Gå till innehåll

Parre vildslaskar Sökö8, liten handhistorik!


parre

Recommended Posts

Platsen där denna dekadenta drabbning tog sin plats var Sviten. Datumet den 10 december Nådens År 2005. Eran Napoleon heter Parre. Slaget om Sviten. Det stora spelet. Det som skulle komma, vinsterna, världserövringen. Där Napoleon misslyckades, ja, där, där skulle Parre lyckas. Det var här, på Sviten, denna ödesmättade kväll som miraklet skulle ske. Napoleon skulle resa sig ur Waterloos askor och återuppstå som en hyllad vinnare.

 

Men först lite om bakgrunden.

 

Denna kväll började med vad som i folkmun kallas för "after-work". En "after-work" brukar innebära att några personer, som på fackspråk definieras som "kollegor", samlas och avnjuter några alkoholhaltiga drycker för att... ja, för att det är kul att bli lite småfull och snacka skit. Efter denna "after-work" dyker således en idé upp i Parres ack så visa huvud - han ska till Sviten och spela turnering och cashgame.

 

Hur turneringen gick? Plats 85/90 efter att ha blivit utköpt med J8 mot AJ på Jxx-floppen. Treoutaren kom inte!? I alla fall. I ett litet sidorum till turneringssalen, inhysta bakom ett drapperi, dolda av en liten dörr in till den så lockande baren - baren som ofta besöks för påfyllning av öl. För en cigg. För lite skitsnack. För lite slaskschack.

 

Hur som helst.

 

Spelet som spelas för aftonen är 5/5 Dealer's Choice med 100 i maxupptag. Ja, maxupptag. Spelet var trevligt och klonken var med Parre - han sitter nu med fem maxupptag, 500. Ganska nyligen satte sig en annan person vid bordet, vi kan kalla honom för "ägare till u2poker.com" alternativt "Stefan" (i denna text väljer jag "Stefan" eftersom det är lättare att skriva än "ägare till u2poker.com"). Han har spelat tre eller fyra händer. Varit all-in varje gång. Vunnit alla.

 

Så till handen. Den. Handen. Någonsin.

 

Spelet är Kungaspelet - Sökö Hi/Lo med en liten kvalificerare på åtta.

 

Spelet är Slaskigt.

 

Kungaslaskigt.

 

Det sitter folk med maxinköp - 100 - lite här och var vid bordet. De brukar vilja gambla.

 

Parre får (9)9 direkt efter bring-in.

Parre synar.

Stefan har en (x)2 eller (x5) - minns inte vilket. Stefan potter.

Någon annan, minns inte vem, pottar om med något irrelevant kort - all-in, 100 kronor, 100 svenska riksdaler. Parres bedjanden om att spela med franska franc avböjdes ovänligt och bestämt, alltså spelar vi med substitut-sex-seken.

Parre pottar om.

Stefan tänker lite. Sen. Äsch. In. Med. Degen.

Parre och Stefan stoppar in.

 

Korten vänds upp.

 

52s för Stefan.

99 för Parre.

Okända kort för tredje person.

 

Parre är i extas.

Parre blankar.

Klonk. Stefan får par.

Parre blankar.

Klonk. Stefan får lågdrag.

 

Femtegatan. Ska Napoleon resa sig ur askrona och bli den han aldrig blev när det begav sig? Ska Europa falla under hans fötter, kyssa hans skosulor, hälsa honom som härskare? Eller kommer han förbli en bortglömd fånge på Korsika? Historiens vingslag. Ett historieskapande ögonblick. Ett formativt ögonblick.

 

Parre blankar.

 

Är detta enbart en förtäckt badbeathistoria? ELler är detta storyn om hur Parre erövrade pokersverige?

 

Stefan.

 

Klonkar tvåpar.

 

Och gular Parre.

 

Napoleon faller ihop. Dör. Uttjänad, förnedrad. Förlorad. För alltid.

 

:club::diamond::heart::spade:

 

För att inte detta ska bli en förtäckt badbeathistoria ska jag alltså inte fråga om jag spelar rätt. Jag vet att jag spelar fel. Stefan har ju klonken med sig. Det har inte jag. Men om ni nu ska posta förtäckta badbeathistorier. Snälla, för guds skull, gör det i narrativform. Då är de i alla fall läsbara.

 

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag tyckte det har var riktigt rolig läsning 8-) Tack Parre! Jag uppfattar inte detta som en badbeat story (även om det är det enl definitionen?) utan som att Napoleon försöker göra forumet roligare.

 

Fortsätt så här Parre!

 

OT: Har någon en kalkulator för sökö8hi/lo eller sökö8 händer så man kan se oddsen för händer i HU.

