Rille Postad 11 November , 2005 Rapport Postad 11 November , 2005 Inspirerad av Gyre tar vi en ny fysiktråd. Antar det finns många nördar här. Mixar upp denna konf från mattetrådarna till att han en om fysik. 1. Hur mycket skall längden hos en matematisk pendel förkortas för att svängningstiden ska halveras? T=2pi*roten ur(L/g) 2pi, T, g är konstanter som inte påverkar resultatet 0,5= roten ur (x*L) 0,25=x*L 0,25L ger halva svängningstiden. Att svaret är rätt är ju inte så mycket att bråka om men bör man visa det på något annat sätt? 2. En vikt med massan 5,0 kg är upphängd i en fjäder med fjäderkonstanten 0,2 kN/m.Vikten utför lodräta svängningar med amplituden 18 cm. Beräkna viktens rörelseenergi i ett ögonblick då elongationen är 10cm. y= Asin*(omega*t) omega = roten ur(k/m) =roten ur(200/5)=6,32 t=0,1/(0,18sin*6,32)= 13,43 s y´=v y´=A*omega*cos(omega*t) v= 0,18*6.32*cos(6,32*13,43)= -1,135 m/s Wk=(mv^2)/2 Wk= 5*1,135^2/2=3,2 J Denna är jag dock ganska osäker på. Citera
ades_va Postad 11 November , 2005 Rapport Postad 11 November , 2005 Visste du att man kan flytta om bokstäverna i ordet FYSIK och få fram FISKY ? Klart tecken på att fysik är för fiskar... Citera
Rille Postad 11 November , 2005 Författare Rapport Postad 11 November , 2005 Gjort om 1an nu. T/2 = (2pi*roten ur(L/g))/2 = 2pi*roten ur(L/4g). Ser lite snyggare ut. Citera
Tokstolle Postad 12 November , 2005 Rapport Postad 12 November , 2005 vill du briljera med dina färdigheter i fysik eller bara skryta lite? Citera
flibben Postad 12 November , 2005 Rapport Postad 12 November , 2005 vill du briljera med dina färdigheter i fysik eller bara skryta lite? Eller så ville han ha hjälp? Citera
Rille Postad 12 November , 2005 Författare Rapport Postad 12 November , 2005 vill du briljera med dina färdigheter i fysik eller bara skryta lite? Hjälp så klart. För tvåan tror jag är felaktig. Dock undrar jag om det är så simpelt på tvåan att det går använda energiprincipen? m*g*delta h=m^2/2 5*9,81*0,08=3,9J Citera
TANDEMCYKELN Postad 12 November , 2005 Rapport Postad 12 November , 2005 m*g*delta h=m^2/25*9,81*0,08=3,9J Är det inte 9.82 i Sverige? Är mina fysikkunskaper så risiga? Citera
Rille Postad 12 November , 2005 Författare Rapport Postad 12 November , 2005 m*g*delta h=m^2/25*9,81*0,08=3,9J Är det inte 9.82 i Sverige? Är mina fysikkunskaper så risiga? I min formelsamling står det typ 9,8066 men det kan nog vara 9,82 i Sverige. I sammanhaget är det dock ganska irrelevant. Citera
jemten Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 vill du briljera med dina färdigheter i fysik eller bara skryta lite? Hjälp så klart. För tvåan tror jag är felaktig. Dock undrar jag om det är så simpelt på tvåan att det går använda energiprincipen? Tror jag också, och du bör använda energiprincipen (E=T+V=T+.5k(dL)^2=konst, T=0 då förlängningen dL är som störst, osv). Jag får svaret 2.24 J. Faen vad jag känner mig sorglig, räknar fysik på bakfyllan. Citera
Sven Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 y= Asin*(omega*t) omega = roten ur(k/m) =roten ur(200/5)=6,32 t=0,1/(0,18sin*6,32)= 13,43 s Hmm, sin( k * t) är inte lika med t * sin (k), dvs du kan inte bryta ur t ur sinus funktionen. Det finns en invers till sinusen som du bör använda istället... Citera
Rille Postad 13 November , 2005 Författare Rapport Postad 13 November , 2005 vill du briljera med dina färdigheter i fysik eller bara skryta lite? Hjälp så klart. För tvåan tror jag är felaktig. Dock undrar jag om det är så simpelt på tvåan att det går använda energiprincipen? Tror jag också, och du bör använda energiprincipen (E=T+V=T+.5k(dL)^2=konst, T=0 då förlängningen dL är som störst, osv). Jag får svaret 2.24 J. Faen vad jag känner mig sorglig, räknar fysik på bakfyllan. Fast har nu hittat man kanske bör använda fjäderns potienella energi. (kx^2)/2. Sen vad betyder alla dina tecken? Citera
Trolldeg Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Ek=(mv^2)/2= ((m*omega^2*A^2)/(2))*cos^2omega*t Är störts i jämnviktsläger cos^2omegaT=1. Därav : E=(m*omega^2*A^2)/2 Borde kunna tillämpas i uppgift 2. Citera
