Gå till innehåll

Tomtes Inferno - Omaha Commedia


tomtetomte

Recommended Posts

“Lämna allt hopp, ni som går över tröskeln”

 

Mitt första riktiga möte med pokerns värld ägde rum tidigt nittiotal i en källarlokal i norra Storstockholm. Spelet var sjukorts stötpoker insåg jag långt senare. Poker som poker tänkte jag som var van vid vanlig femkortspoker när jag fick frågan om jag ville vara med och spela. Handrankingen var ju i alla fall densamma. Lite konstigt var det allt att bara få två kort och sen lades resten upp på bordet. Hur svårt kan det vara?

 

Pengar skulle man satsa också. Annars var det minsann inte roligt. Vilket var ännu konstigare för mig. Jag behöver egentligen ingen annan motivation än att jag hatar att förlora. ännu mer då än nu. Om någon håller räkningen så försöker jag mitt allra bästa oavsett om det gäller längdspottning i motvind eller undervattenskorgflätning på tid. Nåväl, några kronor kunde jag väl satsa. Dessutom borde jag vinna med tanke på hur grym jag var på Chicago.

 

Min motståndare var en kompis som var ett par år äldre. Vi brukade tävla i både det ena och det andra och nu när det är jag som berättar så var det jag som vann oftast. Minnet är selektivt, särskilt femton år senare. Eftersom jag brukade vinna mot honom i till exempel hockeyspel, varför skulle jag inte vinna i poker?

 

(Tag gärna en kort paus här och fundera på hur du tror det gick)

 

Jag hade naturligtvis inte skuggan av en chans. Mina surt förvärvade fickpengar försvann fortare än du kan säga hålstegedrag (om du talar väldigt långsamt). Förutom att jag hatar att förlora, så kan jag vara både dumsnål och tjockskalligt envis, så jag bestämde mig för att aldrig mer spela poker om pengar.

 

Min kompis/motståndare som jag tyvärr tappat kontakten med allteftersom åren gått, fortsatte däremot att spela poker. Med största sannolikhet på grund av att han lyckades skinna mig så lätt. Idag är han en av Sveriges mest kända pokerspelare och det var när jag såg honom vinna en massa pengar på TV som jag återigen tänkte: hur svårt kan det vara?

 

To be continued…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 236
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Till att börja med får jag tacka för responsen, det skulle ju såklart kännas måttligt roligt att skriva en dagbok som ingen läser. Eller kanske ännu värre, en dagbok som folk läser men samtidigt skiter de högaktningsfullt i vad jag delar med mig. Fear of rejection är stark hos människan. Jag är inget undantag. För tillfället låter jag bli att ‘outa’ min kompis, det kanske kommer.

 

Ungefär här planerade jag att tråka ut läsaren med alltför många detaljer om exakt hur mycket jag satte in första gången och hur snabbt det gick att förlora på grund av ett ruskigt bad beat och hur jag satte in pengar igen, och så vidare in absurdum. Men jag ångrade mig.

 

Istället får ni hålla till godo med följande bakgrund.

 

Jag är småbarnsförälder och har ett heltidsjobb, så pokern är helt enkelt en hobby. Som rubriken antyder så spelar jag Omaha. För närvarande PLO50. Det ger ett litet tillskott i hushållskassan varje månad men inte mycket mer än så.

 

Nu har jag bestämt mig för att göra ett lite mer seriöst försök att bli bättre. Studera lite mer och analysera mitt eget spel för att täta diverse läckor som jag har. För detta ändamål har jag dels skaffat Pokertracker. Inte för att jag har lärt mig att använda det ännu, men det borde underlätta. Och dels så startar jag den här dagboken för att hålla koll på mitt spel och få feedback på diverse handhistories där jag känner mig helt vilsen.

 

För tillfället har jag ingen klar målsättning eftersom jag inte riktigt vet vad som är realistiskt eller ej. Spontant känner jag att jag skulle vilja flytta upp till PLO100 omkring årsskiftet för att känna att det går framåt. Vi får se. Jag återkommer i ärendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny månad, nya möjligheter. Efter inte alltför moget övervägande så har jag kommit fram till att egentligen borde jag kanske låta bli att sätta monetära mål utan fokusera på annat som är mer påverkbart. Å andra sidan är det smått irriterande att mitt “månadsrekord” ligger på $999. So, without further ado, mål för oktober:

 

:spade: +$1000 (exklusive eventuella bonusar)

:spade: Inte spela efter 23.00 vardagkvällar, jag blir som en zombie på jobbet dagen efter.