 

Om ingen har en sådan, kan någon säga oddsen i Parres hand, för den med dåligt minne var det 99o vs 52s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag tyckte det har var riktigt rolig läsning 8-) Tack Parre! Jag uppfattar inte detta som en badbeat story (även om det är det enl definitionen?) utan som att Napoleon försöker göra forumet roligare.

Klart det är en bad beat story, parre har likt alla andra fiskar ett stort behov av att gnälla men på grund av att han tidigare har gnällt (nu var vi där igen) på folk som postar bad beats så måste han maskera den.

Men vad jag verkligen undrar är:

1) Vem fan kom på iden med maxupptag på 5/5-slaskbordet?

2) Hur får man iden att sedan sätta maxupptaget på 100kr?

3) Hur mår ni egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Har någon en kalkulator för sökö8hi/lo eller sökö8 händer så man kan se oddsen för händer i HU.

Vill man ha det får man skriva själv.

 

Om ingen har en sådan, kan någon säga oddsen i Parres hand, för den med dåligt minne var det 99o vs 52s

Sannolikheten att scoopa var typ 4:1, men så har han ju också tre kort på sig att få in två lågkort så hans equity är ju inte lika hemsk som den verkar.

 

Also, "Maxupptag"? WTF är det för trams?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eh, hur ska parre få in en låg när han har 99 och det är en qualifier på 8? han kan väl bara scoopa om stekman missar lågen?

Jag talade om stekman och inte parre (parres scoopchans är naturligtvis mycket lägre än 80%, det är ju bara hans chans till halva potten) , uttryckte mig väl lite dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Vem fan kom på iden med maxupptag på 5/5-slaskbordet?

 

Vet itne. Jag och Matte satt och slöslaskade HU, jag ville inte torska mer pengar än ett par hundra...

 

2) Hur får man iden att sedan sätta maxupptaget på 100kr?

 

...sedan ville andra hoppa in, så vi sa maxupptag 100 mest på skoj, men folk accepterade det och gamblade vilt, så det blev jättemycket gambling. Typ fyravägs all-ins preflop i tvåfloppars (behöver jag nämna att jag blev jättescoopad varje gång?)

 

3) Hur mår ni egentligen?

 

Jag ska på julbord med jobbet, så jag kommer må dåligt imorgon. Annars mår jag bra.

 

Parre du kanske hade varit stygg mot någon på nätet, eller någon annanstans, alternativt ohjälpsam hemma, medans Stefan varit jättetrevlig och hjälpsam mot allt & alla.

 

Hur ska man inte vara stygg mot folk på nätet när 90% är idioter? I verkliga livet kan man ju inte kalla folk för idioter rakt ut, för då blir de sura och aggressiva. Nätet däremot... :)

 

Men jag vet inte. Jag brukar inte vara speciellt otrevlig. De som tycker att jag är det får väl dra åt helvete, eller nått.

 

Sannolikheten att scoopa var typ 4:1, men så har han ju också tre kort på sig att få in två lågkort så hans equity är ju inte lika hemsk som den verkar.

 

Om jag förstått det hela rätt:

 

Av de gångerna som det blir scoop så vinner jag 80%.

 

Sedan är det väl skitjobbigt att räkna ut hur många procent av gångerna Stekman får en låg, eller, egentligen är det väl rätt elementärt men tidskrävande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har FÖR mig att chansen att Stekman vinner med tvåpar (eller kompletta stegar/färger) är runt 8-9% (dvs de gånger han får tvåpar samtidigt som Napoleon INTE får högre tvåpar). Låt oss anta 10%

 

Vad behöver vi mer räkna ut:

 

1 Chansen att Stekman får femkortsfärg (anta instant win, orka räkna ut hur stor chans att han ska förlora samtidigt). Dett är trivialt, under 1%

 

2 Chansen för fyrfärg, samtidigt som nappe inte stärker sig.

 

3 En hel del av 2 (och 1) är dessutom splithänder i och med en låghand hos Stekman. URK på den uträkningen

 

4 Chansen att Stekman får 5-kortsstege (A34 eller 346). Ungefär 0.7%

 

5 Chansen att Stekman får 4-kortsstege (34x) och samtidigt Napoleon inte stärker sig

 

6. Notera att 5 innebär automatisk split öven om Napoleon stärker sig...

 

7. Chansen att Stekman får fyra eller fem blandade låga kort för en splitpott

 

Jag har skrivit några procenttal i fetstil. Är ni intresserade på riktigt så hjälper ni själva till att räkna ut det andra (4-färg och 4-stege är enkelt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag verkligen undrar är:

1) Vem fan kom på iden med maxupptag på 5/5-slaskbordet?

2) Hur får man iden att sedan sätta maxupptaget på 100kr?

3) Hur mår ni egentligen?

