Gå till innehåll

Hög timlön vilket gör garanti meningslöst?


Pedroboy

Recommended Posts

Säg att du har köpt en mp3 spelare för 1000 kr med en garanti på 1 år som går sönder efter ett halvår. Du har nu jobbat upp en ganska hög timlön på poker och tjänar ca 300 kr i timmen. Vad göra om besöket tillbaka till Affären innebär ca 4 timmars missad pokerspel?

 

Beställa ny mp3 spelare från internet eller å slänga gamla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Säg att du har köpt en mp3 spelare för 1000 kr med en garanti på 1 år som går sönder efter ett halvår. Du har nu jobbat upp en ganska hög timlön på poker och tjänar ca 300 kr i timmen. Vad göra om besöket tillbaka till Affären innebär ca 4 timmars missad pokerspel?

 

Beställa ny mp3 spelare från internet eller å slänga gamla?

 

Ponera att en polare vill umgås lite och ni hänger i 8 timmar. Du går då back 2400 kronor. Din polare kostade dig 2400 kronor.

 

Tar du betalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du går ju inte back bara för att du missar lite inkomst lol.

Beställa ny mp3 spelare från internet eller å slänga gamla?

Då ären ju värd en 600-750 spänn nu max eftersom den är ett halvår gammal, och en mp3 spelare för tusen spänn för sex månader sen är säkert inte mycket o hänga i granen jämfört med de som kommer nu så nejtack, inte 4 timmar virrande i lokaltrafik för en sketen mp3 spelare värd 600 spänn. Det hade gällt för mej även om jag jobbade på mcd för 70 spänn i timmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad göra om besöket tillbaka till Affären innebär ca 4 timmars missad pokerspel?

Du kan inte spela poker hela din vakna tid (en hyffsad del av tiden är antagligen din timlön rent av negativ) så ta en del av den tiden (dvs när du är trött/sjuk/full/whatever) till att sticka till affären. Man behöver definitivt pauser och om du inte har något roligare att göra då kan du sticka till affären.

 

Nästa alternativ är ju att helt enkelt be en kompis sticka eller betala någon en hundring eller vad som nu är rimligt för att göra det åt dig. Detta under förutsättning att mp3-spelaren är värd något vettigt belopp för dig. Om du hamnar nära en punkt där det är likgiltigt mellan att köpa ny och använda garanti så är det ju bättre att betala en kompis eftersom det är bättre att denne får pengarna än något random onlineföretag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta ett dåligt skämt?

Det specifika fallet är så klart rätt ointressant, men principen är det inte. Bland framgångsrika pokerspelare finns det många som har en så hög timlön att det blir ekonomiskt irrationellt att utföra en hel del vardagssysslor och även en del nöjen helt enkelt för att den förväntade uteblivna vinsten är så stor.

 

Så frågan är ju var man ska dra sådana gränser.

 

Ska man skaffa hembiträde?

 

Flyga istället för att åka tåg?

 

Hjälpa en kompis med flytt?

 

Osv, det finns jättemånga exempel där det här spelar in och det är rätt viktigt att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta ett dåligt skämt?

Det specifika fallet är så klart rätt ointressant, men principen är det inte. Bland framgångsrika pokerspelare finns det många som har en så hög timlön att det blir ekonomiskt irrationellt att utföra en hel del vardagssysslor och även en del nöjen helt enkelt för att den förväntade uteblivna vinsten är så stor.

 

Så frågan är ju var man ska dra sådana gränser.

 

Ska man skaffa hembiträde?

 

Flyga istället för att åka tåg?

 

Hjälpa en kompis med flytt?

 

Osv, det finns jättemånga exempel där det här spelar in och det är rätt viktigt att tänka på.

 

Förstår inte poängen med att tjäna en enorm summa pengar / timma om du ska ha ångest varenda gång du tar dig tid att försöka spendera dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om en sån här också:

 

"

Internet Urinal

Shopping, gaming, chat rooms, cyber-dating - the internet is such an addictive and time-consuming force, who's got time to go? With the Internet Urinal, you'll never have to leave your computer again. Imagine the freedom - destroy your opponents on network Quake without taking a break; drink as many cans of Jolt as you want and still be able to make that last important trade before the market closes. Each urinal is made with hard plastic and comes with a handy female adapter. Holds 32 oz. of liquid (same as a Big Gulp!).