:spade: Minst två pokerfria dagar varje vecka, när sambon börjar hinta om att man är beroende, då är det dags att lugna sig.

:spade: Begränsa varje session till max två timmar.

:spade: Gå igenom How good is your Pot-limit Omaha. Noggrant.

:spade: Posta minst tre handhistories i veckan.

:spade: Övertala svågern att komma och hjälpa till med golvvärmen och att ‘prajma’ badrummet som varit i renoveringsskick alldeles för länge.

:spade: Motionera två gånger i veckan (hmm, borde kanske vara lite mer realistiskt…två gånger i månaden? Eller vänta, cykla till affären räknas va?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr går det inte att få ut några vettiga HH från Sportingbet såvitt jag vet. Den här utspelar sig på ett femmanna PLO50-bord. Jag sitter med ca $70 efter att ha nästan dubblat upp och sen gått långsamt neråt efter att inte ha träffat nånting på ett bra tag. Tror de andra ser mig som rätt passiv. Fi1 ($60) höjer var och varannan hand. Fi2 ($45) synar ofta Fi1, nästan så att han jagar honom lite för att ge igen.

 

Jag sitter på big blind och tittar ner på 9:spade: 9:club: 8:spade: 8:club:. Fi1 höjer, Fi2 synar, övriga lägger sig fram till mig. Jag synar också. Potten nu på $7.

 

Floppen kommer 9:heart: 9:diamond: 6:heart:

 

Jag checkar. Fi1 betar $5, Fi2 synar. Vad gör jag här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr går det inte att få ut några vettiga HH från Sportingbet såvitt jag vet. Den här utspelar sig på ett femmanna PLO50-bord. Jag sitter med ca $70 efter att ha nästan dubblat upp och sen gått långsamt neråt efter att inte ha träffat nånting på ett bra tag. Tror de andra ser mig som rätt passiv. Fi1 ($60) höjer var och varannan hand. Fi2 ($45) synar ofta Fi1, nästan så att han jagar honom lite för att ge igen.

 

Jag sitter på big blind och tittar ner på 9:spade: 9:club: 8:spade: 8:club:. Fi1 höjer, Fi2 synar, övriga lägger sig fram till mig. Jag synar också. Potten nu på $7.

 

Floppen kommer 9:heart: 9:diamond: 6:heart:

 

Jag checkar. Fi1 betar $5, Fi2 synar. Vad gör jag här?

 

Själv skulle jag inte ställa på förrän dom bägge två började bli passiva eller på rivern eftersom du har position. Låt dom klonka in något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

reraise pre, check/syna flopp så löser sig allt.

 

Hmm, tål att tänka på. Jag har vanligtvis en viss aversion mot att bygga pott ur position, så reraisar från blindsen är ytterst ovanliga från min sida. Förmodligen för att jag är en fegis. Om jag tar mod till mig, ungefär vilken handdistribution borde jag reraisa med i det läget?

 

 

 

Ytterligare en hand som är ganska generell. Jag sitter UTG på ett fullringbord med A:spade: A:diamond: 9:heart: 3:club: och synar. Sex stycken syner till bakom mig. Potten på $3.50

 

Floppen kommer 4:spade: 4:heart: 4:club:

 

Vad gör jag här? Är det bara check/fold som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en hand som är ganska generell. Jag sitter UTG på ett fullringbord med A:spade: A:diamond: 9:heart: 3:club: och synar. Sex stycken syner till bakom mig. Potten på $3.50

 

Floppen kommer 4:spade: 4:heart: 4:club:

 

Vad gör jag här? Är det bara check/fold som gäller?

