Igår den 29:e nov hade Svenska Dagbladet en längre artikel angående spelberoende kunder och hur de hanteras av spelbolagen. I den intervjuades bland annat representanter för spelbolagen Kindred, Betsson och Leo Vegas. De fick en del kritiska frågor varför de inte gjorde mer för att uppfylla omsorgsplikten som ingår i villkoren för den svenska spellicensen. Den innebär att spelbolaget ”ska säkerställa att sociala och hälsomässiga hänsyn iakttas i spelverksamheten”. Spelarna ska skyddas mot överdrivet spelande och få hjälp att minska sitt spelande när det finns anledning till det.
De menande då att det saknas en branschgemensam standard för att objektivt kunna fastställa om de som spelbolag uppfyllt omsorgsplikten eller ej. Spelinspektionen and andra spellicensgivare skulle behöva ta fram en standard som bygger på forskning och fakta, och det måste vara gångbart internationellt.
Man kan inte annat än att hålla med spelbolagen om detta. Spelinspektionen, finansinspektionen och andra tillsynsmyndigheter borde ta fram en standard för exakt vilken information spelbolag och kunder ska tillhandhålla för att uppfylla kundomsorgsplikten, Source of Wealth, penningtvättsdirektivet, etc.