Gå till innehåll

Pengar via EU sajt för att slippa skatt?

Manga_s

Recommended Posts

Säg att du gör en stor överföring från en pokersite inom EU till ditt bankkonto i Sverige. Kollar skatteverket upp dig ändå, trots att pengarna kommer från en EU-site?

Om dom bara kollar upp pengar som kommer från sidor utanför EU så skulle man ju kunna "tvätta" pengar via en sida inom EU. Och därmed göra det omöjligt för skatteverket att undersöka vart pengarna kommer ifrån. Detta skulle isf även kunna utnyttjas av kriminella för att "tvätta" pengar. Det låter konstigt tycker jag, hur är det egentligen??

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banker rapporterar inte insättningar till RSV, endast behållning per 31/12. RSV kan begära uppgifter vid en revision.

Insättningar över 75.000 rapporteras till Riksbanken men endast som statistikunderlag.

Bankerna har skyldighet att göra en penningtvättsbedömning på insättningar över 110.000 kr och i de fall det är onormala belopp för ditt konto rapportera det till ekobrottsenheten på polisen. Även flertalet mindre belopp (under 110.000) kan ge skyldighet att rapportera.

Penningtvättsbedömning börjar dock med att du blir kontaktad av banken och får frågan om var pengarna kommer ifrån. Lämnar du då en förklaring som visar att det ej är penningtvätt så kan banken välja att köpa det muntligen eller begära någon form av dokumentation. Därefter händer ingenting innan RSV undrar vad du lever av och gör en revision.....

Länk till kommentar

Banker rapporterar inte insättningar till RSV, endast behållning per 31/12. RSV kan begära uppgifter vid en revision.

Insättningar över 75.000 rapporteras till Riksbanken men endast som statistikunderlag.

Bankerna har skyldighet att göra en penningtvättsbedömning på insättningar över 110.000 kr och i de fall det är onormala belopp för ditt konto rapportera det till ekobrottsenheten på polisen. Även flertalet mindre belopp (under 110.000) kan ge skyldighet att rapportera.

Penningtvättsbedömning börjar dock med att du blir kontaktad av banken och får frågan om var pengarna kommer ifrån. Lämnar du då en förklaring som visar att det ej är penningtvätt så kan banken välja att köpa det muntligen eller begära någon form av dokumentation. Därefter händer ingenting innan RSV undrar vad du lever av och gör en revision.....

Mmm,men säg att banken då frågar vart pengarna kommer ifrån och du svarar att du vunnit dom på pokersidan inom EU. Vad händer då?

Kan dom kräva pokersidan på uppgifter gällande dina in- och uttag? Och om dom då banken/polisen ser att du satte in samma belopp på EU-sidan som du tog ut till banken. Kan du inte då hävda att du har omsatt pengarna på EU-sidan genom att köpa in dig på bord för hela summan. Då borde man ju kunna hävda att man vunnit pengarna inom EU!?!

Länk till kommentar

Mmm,men säg att banken då frågar vart pengarna kommer ifrån och du svarar att du vunnit dom på pokersidan inom EU. Vad händer då?

Det är du som ska kunna visa upp kvitton för att så är fallet om du åker på revision av skatteverket.

Vilket du kan om du har reggat i ett annat namn och faktisk vunnit pengarna i spel. ;) Problemet blir väl om man ska göra det rutinmässigt så ser det kanske skumt ut att man ständigt vinner pengar från samma person....

Länk till kommentar

Det är du som ska kunna visa upp kvitton för att så är fallet om du åker på revision av skatteverket.

Vilket du kan om du har reggat i ett annat namn och faktisk vunnit pengarna i spel. ;) Problemet blir väl om man ska göra det rutinmässigt så ser det kanske skumt ut att man ständigt vinner pengar från samma person....

Blir snuskigt likt chipdumping, något som pokersiterna inte tycker om.

Länk till kommentar

Och hur ska de bevisa att det är chipdumpning och inte spel?

Man kan ju vinna tillbaka ett par händer då och då, men sedan "gå i tilt" och spela bort allt.

