Myssion Postad 4 December , 2005 Rapport Postad 4 December , 2005 Vilka är de största taktiska/strategiska skillnaderna mellan NL och PL HE (de regelmässiga skillnaderna förstår jag)? Har letat efter böcker men knappt hittat något, har sökt efter artiklar men knappt hittat något. Kan jag köra en PL-turnering och klara mig hyfsat med vanlig NL-strategi? Störst bör väl skillnaderna bli när man börjar bli shortstacked och inte kan ställa in hur som helst. Tacksam för synpunkter, gärna från erfarna PL-spelare. * Mini RP - QoS * Citera
Myssion Postad 4 December , 2005 Författare Rapport Postad 4 December , 2005 Läste något vagt om att i PL har den skickligare spelaren större edge över den sämre spelaren, stämmer detta och isåfall varför? Inga PL-experter här? Citera
Hjort Postad 4 December , 2005 Rapport Postad 4 December , 2005 Läste något vagt om att i PL har den skickligare spelaren större edge över den sämre spelaren, stämmer detta och isåfall varför? Beror på vilken sorts sämre spelare det är. Om det är någom som gillar att gå all-in preflopp med A6o för 100bb så är ju antagligen NL lönsammare mot honom. Om det är någon som lirar shortstack med 20bb och väntar på topp10 händer för att trycka så är PL bättre. Inga PL-experter här? De flesta som spelar PL tillräckligt mycket för att bli experter på just det spelar PLO. PLT är tyvärr ett ganska dött spel. Citera
Baloos Postad 4 December , 2005 Rapport Postad 4 December , 2005 Ok jag delar med mig av det lilla jag vet. I CG. Gillar man att banka in lite chansartat med drag och TPTK på floppen så gillar man inte PL. I PLT måste man vara beredd att spela handen alla gator, därför får bra spelare en större edge. Med bra menar jag då spelare som kan sätta spelare på händer/läsa av brädan och situationen rätt samt har diciplinen att faktiskt dra nytta av det genom att lägga setet på River eller utnyttja ett skrämselkort etc. Dem avgörande skillnaderna. * Position har större betydelse. Drag och små par tappar i värde om du sitter ur position relativt preflopp- höjaren etc. Ett öppet färgstegdrag är inte automatiskt +EV för foldequityn minskar och om t ex turn blankar och fi pottar får du problem. * Byggandet av pott tidigt är lite viktigare. Mot starka spelare upplever jag det ungefär som i NL men mot svaga spelare som kan tänkas svälja ett kraftigt överbet på River så måste du bygga potten så du har fullt manöverutrymme. * Räkna med en hel del mindre foldequity i små turneringar. Fråga mig inte varför men många spelare verkar göra skillnad på att syna med 1/3 av stacken från mörkarna och att ställa in direkt. Citera
Myssion Postad 4 December , 2005 Författare Rapport Postad 4 December , 2005 Tack för svaren! Har också förstått att PL är relativt dött i HE sammanhang. Anledningen till posten är att jag är sugen på att prova deep stack-turneringarna på PokerStars, och den enda som passar mitt schema någorlunda är en PLHE-turnering. Har hittat lite böcker som kanske är värda att kika i. Om någon har läst dem får ni gärna kommentera dem: - Championship NL & PL HE, McEvoy/Cloutier - How good is your PLHE, Reuben - PL & NL Poker, Ciaffone, Reuben Har även sökt efter artiklar på nätet utan framgång, har någon nått tips så får ni gärna bidra med det. Någon som har fler kommentarer angående topicen? Citera
Mikey Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Jag läste en artikel av Negreanu för ganska länge sedan där han tog upp PL vs NL i turneringar. Han ansåg att NLHE är "The Cadillac of poker" när det gäller CGs, men han verkade anse att PL är överlägset i turneringsform för att minimera turmomentet så mycket som möjligt. Minns verkligen inte vart jag hittade den, men det var iaf Negreanu som skrev den! Lycka till! Citera
Myssion Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Jag läste en artikel av Negreanu för ganska länge sedan där han tog upp PL vs NL i turneringar. Han ansåg att NLHE är "The Cadillac of poker" när det gäller CGs, men han verkade anse att PL är överlägset i turneringsform för att minimera turmomentet så mycket som möjligt. Minns verkligen inte vart jag hittade den, men det var iaf Negreanu som skrev den! Lycka till! Hittade den: http://www.cardplayer.com/poker_magazine/archives/?a_id=12550&m_id=32 Citera
Myssion Postad 6 December , 2005 Författare Rapport Postad 6 December , 2005 Vad är den största skillnaden på motståndet? Jag skulle anta att det är mindre tomtar på PL, eftersom de värsta tomtarna dels vill spela det dom har sett på TV och känner till, och dels tycker att det är tufft att kunna gå all-in, samtidigt som fler skickliga spelare söker sig till PL, eftersom de känner att de får större edge där. Men när jag har kikat på bordsstatistiken i lobbyn, så verkar det som att PL-borden är mer lösaktiga och mer passiva än NL-borden, så jag får inte det att gå ihop riktigt... Citera
fluffy_ferret Postad 8 December , 2005 Rapport Postad 8 December , 2005 PL är ju roligare än NL Men inte många lirar det. Citera
NoSense Postad 8 December , 2005 Rapport Postad 8 December , 2005 Ja många PL bord är riktigt slaskiga. Iaf på PP och Ladbrokes lowlimit. Tror att en hel del spelare som har lirat fixed "mellanlandar" på PL innan de tar steget till NL. Och det kan ju ofta vara lönsamt att se en flopp med nästan alla låga par och Axs för man hamnar ju iaf sågott som all in på rivern om man bettat ordentligt på floppen så man har byggt upp potten rejält. Tror inte många fixedlimit spelare fattat hur dyrt det kan bli att jaga kort i PL. Personligen gillar jag PL bättre än NL, då tycker 2 kortspoker är trist. (all in preflop). Men som Hjort säger, så är det tyvärr, om inte dött, så iaf halvdött spel. Av böckerna du nämnde har jag iaf läst: - How good is your PLHE, Reuben - PL & NL Poker, Ciaffone, Reuben Tyckte båda var riktigt bra på sitt sätt. How good is your PLHE är mera av en quiz bok. Medans den andra tar upp "bigbet" poker i allmänhet. Kan aldrig skada att läsa mycket terori, så köp båda Lycka till Citera
Recommended Posts