jemten Postad 14 November , 2005 Rapport Postad 14 November , 2005 Fast har nu hittat man kanske bör använda fjäderns potienella energi. (kx^2)/2. Sen vad betyder alla dina tecken? Jo, nog ska du det. Var lite oklar, här är lite förklaringar: E=energin=T+V=konstant T=kinetiska energin = ½mv^2 V=fjäderns potentiella energi= ½k(dL)^2, där dL=fjäderns förlängning(=x i ditt fall) I vändpunkten då amplituden är som störst är hastigheten och den kinetiska energin noll. Då kan du räkna ut totala konstanta energien, och använda det i fallet då amplituden är mindre för att få fram den kinetiska energin. Citera
Nidot Postad 15 November , 2005 Rapport Postad 15 November , 2005 Jag känner mig ledsen då jag läser detta, hur lite jag vet, eller glad på så sätt att jag fått slippa läsa detta. Hur mycket Fysik måste man läst innan man 'kan' detta? Citera
Andersson Postad 15 November , 2005 Rapport Postad 15 November , 2005 Jag känner mig ledsen då jag läser detta, hur lite jag vet, eller glad på så sätt att jag fått slippa läsa detta. Hur mycket Fysik måste man läst innan man 'kan' detta? Jag gissar på grundkurs i mekanik på högskola. Citera
kydyl Postad 15 November , 2005 Rapport Postad 15 November , 2005 Jag känner mig ledsen då jag läser detta, hur lite jag vet, eller glad på så sätt att jag fått slippa läsa detta. Hur mycket Fysik måste man läst innan man 'kan' detta? Jag gissar på grundkurs i mekanik på högskola. ja dels det men nog fan räknade man med fjädrar redan på gymnasiet. Citera
Staahla Postad 15 November , 2005 Rapport Postad 15 November , 2005 Grundkurs i mekanik på högskola innehåller ungefär det man läste på gymnasiet. Citera
Uppenberg Postad 24 Oktober , 2006 Rapport Postad 24 Oktober , 2006 lånar tråden 1 sek, kan du ge ett exempel på när ett föremål som har hastigheten noll men accelerationen inte är noll?? Citera
Loveless Postad 24 Oktober , 2006 Rapport Postad 24 Oktober , 2006 Var evigheter sedan, men skulle anta att en pendel vid slutet av pendelrörelsen har noll hastighet men en acceleration. Citera
Uppenberg Postad 24 Oktober , 2006 Rapport Postad 24 Oktober , 2006 min gissning är att man springer på ett slags rullband kan de vara rätt? Citera
eurythmech Postad 24 Oktober , 2006 Rapport Postad 24 Oktober , 2006 min gissning är att man springer på ett slags rullband kan de vara rätt? Nej, acceleration betyder hastighetsökning... Loveless förslag låter rätt. Citera
Uppenberg Postad 24 Oktober , 2006 Rapport Postad 24 Oktober , 2006 det borde ju vara samma sak som om men skulle kasta en boll rakt upp när precis bollen vänder? Citera
eurythmech Postad 24 Oktober , 2006 Rapport Postad 24 Oktober , 2006 det borde ju vara samma sak som om men skulle kasta en boll rakt upp när precis bollen vänder? Ja, eller ett spädbarn. Citera
ninreb Postad 24 Oktober , 2006 Rapport Postad 24 Oktober , 2006 Fast har nu hittat man kanske bör använda fjäderns potienella energi. (kx^2)/2. Sen vad betyder alla dina tecken? Jo, nog ska du det. Var lite oklar, här är lite förklaringar: E=energin=T+V=konstant T=kinetiska energin = ½mv^2 V=fjäderns potentiella energi= ½k(dL)^2, där dL=fjäderns förlängning(=x i ditt fall) I vändpunkten då amplituden är som störst är hastigheten och den kinetiska energin noll. Då kan du räkna ut totala konstanta energien, och använda det i fallet då amplituden är mindre för att få fram den kinetiska energin. QUE? Låter som rena ryskan de sista fyra meningrna. Nu var det ett jag sen jag läste det här men aplituden för en sväningsrörelse e ju definerad som maxavståndet mellan origo och där vändpunkten sker. Aplituden är ju inte där fjädern befinner sig? Sen låter det andra konstigt och väldigt otydligt. Energisamandadet är Lägesenergi = Rörelseenergi + Mekansikt arbete Rörelsenergin = mv^2/2 Lägesnergi= mgh då är V i ett givet sökt läge = v= ((Lägesenergi - Mek arbete)*2/m*v)^(2) Citera
Recommended Posts