 

1) Jag ville lira Dealers, köpte in mig för 2k men ingen kom ville spela dealers alternativt var kvar i turneringen. Dra till Cosmopol var inte aktuellt

 

2) Parre hade lite flis och ville inte torska mycket. Bra tänkte jag. Björne tänkte inte spela så han fick vara dealer när jag och Parre spelade lite HU på skoj. Vi dricksade en snällt delande Björne så han kunde vara med. Eftersom Björne och Parre satt med lite flis satte vi ett maxupptag på 100 för alla slaskare som kom förbi. Dessutom hade vi en trevlig stund när vi spelade 5-5 med maxupptag 100. Några skojiga slaskare kom förbi och torskade någon hundring och drog sen.

 

3) Mår, ja fanken, innan klonkStefan satte sig så mådde vi alla bra. Det var skoj att lira lite med skön stämning på bordet utan att någon ska behöva må dåligt om den torskar ett inköp.

 

Summa sumarum. Det var roligt att spela DC där pengarna inte betydde så mycket. Hellre det för mig iaf än att spela Texas (som jag tycker är såååå trist i cashgame) en fredagskväll även om jag skulle ha råkat plussa mer på Texas.

 

 

Jag brukar säga: Play for fun... is play to win

 

Men i fredags gällde: Play for fun, is playing low limit Dealers :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parre vinner 60,73% av gångerna när han inte har färgblocker eller 62,04% när han har färgblocker.

 

 

VARNING: TRÅKIG MATTE FÖLJER

 

Efter att mödosamt räknat igenom samtliga 245 430 240 möjliga varianter av händer som Parre (99) och (Stefan) 25s kan få har jag kommit fram till följande:

 

Det finns två olika matchningar och det framkommer inte vilken variant som Parre och Stefan har så har jag räknat på båda.

 

Ingen blocker med 9h9s mot 5c2c

---------------------------------------

Det kommer ingen låg för Stefan i 135 315 840 (55,13%) fall.

Av dessa blir det vinst för Parre i 103 781 132 (42,29%) fall,

split i 808 (0,00%) samt vinst för Stefan i 31 533 900 (12,85%) fall.

 

Det kommer en låg för Stefan i 110 114 400 (44,87%) fall.

Av dessa så vinner Parre hög vilket medför delning i 90 698 579 (36,95%) fall samt Stefan skopar i 19 415 821 (7,91%) fall

 

En EV uträkning blir =

42,29% * 1 + 0,00% * 0 + 12,85% * -1 +

36,95% * 0 + 7,91% * -1 = 0,21526

 

Det vill säga att parre vinner i 50% + (21,526/2)% = 60,76302% av gångerna

 

 

Blocker med 9h9c mot 5c2c

--------------------------------

Det kommer ingen låg för Stefan i 135 315 840 (55,13%) fall.

Av dessa blir det vinst för Parre i 106 521 410 (43,40%) fall

Split i 1068 (0,00%) samt vinst för Stefan i 28 793 362 (11,73%) fall.

 

Det kommer en låg för Stefan i 110 114 400 (44,87%) fall.

Av dessa så vinner Parre hög vilket medför delning i 91 487 536 (37,28%) fall samt Stefan skopar i 18 626 864 (7,59%) fall

 

En EV uträkning blir =

43,40% * 1 + 0,00% * 0 + 11,73% * -1 +

37,28% * 0 + 7,59% * -1 = 0,24081

 

Det vill säga att parre vinner i 50% + (24,081/2)% = 62,04032% av gångerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag ska behöva be om ursäkt eller så.. :) Jag kan försvara mig med att jag stakade parre efter det utköpet med några inköp utan återbetalningskrav.. När spelet dog ut hade jag plussat totalt 200kr

 

Sedan tycker jag personligen ni krånglar till matten för mycket!! Mina vinstchanser var exakt 50%, anting vinner jag eller så förlorar jag - alltså ett klassiskt 50/50 läge

 

 

Eder,

Steeekman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag ska behöva be om ursäkt eller så.. :) Jag kan försvara mig med att jag stakade parre efter det utköpet med några inköp utan återbetalningskrav.. När spelet dog ut hade jag plussat totalt 200kr

 

Sedan tycker jag personligen ni krånglar till matten för mycket!! Mina vinstchanser var exakt 50%, anting vinner jag eller så förlorar jag - alltså ett klassiskt 50/50 läge

 

 

Eder,

Steeekman

 

Du behöver inte be om ursäkt för nånting, det vet du :)

 

Skulle jag vilja ha en ursäkt skulle jag bombardera din MSN med gayporrbilder tills du skulle krypa till korset. Det vet du!

 

Trots allt så måste man ha stark klonk för att gå + i poker, din klonk var starkare än min den kvällen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...