Gå till innehåll

NL - Att alltid gå all-in med AA preflopp?

Recommended Posts

Postad
Jag undrar om man tjänar på att göra så i längden?

Kom med ett logiskt alternativ till varför man inte skulle göra det.

jag tror han förstår att man tjänar på det men är vinsten maximerad av detta spel? det är DET han undrar.

Postad

Spela som ett lågt pocket, dvs spela för ett set. Det är bättre EV än att alltid ställa in i alla fall.

Jag antar att du spelar på mikronivå (som jag), eftersom du ens tänker tanken att alltid ställa in. Jag har faktiskt försökt själv, när poker var helt nytt för mig. Slutade med att jag började läxa upp folk för att de synade hela inköp med händer som K9s, trots att jag vann handen.

Postad

Om du har väldigt svårt för att spela dem postflop är nog ett bättre alternativ att limpa för set och om någon höjer re-raisar du rejält. Nästan ingen risk i detta spel heller, men borde ge större vinst än att ställa in direkt i alla fall.

Postad
Eftersom du endast kommer få syn av bättre händer när du ställer in med AA preflop så ser jag ingen vits med det.

Jo, det finns ju så många händer som är bättre än racketerna :roll:

Den enda jag kommer på är 27 suited man klonkar alltid med dem, 27o är nästan lika bra den har ju två färgdrag.

Postad

Problemet med A-A för mig är att jag har så svårt att lägga de. Men jag tycker ideén om att limpa och sedan ställa om ifall någon raisar lät som en bra idé. Det blir allt eller inget alltså.

Men det är nog den svåraste hand att spela postflopp ifall man inte träffar. För mig iallafall.

Just nu har jag tappat förtroendet för A-A.

Postad
Jag undrar om man tjänar på att göra så i längden?

Inte jämfört med att spela dem bra. Pengar som du inte vinner är precis lika borta som pengar du förlorar.

Tänk dig att du spelar HU mot dig själv, med enda undantaget av hur ni spelar AA. Den av er som får in mest pengar på den handen kommer alltså bli den långsiktiga vinnaren.

Postad

De gånger man har turen och får AA måste man med hjälp av reads etc känna av situationen, motspelare, speltempo, ofta kan en rejäl höjning (individuellt) preflop göra att ett antal s.k. tomtar synar dig eller raisar, men det innebär bara att potten ökar, och DU vet att du sitter på den allra bästa handen, så ditt utgångsläge är ju bättre om några stycken hänger med till flop, sen måste du med ledning av flop styra resten av spelet, dyker KKK upp i floppen är ditt AA inte mycket att ha, då sitter u kanske mot ett fyrtal i K.

Blir floppen Axx kan du höja lite, dra med dig de andra för du har med stor sannolikhet bästa handen, sen efter turn ställer du in, normalt i tomteskogen är det nån som synar och du kan tömma deras chipstack eller deras buy-ins.

Detta funkar alltid, ibland lyckas tomtarna dra ut dig med en flush eller en riverfylld stege, men det kan du strunta i det händer ibland men i långa loppet är det inget problem.

Kom ihåg

Det är tomtarna som ger oss mat på bordet.

loooooooool

king of cashgame

Postad

Tycker också AA är svårspelat. AA vinner man små potter med och förlorar stora. Problemet med AA är att de flesta händer har större chans att förbättras.

Jag brukar höja så jag får med en eller två motståndare på floppen, 2-10 ggr BB beroende på antalet tomtar vid bordet.

Om man är dålig på att folda AA på floppen tycker inte jag det är fel att raisa mer preflop, detta signalerar svaghet och man måste då raisa mer med marginella händer för att fi inte ska se när man har AA.

På micronivå betar jag oftast mer än potten på floppen, eftersom folk ändå synar gutshots och liknande.

På högre nivåer betar jag 2-5ggr BB preflop, beroende på position och motståndare.

På floppen är 40-80% av potten lagom om floppen är ofarlig, och 60-150% om floppen ser farlig ut.

Mot superaggressiva spelare brukar jag bara syna deras raise preflop och syna hela vägen till river, lönar sig i längden.

Mot normala spelare ska man självklart ta betalt!

Om jag konfronteras med en reraise på floppen och inte har nån read, så har man ett svårt beslut. Problemet är att man kan inte ge upp för lätt, då kommer folk börja köra med en. Om det inte finns bullies vid bordet kan man kanske slänga AA, det förstör inte imagen så mycket. Det är inte så ofta man blir reraisad av normala spelare i NLT.

Postad
Problemet med A-A för mig är att jag har så svårt att lägga de. Men jag tycker ideén om att limpa och sedan ställa om ifall någon raisar lät som en bra idé. Det blir allt eller inget alltså.

Men det är nog den svåraste hand att spela postflopp ifall man inte träffar. För mig iallafall.

Just nu har jag tappat förtroendet för A-A.

ska du träffa floppen med AA ?.. jooo, men vad ska du då få syn av när du bettar? Fi sitter inte på AK varje gång precis. Gillar du inte AA?.. sluta spela poker.. !

Postad
dyker KKK upp i floppen är ditt AA inte mycket att ha,

:shock:

men oftast dyker inte KKK up på floppen, utan du kan lugnt raisa, reraisa, ställa in, o se alla marker dras till dig som enmagnet.

loooool

snön ligger vit på taken, på b2b är endast tomten, fisken och JAG vaken

Postad
dyker KKK upp i floppen är ditt AA inte mycket att ha,

:shock:

men oftast dyker inte KKK up på floppen, utan du kan lugnt raisa, reraisa, ställa in, o se alla marker dras till dig som enmagnet.

loooool

snön ligger vit på taken, på b2b är endast tomten, fisken och JAG vaken

AA är ofta bra på en KKK flopp, värre med KKT eller liknande...