Gå till innehåll

NLT - Trn, betta istället för att ställa i hop om raise.

Recommended Posts

Postad

Kom att tänka på en sak, man sitter i en turnering.

Blinds: 1k / 2k

Medel stack: 20k

Antaletspelare: 10 st

Jag har 10k

Alla spelar väldigt tight och "rädda".

Sitter utg och plockar upp en små kass hand, ett PP som på sin höjd är 88

Eller ett svagt suited A tex ATs ner till A8s, alt AJo.

Ska jag ställa direkt och hoppas på att få syn eller vill jag ha en fold?

Hur dåligt är det att minibetta? Om standarden runt bordet är att just minibetta så kan jag ev få fi att folda alt att han ställer mig och att jag då synar.

Jag menar hade jag ställt i första läget hade jag fått syn av han som ställer mig, om jag minibettar och ingen synar vinner jag potten, om jag bettar och får syn så kan jag fortfarande ha chansen att ta potten på floppen.

Eller är det helt enkelt så att jag vill se så många kort som möligt och därför måste ställa?

Jag hade garanterat ställt med alla PP just för att det är omöjligt att spela en hög flopp med dom, om jag däremot har AT och minibettar pre så kan jag fortfarande slinka undan om det kommer KQ3 på floppen. Sedan har jag ju bara 3BB kvar och efter att lagt lilla blinden 2,5BB vilket är väldigt svårt, sedan även om jag dubblar så är jag tillbaka där jag började men tagit 2 risker.

Men hur spela om Jag sitter i en SnG (är ju solklar all-in med dom händerna jag tog upp men säg att det är lite sämre händer jag tilldelas) 4 st kvar pengarna börjar på plats 3, kan då det här spelet vara lönsamt?

Hur göra om jag sitter i samma läge som förut fast på SB med AT utg bettar upp till 4k knappen höjer till 8k vad ska jag hitta på? Kan ju omöjligt vara i ledningen, dessutom sitter jag klämd mellan två större stackar, om jag trycker in degen i det här läget så kommer utg höjaren att bara ställa om han har något riktigt monster eller folda om han har en tveksam hand och knapppen kommer ju syna mig alla dagar.

Om jag UTG får AA/KK/AKs och är i samma situation, ställa? eller kanske limpa och hoppas att någon känner svaghet och ställer mig? Eller ska jag mini raisa hoppas på syn och sedan ställa på floppen?

I sista exemplet så lutar jag åt att miniraisa alt limpa om dom stora stackarna hugger på mig hela tiden.

* RP - QoS *

Postad

Om du har 5 bb kan du inte hålla på och fjolla runt med minihöjningar. Du kan ändå aldrig lägga dig oavsett vad som händer efter att du petat in halva stacken.

Och får du syn på din minihöjning vore det så brutalt överlöjligt dåligt av din moståndare att inte syna när du petar in dina sista slantar på flop.

Postad

Precis, och du vill ju inte ha någon syn med dessa kort. Kan du öka stacken med 30% utan någon risk så är det ju ultimat, får du syn så är det ju oftast coinflip som gäller. Det bästa sättet att få potten osynad är helt enkelt att dega in.