Gyre Postad 30 November , 2005 Rapport Share Postad 30 November , 2005 Shorthanded på party, ingen direkt koll på den aktuella spelaren. Han har inte gjort något utmärkande men är ganska tight (17 vpip / 6 pfr). Jag spelar inte NL allt för ofta så jag är inte alls säker på hur jag ska agera i denna situationen. Preflopp är väl standard? Saftade jag på lite väl mycket med min höjning? Jag är ju helt commitad till potten efter den. Är jag ens rätt ute med en check-raise? Bara dubbla hans bet och folda om han trycker? Total number of players : 6 Seat 1: staylor75 ( $38.96) Seat 2: punkomatic ( $32.85) Seat 3: Ziebed ( $175.10) Seat 4: bradford771 ( $140.95) Seat 5: mr_leisure ( $101.60) Seat 6: HERO ( $117) GyreGrus posts small blind (0.50) staylor75 posts big blind (1) ** Dealing down cards ** Dealt to HERO [ Kh, Ac ] punkomatic folds. Ziebed folds. bradford771 calls (1) mr_leisure calls (1) HERO raises (4.50) to 5 staylor75 folds. bradford771 raises (14) to 15 mr_leisure folds. HEROcalls (10) ** Dealing Flop ** : [ 2s, Ks, Jc ] HERO checks. bradford771 bets (20) HERO raises (40) to 60 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 30 November , 2005 Rapport Share Postad 30 November , 2005 Folda preflop om du lägger den floppen till omslag. Jag check-synar floppen å leder turn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cOP Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 Preflop är väl synen helt okej. Antingen passar du i hopp om bättre lägen lr så synar du och hoppas på en bra flop. Ytterligare omslag verkar dumt, framförallt om du har read på fi som tight. Floppen är ju bra för dig och han signalerar ju svaghet med en bet långt under pot. Inne på samma linje som föregående talare. Syna floppen och led ut turn oavsett kort. Tror du har honom slagen och det är nog det spel som ger mest värde. Blir väldigt svårt för honom att syna turn efter att du kallsynat floppen om han inte har nån "halvnöt" som JJJ, KKK eller AA. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dlinder Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 På vilket sätt ger det bättre värde att check-syna flopp och leda turn än att raisa floppen direkt? Förstår inte poängen i att ge gratiskortet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
parre Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 Inte för att jag kört pokertracker för mycket, men är inte 17/6 riktigt tajt för att vara fullbord? Fold preflop blir mitt svar. Om en tajt spelare limpreraisar är dina AK inte mycket att hänga i granen. Sen hatar jag ditt flopspel, han lär ju knappast släppa AK, det enda som din reraise gör är att han får lägga QQ (samt händer som AQ/TT), samtidigt som du pottcommittar dig mot AA, KK, JJ, AK - händer som krossar dig förutom AK. Men okej, är han weaktajt och foldar överpar eller AK är det bra spelat, dock tvivlar jag på det. Stackarna är inte tillräckligt djupa för att det ska bli aktuellt. I en perfekt värld foldar jag i alla fall preflop. Sedan check-synar jag nog floppen för 20. En re-raise tycker jag hur som helst är dåligt eftersom det ger Fi chansen att passa alla händer som du slår. Det finns ju inte direkt några drag som är realistiska för honom - AQ i spader? Njae. Tveksamt. Om du leder har han typ 2-3 outs i snitt... om han leder har du som bäst två outs! Vad har du för tableimage? Har du spelat som en jättemaniac så förändras mitt tankesätt åtskilligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
parre Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 Check-syna flop och leda turn ser jag som ett bra spel om ett scarecard faller - jag ser det inte som värdemaximerande, utan mest för att få Fi att lägga bästa handen på turn, lättare att skrämma motståndaren då... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
iller Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 Folda preflop efter hans höjning till 15. Hade du haft position hade en syn varit ok. Postflop skulle jag beta runt 2/3 pott och lägga mig om han höjer. För höjer han dig där har han minst samma tass som dig i 95% av fallen eller så. Men att committa allt för att med kanske 25% dela 75% (grova uppskattningar) dra dött är ingen höjdare... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 På vilket sätt ger det bättre värde att check-syna flopp och leda turn än att raisa floppen direkt? Förstår inte poängen i att ge gratiskortet. För att få färgdraget att lägga in pengar på floppen utan att faktiskt få se både turn och river. Man tjänar då mer än om färgdraget kan trycka in och därmed garantera sig båda gatorna. Check-syna flop och leda turn ser jag som ett bra spel om ett scarecard faller - jag ser det inte som värdemaximerande, utan mest för att få Fi att lägga bästa handen på turn, lättare att skrämma motståndaren då... Jag förstår inte riktigt din fascination för att skrämma bort motståndaren från monsterhänder i jättepotter som är rejält höjda preflopp. Normalt sett går det inte så bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nidson Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 På vilket sätt ger det bättre värde att check-syna flopp och leda turn än att raisa floppen direkt? Förstår inte poängen i att ge gratiskortet. För att få färgdraget att lägga in pengar på floppen utan att faktiskt få se både turn och river. Man tjänar då mer än om färgdraget kan trycka in och därmed garantera sig båda gatorna. I det här fallet kan man ju knappast oroa sig för att fi har ett färgdrag? Jag hade (givet att jag inte foldat pre) som iller bettat floppen och förmodligen foldat vid omslag. Om jag bara får välja mellan att checksyn och checkraise hade jag valt checkraise. Checksynen ger ju bara fi en chans att dra ut, plus att det gör det lättare för fi att släppa en sämre hand än ens egen om turnen är skrämmande samt missar honom/henne och motsåndaren plötsligt vaknar till liv. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
parre Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 Jag förstår inte riktigt din fascination för att skrämma bort motståndaren från monsterhänder i jättepotter som är rejält höjda preflopp. Normalt sett går det inte så bra. Jag har märkt det. Därför jag förespråkar fold preflop ju Det är ju alltid du som påpekar att jag i de händer jag postar oftast hamnar i trubbel på grund av för löst spel preflop och på floppen, det är väl ungefär samma situation här - hade han lagt sig preflop hade det inte funnits några problem. När en tajt motspelare limpre-raisar är AK inte direkt en kul hand att spela, vinna en liten pott eller tappa stacken. Enligt min mening i varje fall. Men jag tycker check-raise hur som helst är jättedåligt eftersom det låter motståndaren folda alla sämre händer och pottcomittar spelaren till en syn med alla händer som han har max två outs mot... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baller Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 Seat 6: HERO ( $117) GyreGrus posts small blind (0.50) Det är bra om det står "hero posts small blind" istället, eftersom det annars kan bli lätt att missta ordningen efter flop... signalerar ju svaghet med en bet långt under pot. Att folk betar under pot är inte allt för osedvanligt när man prickar och inte vill tappa sin fi... Nä, droppa preflop är enklaste svaret, pga possitionen, men tveksamt om det är det man gör short handed. Gillar man inte floppen som kommer ie TPTK så är det lönlöst att spela handen från start... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
trisslott Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 Folda preflop efter hans höjning till 15. Hade du haft position hade en syn varit ok. Postflop skulle jag beta runt 2/3 pott och lägga mig om han höjer. För höjer han dig där har han minst samma tass som dig i 95% av fallen eller så. Men att committa allt för att med kanske 25% dela 75% (grova uppskattningar) dra dött är ingen höjdare... Word! Utan read på Fi här så skulle jag nog lägga handen preflop. Men sätter jag mig in i din situation Gyre med synen preflop hade jag nog betat 2/3 pott på flop. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 I det här fallet kan man ju knappast oroa sig för att fi har ett färgdrag? Fast om han inte har ett färgdrag och har en sämre hand, så har han ju nästan inga outs alls, så då gör det ju inte särskilt mycket att ge gratiskort. Särskilt om han är väldigt aggro och nästan alltid betar mot en check. Då får man samma pengar-i-potten-resultat som om man betat ut två gator i rad. Samtidigt som man också får någon form av värde genom att spela inkonsistent från gata till gata så att FI:s bluffstopparreflex får en anledning till att kicka in. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Big Less Postad 1 December , 2005 Rapport Share Postad 1 December , 2005 Blixtvik preflop. Om inte motståndaren är VÄLDIGT trixig, eller tycker att du har snott ÅT HELVETE för många potter preflop, gör han sällan limpreraisen med annat än AA-QQ och AK, i bästa fall. Du har otroligt taskig equity mot den distributionen. Sitter han på QQ lär du inte få mycket betalt om du träffar. Sitter han på AA-KK lär du få betala DYRT om DU träffar. Det är en sådan där han där man är RÄDD för att träffa floppen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts