parre Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 EDIT: Jag tyckte jag bara svarade på några andras synpunkter kring stekning preflop. Men det är finfint att denna lyfts ut, då kanske detta ämne får lite mer uppmärksamhet I ohöjda potter borde ens hand dödas om man steker mer än 10 sek. Seriöst - vad är problemet? 1) Du har AA. Antingen trixar du och limpar, eller så höjer du. 2) Du har 93o. Antingen så höjer du för att sno mörkarna eller så foldar du - oftast fold. 3) Du har 87s. Limp/raise/fold är alla tänkbara spel beroende på stackstorlekar - men det ska fan inte ta lång tid att fatta ditt beslut. Steala, limpa för att träffa eller lägg dig. Hur svårt ska det va? I de första perioderna när mörkarna är låga är inte preflopbesluten svåra heller - någon höjer UTG till 200, ni har båda 10000 bakom. Hur svårt ska det behöva vara? Det är först när turneringen går in i en fas där preflopspelet blir extremt viktigt på grund av stackstorlekar kontra mörkarna som det kan vara befogat att steka preflop i mitt tycke. Jag tror att detta beror på att många råd nybörjare får är att tänka exakt lika länge oavsett vad man har för kort och vad man ska göra, samt att inte kolla på sina kort innan personen innan en själv har agerat. Snälla - lyssna inte på detta råd. Har ni 82o är det bara att blixtmucka, ingen kommer få en read på er bara för att ni blixtmuckar era skithänder. Det är oförsvarligt att räkna till åtta och sen folda med skit, särskilt tidigt i en turnering när blindsteals inte är aktuellt. Vad än råden säger. Det där med att inte kolla på korten innan personen innan agerat - jag vet inte om det ger så mycket, beror lite på var du sitter, men ofta hinner du snabbt kolla dina kort direkt när du får dem och sedan spana allt vad du vill på de som ska agera innan dig. Visst, är det första gången du spelar och du kommer flippa om du får AA så kan du kanske kolla först senare - men å andra sidan lär du ha samma tell även om du kollar på dina kort först efter att han innan dig agerat. Men okej, sålänge du kollar korten snabbt och fattar ett snabbt beslut tar det inte särskilt lång tid, det är en smaksak. Men som sagt, att steka preflop, särskilt i början av en tour, är oförsvarbart. Det är en helt annan sak än om det är strax innan ITM, ni har alla 20xBB, chipleader höjer UTG till 3xBB, UTG+1 synar, fold till CO som höjer till 10xBB och du tittar ner på JJ på SB. Då gäller det ett tufft beslut för hela din turnering. Äsch, vet inte vad jag vill ha sagt, men det som tar jättemycket tid är ju just att folk stekfoldar i tid och otid bara för att de ibland gör det på WPT. Det kommer inte att dölja era tells, de som är bra nog på att läsa folk kommer plocka upp dessa ändå, det kommer bara göra er irriterade. * Flytt till Poker OT - QoS * Citera
Hjort Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 I ohöjda potter borde ens hand dödas om man steker mer än 10 sek. Seriöst - vad är problemet? Problemet är att vi har spelardelade bord och de flesta är amatörer, 10s kan ju lätt gå innan man ens fattat att det är ens tur (hände mig ett par gånger). Vad som däremot borde kunna straffas är stekning av nötterna på rivern eftersom det är både oomtänksamt och tidsödande. En liten etikettguide för nya spelare kunde däremot var väl på sin plats. Citera
Big Less Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Vad som däremot borde kunna straffas är stekning av nötterna på rivern eftersom det är både oomtänksamt och tidsödande. Bordet det inte heta mtänksamt? Man säger ju inte ootroligt om något som ter sig sannolikt. Håller för övrigt med parre. Onödiga stekningar är ett otyg. Jag skriver under alla upprop mot dem. Citera
Nicklas Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 goddamn , om jag vinner på att tänka länge innan jag gör nåt gör jag det om jag får dig att tilta genom att steka , så gör jag det . om jag får dina pengar genom att steka gör jag det . om inte ....så skiter jag i det ! så försök få nån slags stekförbud i vanliga turneringar ni .. tomtar !! Är väl bara att sluta spela vanliga turneringar då och bara spela speed turrar! Citera
Big Less Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Nu tror jag iofs att ovanstående skribenter huvudsakligen syftar på livespel, men det har herrn kanske aldrig provat på? Sedan finns det något som heter vanligt hyfs också, såväl vid pokerborden som på andra ställen. Om inte din mor lärde dig det är det bara att beklaga. Citera