 

Bomba flop och syna ALLA omslag. Slår ingen om så bombar du även pott på turn. Först då kan du börja fundera på om någon har fyran eller om någon satt in en högre kåk. Men kommer det låga-/mellankort så är du oftast rätt safe också om du fått omslag på flop, för då har även dom oftast högre pocket. Din hand slår väldigt mycket och ofta kan man få det nercheckat turn och river om man visar styrka på flop. Om du nu är så rädd alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att nån lägger upp en 100% omaha dagbok! Ska bli kul att följa utvecklingen o förhoppningsvis lära sej vad som krävs på NL50 nivån, själv spelar jag bara micro omaha och är helt fast :)

 

Motionera två gånger i veckan (hmm, borde kanske vara lite mer realistiskt…två gånger i månaden? Eller vänta, cykla till affären räknas va?)

 

Ska bli kul att se hur du klarar av detta målet, glöm inte bort att svika ens dagbok är förkastligt ;)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bomba flop och syna ALLA omslag. Slår ingen om så bombar du även pott på turn. Först då kan du börja fundera på om någon har fyran eller om någon satt in en högre kåk. Men kommer det låga-/mellankort så är du oftast rätt safe också om du fått omslag på flop, för då har även dom oftast högre pocket. Din hand slår väldigt mycket och ofta kan man få det nercheckat turn och river om man visar styrka på flop. Om du nu är så rädd alltså...

 

 

Nobody calls me chicken! Eller vänta, jag har ju redan medgett att jag är en fegis. Men spelar du verkligen sådär själv? Hur stora cojones har du isåfall? Det där känns som ett kanonrecept för hur man vinner små potter och förlorar stora. Sex pers förutom du själv såg floppen, ca 50/50 att någon har den saknade fyran och du vill bomba in i runda slängar 20 av dina 50 dollars innan du börjar fundera på om du är slagen.

 

I handen ifråga betade jag ut halvpott, fick en minraise och en syn tillbaka, och kunde inte förmå mig själv att tro att min hand fortfarande var bäst. Så det kändes som att min bet bara var att slänga pengarna i sjön.

 

I need a second opinion.

 

 

 

Jag antar att du får smaka på varians från och till, som de flesta inom Omaha. Hur hanterar du detta?

 

Intressant fråga som jag ska klura lite på och återkomma med ett utförligare svar.

 

 

Lycka till!

 

Tack. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en hand som är ganska generell. Jag sitter UTG på ett fullringbord med A:spade: A:diamond: 9:heart: 3:club: och synar. Sex stycken syner till bakom mig. Potten på $3.50

 

Floppen kommer 4:spade: 4:heart: 4:club:

 

Vad gör jag här? Är det bara check/fold som gäller?

 

Bomba flop och syna ALLA omslag. Slår ingen om så bombar du även pott på turn. Först då kan du börja fundera på om någon har fyran eller om någon satt in en högre kåk. Men kommer det låga-/mellankort så är du oftast rätt safe också om du fått omslag på flop, för då har även dom oftast högre pocket. Din hand slår väldigt mycket och ofta kan man få det nercheckat turn och river om man visar styrka på flop. Om du nu är så rädd alltså...

 

du mår ju inte bra alltså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en hand som är ganska generell. Jag sitter UTG på ett fullringbord med A:spade: A:diamond: 9:heart: 3:club: och synar. Sex stycken syner till bakom mig. Potten på $3.50

 

Floppen kommer 4:spade: 4:heart: 4:club:

 

Vad gör jag här? Är det bara check/fold som gäller?

 

Bomba flop och syna ALLA omslag. Slår ingen om så bombar du även pott på turn. Först då kan du börja fundera på om någon har fyran eller om någon satt in en högre kåk. Men kommer det låga-/mellankort så är du oftast rätt safe också om du fått omslag på flop, för då har även dom oftast högre pocket. Din hand slår väldigt mycket och ofta kan man få det nercheckat turn och river om man visar styrka på flop. Om du nu är så rädd alltså...

 

Det ar ju ganska ofta folk sitter med hogre kak har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bomba flop och syna ALLA omslag. Slår ingen om så bombar du även pott på turn. Först då kan du börja fundera på om någon har fyran eller om någon satt in en högre kåk. Men kommer det låga-/mellankort så är du oftast rätt safe också om du fått omslag på flop, för då har även dom oftast högre pocket. Din hand slår väldigt mycket och ofta kan man få det nercheckat turn och river om man visar styrka på flop. Om du nu är så rädd alltså...

