Gå till innehåll

PL Sökö - En fråga om tredje gatan


Ronk

Recommended Posts

jag har nyligen börjat spela pl sökö och den här situationen kom nyss upp:

jag får K :diamond: K :heart: direkt, höjer upp pott och får 2 st syn,

på tredje gatan har den ena 9 :club: -10 :club: öppet och den andra har Q3o,jag får en femma, jag bettar 3/4 av potten och 9-10s raisar mig pott och Q3s foldar, här reraisade jag pott och han gick all in och jag calla, han vann senare handen på en 4-stege, han hade 8-9-10s efter tredje gatan, så min fråga är, hur ligger jag till mot en 3-stege med 3-färg? är det ev- att trycka i det här läget eller var jag favorit? kändes som om han hade sanslöst många outs att dra ut då jag såg hans hand speciellt mot mitt par

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han lär ha 16 outs att förbättra till 4-stege eller 4-färg. 45 kort är osedda.

 

1 - (1 - 16/45) * (1 - 16/44) = 0,590

 

59%... aj, aj. Några %-enheter till för att han går hela vägen med stege eller färg, eller annat.

 

Men sen har ju du outs att förbättra till tvåpar el. triss:

 

1 - (1 - 5/45) * (1 - 8/44) = 0,273

 

27,3% alltså.

 

 

Ett överslag blir att han förbättrar 59% av gångerna men du pajar 27,3% av de gånger han förbättrar. Öööh, det kan nog formuleras bättre. :)

 

0,59 * 0,273 = 0,161

 

0,59 - 0,161 = 0,429

 

43% blir hans equity i den här förenklade analysen(om den är rätt vill säga), men då får man ju räkna in några ströprocent för de gångerna som han gör händer som du inte slår med triss/tvåpar... så ganska nära en coinflip skulle jag tro?

 

 

Edit: Wtf, jezaja, hade du siffrorna i huvudet eller? Eller har du nån specialare typ Sököstove? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...