Inget som jag rekommenderar eller planerar, jag har bara svårt att se hur det ska gå till att stoppa det. I alla fall om det är en engångsföreteelse (typ), men om man skulle göra det dagligen för att tvätta knarkmiljoner eller maffiapengar så är det klart att det blir en annan dimension av det. Men det hoppas jag ingen här har tillgång till eller intresse av att beblanda sig med.

Länk till kommentar

Och hur ska de bevisa att det är chipdumpning och inte spel?

Man kan ju vinna tillbaka ett par händer då och då, men sedan "gå i tilt" och spela bort allt.

Inget som jag rekommenderar eller planerar, jag har bara svårt att se hur det ska gå till att stoppa det. I alla fall om det är en engångsföreteelse (typ), men om man skulle göra det dagligen för att tvätta knarkmiljoner eller maffiapengar så är det klart att det blir en annan dimension av det. Men det hoppas jag ingen här har tillgång till eller intresse av att beblanda sig med.

Alltså du tror inte sajten skulle tycka det vore lite konstigt att Kalle Eriksson just förlorade x antal dollar till Kalle Eriksson från samma stad med samma personnummer? :roll:

Länk till kommentar

OK, så de stänger konton hit och dit och snor pengarna och kan inte sättas dit för det? Vad tryggt.

Jag gissar att du inte ens har skummat igenom användaravtalet som du accepterade när du signade upp? Dessutom så ligger siterna i små skatteparadis* som är väldigt motiverade att hålla dem kvar där och knappast går emot dem i ett domslut i första taget.

Hur ska de hinna med det då? Jag menar det är ju snabbt gjort, om man nu inte ska tvätta x antal miljoner då, men som jag redan sade så blir det ju en annan dimension av det.

Program och personal som övervakar spelet. Det är inte så jäkla svårt att ha något som flaggar en spelare om han vinner 90%+ av potterna HU.

* Storbrittanien undantaget då.

Länk till kommentar

Ehhh, ja om man nu är så dum att man reggar sig med sitt namn och personnummer för båda parterna som spelar vid denna "chip-dumpning", då BÖR man åka fast så att allmänheten kan skyddas från dylika personer. :roll:

Jag har säkert missat nåt väsentligt men du vill alltså tvätta dina pengar du vunnit på en icke EU-sajt på en EU-sajt. Hur ska du då gå tillväga om du inte spelar över pengarna från ditt ena konto till ditt andra på en EU-sajt? Du lär ju ha uppgett riktiga uppgifter när du skapade kontot annars verkar det ju väldigt skumt. Eller tänkte du överföra pengarna till en polare och be honom spela bort dem till dig? I sådant fall tar NETeller för närvarande 1,9% i transferavgift.

Länk till kommentar

Jag har säkert missat nåt väsentligt men du vill alltså tvätta dina pengar du vunnit på en icke EU-sajt på en EU-sajt. Hur ska du då gå tillväga om du inte spelar över pengarna från ditt ena konto till ditt andra på en EU-sajt? Du lär ju ha uppgett riktiga uppgifter när du skapade kontot annars verkar det ju väldigt skumt. Eller tänkte du överföra pengarna till en polare och be honom spela bort dem till dig? I sådant fall tar NETeller för närvarande 1,9% i transferavgift.

Självklart kan polisen undra var pengarna kommer ifrån som man förde över till EU-sidan. Men säg att du tar pengarna du fört över och sätter dig ner vid x-antal bord med hög limit så att alla pengar är ute på borden. Nu sitter du och spelar ett tag, självklart spelar du väldigt tight, och försöker bara att omsätta så mkt som möjligt. Kan du inte då hävda att du vunnit pengarna på EU-siten, trots att du ligger +/- 0 sedan du satte in pengarna? Jag menar, om du först förlorat en pott på x $ och sedan vinner en pott på x $ så borde du ha vunnit just precis x $, och därmed kunna tillgodoräkna dessa pengar som skattade?

Kontentan blir: Du har förlorat icke-skattade pengarna men vunnit skattade pengar som du för över till kontot i Sverige. Vart ä felet?

Länk till kommentar