 

 

Nobody calls me chicken! Eller vänta, jag har ju redan medgett att jag är en fegis. Men spelar du verkligen sådär själv? Hur stora cojones har du isåfall? Det där känns som ett kanonrecept för hur man vinner små potter och förlorar stora. Sex pers förutom du själv såg floppen, ca 50/50 att någon har den saknade fyran och du vill bomba in i runda slängar 20 av dina 50 dollars innan du börjar fundera på om du är slagen.

 

Är det verkligen så stor chans? Klart du lär betta ut pott i alla fall och se vart du står. Tveksamt om någon med fyran slår om redan på flop men tycker även du måste betta ut hårt på turn innan du funderar på att folda?

 

De flesta par över tio synar både på flop och på turn eftersom det är PLO50 vi pratar om. Annars spelar du nog på fel sida. ;)

 

Ytterligare en hand som är ganska generell. Jag sitter UTG på ett fullringbord med A:spade: A:diamond: 9:heart: 3:club: och synar. Sex stycken syner till bakom mig. Potten på $3.50

 

Floppen kommer 4:spade: 4:heart: 4:club:

 

Vad gör jag här? Är det bara check/fold som gäller?

 

Bomba flop och syna ALLA omslag. Slår ingen om så bombar du även pott på turn. Först då kan du börja fundera på om någon har fyran eller om någon satt in en högre kåk. Men kommer det låga-/mellankort så är du oftast rätt safe också om du fått omslag på flop, för då har även dom oftast högre pocket. Din hand slår väldigt mycket och ofta kan man få det nercheckat turn och river om man visar styrka på flop. Om du nu är så rädd alltså...

 

Det ar ju ganska ofta folk sitter med hogre kak har.

 

AA bildar nötkåk på flop 444? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du får smaka på varians från och till, som de flesta inom Omaha. Hur hanterar du detta?

 

Varning för långt svar. Cliff notes: Stop-loss på fem inköp.

 

Till att börja med så får man vara väldigt försiktig så man inte tar miste på dåligt spel och varians när man förlorar. Ett visst mått av självinsikt krävs för att inte avfärda sitt usla spel som otur. Det är ju så mycket enklare att skylla på dåliga kort än att konfrontera sina egna begränsningar. Samma sak gäller förresten även när man vinner. Man blir inte (insert your favourite poker player here) bara för att man råkar vinna fyra 50/50 preflopskyfflingar på raken.

 

Detta är något som jag tycker är svårt, men som jag blir bättre på. Ett hjälpmedel är att hålla koll på sin egen tankeverksamhet. Så länge man tänker: “hmm, jag har nånstans mellan 10 och 12 outs beroende på om tvåpar med kungar räcker om jag träffar den, och han kan nog bluffa här ungefär 1 gång av 5, så jag har ungefär pottodds att syna.” Då är det ett medvetet val att öka variansen. Men om man istället tänker: “Jämrans skräpflopp, vilken sabla tur han har hela tiden. Äh, funk it, jag degar in. Jag kan inte ha sånt oflyt hela kvällen. Payback, muddy farker!” (om någon undrar så använder jag kanske inte exakt de orden, men för att skydda eventuella minderåriga ändrade jag språket bara en aning.) Då borde man nog ha gått och lagt sig redan. Oavsett om man råkar vinna potten eller ej. Icke genomtänkt spel är inte varians, det är bara dåligt.

 

För att hjälpa tankarna på traven en aning brukar jag använda twodimes under spelets gång och till exempel kolla mitt EV i de potter där jag gick all-in. Var det ok, och ungefär vad jag förväntade mig? Isåfall är det bara att fortsätta spela, trots ett förlorat inköp eller två. Var det i själva verket mycket sämre? Då är det återigen inte varians utan dåligt spel. Kanske dags att ta en kort eller lång paus.

 

Även när jag fastställt att det är varians och inte dåligt spel som orsakar ett dåligt resultat, så måste jag dessutom ta hänsyn till hur mycket varians jag tål. Vilket var det frågan egentligen gällde om jag förstod den rätt.

 

Enligt gängse bankrulleregler så tål jag en hel del varians. Frågan är dock hur relevanta dessa regler egentligen är på så pass låg nivå som jag spelar på. Jag har ett jobb och skulle kunna sätta in mer pengar om jag förlorar det som jag har på olika pokerklienter för tillfället. Å andra sidan hoppas jag att jag har tillräcklig självdisciplin att jag inser att jag är en klåpare och helt enkelt lägger av med poker innan jag förlorar alla de pengarna.

