar sig.

Dina kompisar förstår säkert inte att du har KK när du höjer utan de följer med på sitt A3o och träffar självklart A på floppen...

 

Nej, TIGHT spel mot kompisar. Läs de och betta när du är säker, eller låt de bluffa och höj de!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite väl mycket läsningar och undvika potter med den personen och så. Spela säkert, träffar du så betar du, missar du så foldar du om någon annan betar. Man måste ju lära sig krypa innan man kan lära sig gå så att börja försöka läsa sina motståndare innan man spelar optimalt själv känns bara onödigt.

Spela ABC-poker och bluffa så lite som möjligt om du inte skulle vara bombsäker på att din motståndare lägger sig. När du väl har börjat spela normalt först då tycker jag att du ska försöka dig på mer avancerade saker såsom att faktiskt försöka sätta Fi på en hand eller någon bluff.

 

Som så många sagt förrut så ska du helst börja spela real-money på nätet. Play-money kan göra inget annat än försämra ditt spel. Spelar man utan pengar finns det ingen respekt för markererna man har och spelet blir därmed helt galet utan logik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märker exakt samma sak. Jag spelar bra på internet men skit med kompisar... jag vet inte riktigt varför men mina bluffar fungerar inte och jag bara betalar de. Jag träffar inte ett skit heller.

Nej, jag tror att det bästa, speciellt när ni spelar utan pengar, är att spela skit tight. Det lönar sig.

Dina kompisar förstår säkert inte att du har KK när du höjer utan de följer med på sitt A3o och träffar självklart A på floppen...

 

Nej, TIGHT spel mot kompisar. Läs de och betta när du är säker, eller låt de bluffa och höj de!

 

Hur kul är det att sitta och folda i 15 timmar när man lirar med polarna? :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...