parre Postad 14 November , 2005 Författare Rapport Postad 14 November , 2005 om jag får dig att tilta genom att steka , så gör jag det . Jag är alltid på perma-tilt när jag spelar tours ändå om jag får dina pengar genom att steka gör jag det . Du vet att jag donerar oavsett stek Men Nicklas, nästa gång vi lirar en turre på Sviten, du kommer inte alls klaga om jag sitter och steker i minst 10 sek varje hand innan floppen? Det handlar om att ta upp onödig tid för hela bordet genom att göra något man knappast tjänar något på... Och att steka på rivern när man är HU och någon gått all-in och man har nötterna borde bestraffas genom kastrering. Fy fan vad jag hatar slowrolling. Okej att folk ibland läser sina händer fel och inte ser att de har nötterna, men om någon konsekvent steker mot all-ins med nöten... bah. Citera
Kazin Postad 15 November , 2005 Rapport Postad 15 November , 2005 Jag håller helt med! Jag stör mig enormt på spelare som uppenbarligen konsekvent sitter och bara fördröjer spelet, oavsett om potten är höjd eller inte. Ibland får man intrycket att dom bara sitter och tänker: "Gör inte bort dig, gör inte bort dig, gör inte bort dig", men sen synar dom 20xBB med 85o och träffar tvåparet likväl Vi hade en spelare i vår grupp som tänkte abnormalt länge. Det lustiga var att en av tjugo gånger så var det inte att han tänkte, utan att han inte ens visste det var hans tur. men alla var så vana vid hans långa tänkande att ingen sa något. Citera
Emilio Postad 15 November , 2005 Rapport Postad 15 November , 2005 Håller med. Och sen om fi har nötterna och visar upp ett kort i taget, sakta, sakta, så lackar man ut. Det är förfan bara att visa skiten och sen le hur mycket som helst, jag bryr mig inte men ge fan i att försöka briljera dumjävel. Hoho, some inside agression from me there. ;=) Citera
Nicklas Postad 15 November , 2005 Rapport Postad 15 November , 2005 jo men poängen ligger i att ni vill skapa nåt slags förbud mot en stekning, vilket är omöjligt och därför poänglöst. så vida ni inte ska ändra hela ettiketten och regelverket för pokern. Jag håller med om att det är irriterande med stekare, men när ska man få steka då ? och vem bestämmer det isf ? hmm nu stekte han igen ..men denna gången hade han väl ingen anledning eller ? de flesta som steker onödigt mycket är nybörjare som inte är så vana vid live spel. när dom har spelat några gånger till så kommer dom att spela snabbare. om jag hamnar på ett bord med en stekare så brukar jag kunna få dom att agera snabbare genom att helt enkelt stirra på dom tills dom agerar. och till tomte 1: jag har nog spelat live poker fler gånger än du har hängt på låset till ungdomsgården i säffle ;D Citera
parre Postad 15 November , 2005 Författare Rapport Postad 15 November , 2005 jo men poängen ligger i att ni vill skapa nåt slags förbud mot en stekning, vilket är omöjligt och därför poänglöst. så vida ni inte ska ändra hela ettiketten och regelverket för pokern. Äh, det var inte så allvarligt menat. Denna tråd blev flyttad ur en annan tråd så den blir lite konstig. Förbud funkar inte, håller med, men ja uppmanar bara folk att sluta stekfolda om jag hamnar på ett bord med en stekare så brukar jag kunna få dom att agera snabbare genom att helt enkelt stirra på dom tills dom agerar. Jo, men du har ju en såndär galen uppsyn också... mina kinder är för runda för att jag ska kunna skrämma någon, och börjar jag håna folk som jag inte känner slutar det med Södersjukhuset Citera
Guts Postad 15 November , 2005 Rapport Postad 15 November , 2005 Jag håller med Parre om att stek-folden är ett problem i turnerneringarna eftersom borden i och med det kommer att gå olika fort. Har man otur och hamnar vid ett bord med två st Stektomtar så kanske antalet spelade händer halveras mot det bord där aktion sker snabbt. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att varje bord har en klocka och att varje spelare har 1 minut på sig att agera. Spelaren ska dock kunna begära 30 Sek extra tid kanske 1 gg per limit. Är spelaren inte tillräckligt allert för att begära extra tiden så foldas handen. Tror en sådan klocka iaf skulle få folk att agera lite snabbare. Citera
Recommended Posts