 

Jag tror att det bästa sättet att ta reda på hur mycket varians man tål är empiriska studier. Att slå fast hur många inköp man klarar av att förlora och ändå behålla fokus. Och för att göra det måste man tyvärr förlora ordentligt ett par gånger. Mitt tvivelaktiga rekord är drygt nio inköp back på en dag. De första fem var på grund av varians, och de fyra sista var på grund av dåligt spel, eller tilt om man så vill, orsakad av att jag låg back. Andra gånger har jag legat fyra inköp back men lyckats vända till plus eller åtminstone mindre förluster. Så min gräns går vid fem inköp, och när jag nått den så måste jag sluta. Som tur är så har det inte hänt så ofta, och hittills har jag har haft disciplin nog att följa den regeln.

 

Dessutom försöker jag (innan det gått så långt som till fem minusinköp) med några trick för att ta bort fokus på kortsiktigt tänkande. Till exempel en titt på resultatet hittills i år återställer oftast ett stukat självförtroende. Jag intalar mig själv att jag faktiskt är en vinnande spelare och jag förlorar inte för att jag är dålig (förutsatt att jag verkligen kommit fram till att det inte var dåligt spel). Eller så försöker jag tänka på något annat som är viktigare än poker. Till exempel kan jag ta en titt in i dotterns rum när hon sover och lyssna på hennes andetag i bara ett par sekunder. Efter det känns inte ett förlorat inköp som en speciellt viktig sak. Inte en förlorad bankrulle heller för den delen, men man behöver ju inte överdriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en hand som är ganska generell. Jag sitter UTG på ett fullringbord med A:spade: A:diamond: 9:heart: 3:club: och synar. Sex stycken syner till bakom mig. Potten på $3.50

 

Floppen kommer 4:spade: 4:heart: 4:club:

 

Vad gör jag här? Är det bara check/fold som gäller?

 

Bomba flop och syna ALLA omslag. Slår ingen om så bombar du även pott på turn. Först då kan du börja fundera på om någon har fyran eller om någon satt in en högre kåk. Men kommer det låga-/mellankort så är du oftast rätt safe också om du fått omslag på flop, för då har även dom oftast högre pocket. Din hand slår väldigt mycket och ofta kan man få det nercheckat turn och river om man visar styrka på flop. Om du nu är så rädd alltså...

 

1. Vet du att han pratar om Omaha?

 

2. Spelar du ens Omaha sorkenkk?

 

Hur som helst så är det ett riktigt skitspel. 24 kort ute i folks händer så det ökar både risken att någon har quads samt minskar folks benägenhet att betala av med JJ-KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en hand som är ganska generell. Jag sitter UTG på ett fullringbord med A:spade: A:diamond: 9:heart: 3:club: och synar. Sex stycken syner till bakom mig. Potten på $3.50

 

Floppen kommer 4:spade: 4:heart: 4:club:

 

Vad gör jag här? Är det bara check/fold som gäller?

 

Bomba flop och syna ALLA omslag. Slår ingen om så bombar du även pott på turn. Först då kan du börja fundera på om någon har fyran eller om någon satt in en högre kåk. Men kommer det låga-/mellankort så är du oftast rätt safe också om du fått omslag på flop, för då har även dom oftast högre pocket. Din hand slår väldigt mycket och ofta kan man få det nercheckat turn och river om man visar styrka på flop. Om du nu är så rädd alltså...

 

1. Vet du att han pratar om Omaha?

 

2. Spelar du ens Omaha sorkenkk?

 

Hur som helst så är det ett riktigt skitspel. 24 kort ute i folks händer så det ökar både risken att någon har quads samt minskar folks benägenhet att betala av med JJ-KK.

 

Fortfarande så lär man se vart man står. Men som Che nämnde innan, bara att potta pre så slipper man tänka så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men nu pottade vi inte pre. Sen att potta för att se var man står...

 

Men vad ska man göra då?! Låta alla som sitter med PP få se gratisturn och klonka in eller? Måste ju rensa bort lite händer. Va fan potten är ju liten vad ska man vara rädd för. Är man så weaktight bör man inte spela Omaha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...