Gå till innehåll

Myssions SnG-Guide


Myssion

Recommended Posts

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

för lös... hur kan man vara för lös när motståndet har 5-9% i sawflop... man borde minst varannan gång så fort man får lite chips..

 

Det är detta jag tänker på:

 

Starthänder för tidig/mittenposition

Höjer först in från tidig position med samma händer som på Level I & II samt: TT+, AQ, AJs, KQs. Från mittenposition: 88+, KQ, AJo, ATs. Justerar självfallet beroende på hur synglada blindsen (och även övriga spelar bakom mig) är. Limpar aldrig först in, nu gäller räjs eller fåld (såvida inte bordet är löst och passivt, vilket inte händer särskilt ofta på Stars).

Samma riktlinjer för syn med små- och mellanpar som för de två första nivåerna, vilket i praktiken innebär att man spelar dem mer sällan.

 

Jag har utgått från Harringtons spel i den gula zonen, men insett att det inte är tillämpbart på SnG's. Att bevara stackstorlek och därmed FE är helt enkelt så mycket viktigare i en turbo-SnG än i en långsam MTT.

 

Sitter man på t.ex. 1200 marker UTG med 8 spelare när blindsen är 25/50 och får KQs och höjer så vinner man antingen en fjuttepott, eller hamnar sannolikt ur position med en inte-så-jätte-bra hand, med risk att CB:a bort ännu fler marker och hamna på 800-900 när blindsen går upp till 50/100 inom några händer. Iremmats viker t.ex. 99 här.

 

Jag föredrar att spela fortsatt tajt i tidig (och till viss del mitten-) position på 25/50 och till viss del även 50/100, men att bli väldigt mycket lösare från SB/knappen/CO.

 

Är man storstack och bordet är vekt blir det ju lite annorlunda iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag läser med spänning och är liksom ovanstående talare impade av din satsning och hängivenhet. Great work. Ska försöka lappa ihop mitt superslaskiga spel lite.

Åkte för övrigt förbi en avfart till Vinslöv två gånger idag, kände ett visst sug efter att svänga av. Sevärt? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för lös... hur kan man vara för lös när motståndet har 5-9% i sawflop... man borde minst varannan gång så fort man får lite chips..

 

Det är detta jag tänker på:

 

Starthänder för tidig/mittenposition

Höjer först in från tidig position med samma händer som på Level I & II samt: TT+, AQ, AJs, KQs. Från mittenposition: 88+, KQ, AJo, ATs. Justerar självfallet beroende på hur synglada blindsen (och även övriga spelar bakom mig) är. Limpar aldrig först in, nu gäller räjs eller fåld (såvida inte bordet är löst och passivt, vilket inte händer särskilt ofta på Stars).

Samma riktlinjer för syn med små- och mellanpar som för de två första nivåerna, vilket i praktiken innebär att man spelar dem mer sällan.

 

Jag har utgått från Harringtons spel i den gula zonen, men insett att det inte är tillämpbart på SnG's. Att bevara stackstorlek och därmed FE är helt enkelt så mycket viktigare i en turbo-SnG än i en långsam MTT.

 

Sitter man på t.ex. 1200 marker UTG med 8 spelare när blindsen är 25/50 och får KQs och höjer så vinner man antingen en fjuttepott, eller hamnar sannolikt ur position med en inte-så-jätte-bra hand, med risk att CB:a bort ännu fler marker och hamna på 800-900 när blindsen går upp till 50/100 inom några händer. Iremmats viker t.ex. 99 här.

 

Jag föredrar att spela fortsatt tajt i tidig (och till viss del mitten-) position på 25/50 och till viss del även 50/100, men att bli väldigt mycket lösare från SB/knappen/CO.

 

Är man storstack och bordet är vekt blir det ju lite annorlunda iofs.

 

Satt och pillade lite i förstaposten angående ovanstående. Kanske ska göra om guiden lite och skriva en hel del inledande text innan jag beskriver saker på det sättet jag har gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra inlägg Myssion

 

Har några invändningar mot dina starthänder tidigt i STG dock..

 

 

Har spelar en hel del STG på 22,33 och 55 nivån på party (turbo). Själv spelar jag mycket mycket tightare i ett tidigt skede. Första tre perioderna spelar jag bara AA, AK, KK och QQ om jag inte sitter på knappen eller stolen innan och ingen öppnat - då öppnar jag med alla par. Öppnar alltid med en raise 5 ggr bb nivå 1-3, annars blir det för många med..

 

Efter nivå 3 är det spel på bubblan med 4-7 spelare kvar och då ändrar jag mina kriterier helt - det tar vi en annan gång.

 

--

När jag för ett par år sedan började spela STG spelade jag mycket mer loose, men har genom åren spelat allt tightare. Spelet avgörs vid bubblan och det gäller att komma dit med hyfsat många chips..

 

Jag har observerat att många vinnande spelare på party 55 turbos verkligen är väldigt väldigt tighta nivå 1-3 bl.a. kan nämnas KCMorgan - en av de bästa turneringsspelarna på hela party - Om ni sitter på samma bord som han och han spelar en pot nivå 1-3 kan ni slänga Er. Han spelar bara AA, AK och KK nivå 1-3 - i vart fall har han gjort så i de 50+ turneringarna som jag spelat mot honom..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanslöst dumt verkar också vara att inte limpa låga par eller medelhöga SC på CO eller knappen när ett par spelare har limpat innan.

 

Jag tror han spelar AK och ser om han träffar floppen. Om inte tror jag att han slänger vid bet/raise. Med QQ riskerar han att vara slagen i högre grad. Jag spelar som sagt QQ själv - tror att det har ev+.

 

spelar också medelhöga par i vanliga tourneys - i turbos tycker jag strukturen gör att man förlorar mer på att kolla floppar med dessa händer. Kan ha fel, men efter att ha tightat upp har jag bättre resultat - detta kan iochför sig bero på andra orsaker (dåligt postflopspel kanske). Genom att spela supertight nivå 1-3 är det också lättare att multitabla..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man en fråga om spelet på bubblan då :)

4 spelare återstår, du har runt snitt stack, en av er 4a har lite under startstack kvar, han är med andra ord ganska SS.

Du får nu TT-JJ på BB, knappen standard höjer 3xBB.

Vad är bäst spel här? Synar jag så har jag dålig poss resten av handen och blir lätt utspelad om det droppar ett överkort, om ja slår om så kommer jag förmodligen hamna allin mot 2 överkort. Fold känns ju inte riktigt aktuellt, men är det så att man borde folda eftersom det finns en SS?

 

Keep up the good work :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Funkar bra för regulars också. Största skillnaden mellan turbo och regulars kommer i det senare spelet när det är dags att pusha. I regulars är det oftare korrekt att folda och "vänta på ett bättre läge", medan man i turbosar måste vara bättre på att hitta varje liten edge och pusha.

 

EDIT: Ska tajta till den en del bara, skippa småpar och lite sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...