 

Internet Urinal

item 10727

2 for $4.95

was $5.95 ea.

"

 

10727.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland framgångsrika pokerspelare finns det många som har en så hög timlön att det blir ekonomiskt irrationellt att utföra en hel del vardagssysslor och även en del nöjen helt enkelt för att den förväntade uteblivna vinsten är så stor.

 

Nyttan för samhället i stort skulle vara bra mycket högre om läkare/advokater/ingenjörer etc och inte pokerspelare hade detta problem. Tyvärr är så inte fallet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte poängen med att tjäna en enorm summa pengar / timma om du ska ha ångest varenda gång du tar dig tid att försöka spendera dom.

Man behöver inte ha ångest över det, men det är värt att lägga några timmar på att fundera sånt här så att man maxar sitt nöje här på jorden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att en polare vill umgås lite och ni hänger i 8 timmar. Du går då back 2400 kronor. Din polare kostade dig 2400 kronor.

 

Tar du betalt?

 

Nu är väl detta specifika fall kanske är ointressant och jag sa inget om att spendera mycket tid vid datorn. Dessa 4 timmar menade jag att jag inte gör något vettigt bara åker buss tjäbblar med nån som jobbar i affären och åker hem.

Prata med vänner, umgås, röra på sig, sova, äta är alla saker som jag tycker man ska prioritera över poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju exakt samma situation för folk med hypade arbeten (läs: vd eller motsv.) där de jobbar 12h per dag eller mer, så de inte ens har tid att spendera degen. fördelen med poker är väl kanske att man kan flexa iofs.

 

hjort: av ren nyfikenhet. har du nångång försökt reklamera nått på fyllan? : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att en polare vill umgås lite och ni hänger i 8 timmar. Du går då back 2400 kronor. Din polare kostade dig 2400 kronor.

 

Tar du betalt?

 

Nu är väl detta specifika fall kanske är ointressant och jag sa inget om att spendera mycket tid vid datorn. Dessa 4 timmar menade jag att jag inte gör något vettigt bara åker buss tjäbblar med nån som jobbar i affären och åker hem.

Prata med vänner, umgås, röra på sig, sova, äta är alla saker som jag tycker man ska prioritera över poker.

 

suck

 

Det var ett mycket överdrivet ironiskt exempel för att få dig att förstå det dumma i ditt inlägg.

 

Tid är pengar är ett av de mest korkade uttalanden som någon gjort.

 

Men jag håller med. De är inte alltid lätt att få balans mellan tid och pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du städa, renovera eller göra nåt annat du hatar, har du två möjligheter:

1) Om du gör det själv, har du 3h tråkigt tid och betalar 0kr.

2) Om du köper tjänsten från nån "pro" kostar det kanske 200kr/h och tar 2h. Du själv kan spela poker 3h mer och har tjänat 900kr.

 

Varför skulle man inte välja tvåan? +500kr och 3 timmar mindre tråkigt

 

Om du tänker göra nåt du själv tycker om (dricka öl, hjälpa kompisar,..), gär det inte att jämföra så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du har köpt en mp3 spelare för 1000 kr med en garanti på 1 år som går sönder efter ett halvår. Du har nu jobbat upp en ganska hög timlön på poker och tjänar ca 300 kr i timmen. Vad göra om besöket tillbaka till Affären innebär ca 4 timmars missad pokerspel?

 

Beställa ny mp3 spelare från internet eller å slänga gamla?

 

Jag behöver tänka på sånt varje dag för att få maximalt värde. Tex så finns det inte en chans i världen att jag tar buss längre då taxi i stort sett alltid är snabbare. I exemplet hade jag beställt mp3spelare på nätet. Som pokerspelare vill man hitta +EV situationer, och detta gäller utanför spelet också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...