Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Detta var en Sit n Go, men med 5 bord, så jag skrev Trn i rubriken i alla fall.

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t50 (7 handed) converter

Button (t1700)

Hero (t5910)

BB (t2070)

UTG (t1770)

MP1 (t2925)

MP2 (t4175)

CO (t1220)

Preflop: Hero is SB with :Jc::Ah:

UTG raises to t100

1 fold

MP2 calls t100

1 fold

Button calls t100

Hero calls t75

1 fold

Jag tycker det är jobbigt med folk som gör min raise UTG. Har de en monsterhand och vill ha syn eller har de en svag hand o betar därefter? Jag synar i alla fall med AJo, rätt eller fel? Skulle jag lägga mig eller kanske till och med höja?

Flop: (t450) :Kh::Ac::3s: (4 players)

Hero bets t300

UTG calls t300

MP2 calls t300

Button calls t300

Floppar top-par och betar drygt halva potten, blir synad av alla... :? Någon måste ju ha mig slagen tänker jag nu. Är det någon som slowspelar AK, eller till och med AA eller KK?

Turn: (t1650) :4h: (4 players)

Hero bets t400

UTG calls t400

MP2 calls t400

Button calls t400

Ok, jag måste väl betta något här, eller? Det är en liten bet, men som sagt är jag rädd att någon slowspelar. Ingen höjer, alla synar...

River: (t3250) :Ts: (4 players)

Hero checks

UTG bets t200

MP2 raises to t2800

Button folds

Hero... ?

När Ts kommer är jag slagen även av AT, QJ och TT så jag checkar. Vad tycker ni, hur skulle jag spelat? Vad ska jag göra på rivern? Alla kommentarer välkomna, återkommer senare med vad UTG och MP2 hade på hand.

Postad

Fold preflop, du sitter i sämsta möjliga position med en kass hand i en flervägspott.

Om nu nu har spelat den, betta flopp, checkfolda turn. Din hand leder nog inte, så det finns ingen vits med att kasta bort mer av stacken.

Postad
Fold preflop, du sitter i sämsta möjliga position med en kass hand i en flervägspott.

Om nu nu har spelat den, betta flopp, checkfolda turn. Din hand leder nog inte, så det finns ingen vits med att kasta bort mer av stacken.

Japp, exakt så :). Varför spela AJo i sb med 118xbb i stacken? Kommer nog bättre lägen senare i turneringen.
Postad

Tack för era svar, ni har rätt. En tveksam syn pre-flop ledde till en tveksam situation efter floppen.

Här kommer resultatet:

Hero checks

UTG bets t200

MP2 raises to t2800

Button folds

Hero folds

UTG calls t770 (All-In)

Final Pot: t7020

*** SHOW DOWN ***

MP2 shows :Ks::2c: (a pair of Kings)

UTG shows :Th::Qc: (a pair of Tens)

MP2 collected 5190 from pot

Det var detta som fick mig tveksam, jag hade altså bästa handen hela vägen, till och med på rivern när jag la mig. Jag tror ändå att jag skulle lagt mig pre-flop som ni sa, resultatet spelar ingen roll. Som Howard Lederer (tror jag det var) en gång sa; Om du aldrig lägger den bästa handen synar du för mycket.

Hur tolkar ni minimum raises för övrigt, har personen svag eller stark hand? När gör ni själva minimum raises?

Postad

Man förstår ju varför de andra hängde på o spela.

Ena satt med par i kungar och en 2:a som kicker som kunde utvecklat sig till en stege i och med 4:an på turn.

Den andra med TQ satt bara o vänta på att träffa en J.

Hursomhelst så är det ju svårt att spela mot såna här tomtar. Hade jag träffat Kungen med 2:a som kicker och det låg ett Ess ute så hade jag ju inte callat 400.. eventuellt hade jag callat med TQ för att se turnen och sedan check-foldat.

Postad

Om jag spelar den här handen från SB och träffar topp-par med halvbra kicker skulle jag överväga att försöka checkraisa. Nu är det inte säkert att det hade fungerat här, eftersom de andra var så glada i att syna. Men ett tänkbart scenario är att UTG eller MP2 betar en liten bet på 100 eller så och du checkhöjer till 700. Det kostar lika mycket som i ditt exempel, men jag tror att du vinner potten oftare.

Postad
Tack för era svar, ni har rätt. En tveksam syn pre-flop ledde till en tveksam situation efter floppen.

Här kommer resultatet:

Hero checks

UTG bets t200

MP2 raises to t2800

Button folds

Hero folds

UTG calls t770 (All-In)

Final Pot: t7020

*** SHOW DOWN ***

MP2 shows :Ks::2c: (a pair of Kings)

UTG shows :Th::Qc: (a pair of Tens)

MP2 collected 5190 from pot

Det var detta som fick mig tveksam, jag hade altså bästa handen hela vägen, till och med på rivern när jag la mig. Jag tror ändå att jag skulle lagt mig pre-flop som ni sa, resultatet spelar ingen roll. Som Howard Lederer (tror jag det var) en gång sa; Om du aldrig lägger den bästa handen synar du för mycket.

Hur tolkar ni minimum raises för övrigt, har personen svag eller stark hand? När gör ni själva minimum raises?

Det är inte alltid dumt att lägga en hand bara för att det visar sig att man hade bästa handen. Just i det här läget hade du bästa men i längden foldar du nog en förlorande hand här.

När du väl spelar handen så tryck hårdare på floppen. Synar alla då är det bara att ge upp. Check-folda på nästa gata. Vänta på bättre tillfällen med den stacken.

Postad

Varför folda AJo mot folk som mini-raisar QTo och synar ner med mediokra händer post-flop när man har 4,5:1 i pottodds? Fold pre-flop är ingen universell lösning på alla problem.

Floppen är ganska bra för dig och här bör du agera som om du har bästa handen. När sedan en ofarlig turn kommer får du bestämma dig - har du bäst hand eller inte? Om ja - pott på 2/3 pot eller mer. Annars checkar du. Nu gjorde du varken eller och det går det som det går.

Vad gäller min-raise tolkar jag det som svaghet från tidig position nästan oavsett person. Från sen position beror det lite på, har button monsterraisat hela tiden för att helt plötsligt min-raisa kan jag bli lite misstänksam.

Postad
Varför folda AJo mot folk som mini-raisar QTo och synar ner med mediokra händer post-flop när man har 4,5:1 i pottodds? Fold pre-flop är ingen universell lösning på alla problem.

Floppen är ganska bra för dig och här bör du agera som om du har bästa handen. När sedan en ofarlig turn kommer får du bestämma dig - har du bäst hand eller inte? Om ja - pott på 2/3 pot eller mer. Annars checkar du. Nu gjorde du varken eller och det går det som det går.

Vad gäller min-raise tolkar jag det som svaghet från tidig position nästan oavsett person. Från sen position beror det lite på, har button monsterraisat hela tiden för att helt plötsligt min-raisa kan jag bli lite misstänksam.

Förstår inte hur man ska kunna veta att folk har QTo.

Postad
Förstår inte hur man ska kunna veta att folk har QTo.

Det skrev jag inte heller. Jag skrev "folk som mini-raisar QTo". Har du suttit vid bordet ett tag bör du ha hyfsad koll på vad en mini-raise UTG betyder (i de allra flesta fallen svaghet).

Jag står fast vid att det är vekt att slänga AJo i ett sånt här läge 7-handed. Om inte bordet ändrats radikalt till denna handen lär ju hero ha koll på att kvalitetshänder som K2o och QTo ofta är i omlopp. Visst "kan" de fortfarande ha AK/QQ etc men om det inte finns något som tyder på det kan du lika gärna ta en billig flopp.

Postad

Tack allihop för alla svar, väldigt intressant läsning.

De två största problemen med hur jag spelade den här handen var;

1) Reads. Jag spelade den här turneringen när jag gjorde annat samtidigt. :oops: Jag vet att jag inte ska göra det... Hade jag varit uppmärksam på bordet hela tiden hade jag säkert sett vilken typ av spelare detta var så här dags, men det var jag inte.

2) Mitt bet på turn. Jag läser precis Harrington on Hold'em vol. II igen och där beskriver han nästan exakt ett sådant här bet som en "dark tunnel bluff". Hans råd är: "don't go into dark tunnels".

Jag skulle naturligtvis antingen checkat eller bettat mycket mer, beroende på min read av de andra spelarna (se problem 1).