Gå till innehåll

FL - Hur snabbt ändras spelet med antalet spelare?


Bjorn_

Recommended Posts

Spelar microlimit Texas på pokerstars (på 10-bord) och där är det väldigt mycket så att folk kommer och går i snabb takt. Altså finns det ofta 2-3 eller kanske t.o.m. fler tomma stolar vid bordet.

 

Nu till mina frågor:

 

1) Hur mycket bör man ändra spelet när antalet vid bordet ändras. Hur mycket fler starthänder bör man t.ex. spela på 8 man jämfört med 10.

 

2) Kan man räkna med att spelet förändras "momentant" så fort en eller flera spelare kliver av eller på eller finns det viss fördröjning och i så fall kan man utnytja den på något sätt?

 

/Bjorn

 

* Flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Hur mycket bör man ändra spelet när antalet vid bordet ändras. Hur mycket fler starthänder bör man t.ex. spela på 8 man jämfört med 10.

 

Tycker inte att det är så extremt stor skillnad på 8 och 10 man. Om spelet däremot kryper ner mot 6 eller färre blir skillnaden dock ganska stor. Gör en sökning på shorthanded och du kan hitta information om detta.

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tänka på det procentuellt. Alltså det är mycket stor skillnad på 3-handed och 2-handed, men det är inte särskilt stor skillnad på 10-handed och 9-handed.

 

Den viktigaste anpassningen man bör göra är att hela tiden tänka på position i termer av hur många spelare som är kvar att agera efter en, inte hur långt ifrån mörken man är. Alltså är UTG vid ett 6-bord inte alls motsvarande UTG vid ett 10-bord utan är som att öppna från mittenposition vid ett 10-bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Personligen tycker jag det är VÄLDIGT stor skillnad när man är 10st och sedan spelar 5-7st. Man får räkna om allt.

Om man spela 10st så är ju oddsen att INGEN fått ett Ess VÄLDIGT liten.

spelar man 5 så är ju oddsen halverade och man kan satsa hejvilt med Q,K i valfri färg.

Samt 10 mot 8 players tycker jag är stor ändring med.... spelar BARA på 10 bord nu. Du ska ju vänta tills du får en bra hand. Men sitter som och studerar dig. Då kan du bluffa lite då och då. Själv foldar jag mycket och bluffar sen 2-3 händer och vinner en hel del :)

 

 

 

2. Om du spelar 10 och sedan blir det bara 8-9 så förändras allt tycker jag. Men studera spelarna INNAN du sätter dig på bordet.... det är bästa rådgivningen jag kan ge dig. Du lär dig mycket av att de hur spelarna spelar, du får mycket gratis då. (dock har jag själv bara spelat i 1½v på Fixed 0.25/0.50 bord men ligger ungefär 80$ plus redan) :lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Personligen tycker jag det är VÄLDIGT stor skillnad när man är 10st och sedan spelar 5-7st. Man får räkna om allt.

Varför då? Det är ju i stort sett bara att räkna UTG som mellanposition när alla foldat fram till en, inget konstigt med det.

 

Om man spela 10st så är ju oddsen att INGEN fått ett Ess VÄLDIGT liten.

spelar man 5 så är ju oddsen halverade och man kan satsa hejvilt med Q,K i valfri färg.

Oddsen är inte halverade att någon har Ax vid 5-bord jämfört med 10-bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe....men om man spelat 1½v så kan man inte så mycket om det ;)

Men Oddsen att få ett Ess är ju E.g halverade vid bordet om man kör 5pers än 10pers... fast ändå inte, det är svårt det där. Men Ju mindre spelare... är Oddsen Högre att vinna med Ax. Med mer spelare är ju oddsen självklart mindre. Men jag spelar BARA på 10 players bord nu. Klarar inte av 6players :/

Det funkar inte för mig. Ligger nu 10$plus ikväll... dock går det neråt snabbt ;)

Spelar bara på Ladbrokes med (mest n00bs där) för jag trivs där :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oddsen är inte halverade att någon har Ax vid 5-bord jämfört med 10-bord

Separerar vi 20 (hål)kort från de 52 korten i leken är det för ett kort som förekommer 1/13 rakt av i leken i "snitt" 20/13 = 1.53 ess med i den separationen. Kvar i leken är det då i "snitt" 2.47 ess.

 

Separerar vi 10 kort istället blir det givetvis 0.765 ess i den separationen.

"Expected Ace Frequency" ;) halveras...

 

Om du när du skriver odds menar chans, ser jag det som att oddset för att minst ett A skall hamna i ett urval av 20kort av 52 möjliga är X. Oddset för att minst ett A skall hamna i ett urval av 10kort av 52 möjliga är y=0.5x? Eftersom man kan se det som att man egentligen skiljer 5 kort av 13 o 2.5 kort av 13 (för att få bort chansen att få mer än ett ess) så förstår jag inte hur du kan få för dig att det inte skulle förhålla sig så.

 

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oddsen är inte halverade att någon har Ax vid 5-bord jämfört med 10-bord

Separerar vi 10 kort istället blir det givetvis 0.765 ess i den separationen.

"Expected Ace Frequency" ;) halveras...

 

Om jag tänkte så har det med att göra att korten kommer i tvåkortspaket.

 

Om det skulle vara så att jag är helt ute och cycklar (vilket inte direkt är osannolikt) så tänker jag falla tillbaka på att jag ordmärkte på odds kontra sannolikhet. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först en kanske lite dum kommentar, det är väl inte 20 dragna kort mot 10 som är intressant utan 18 mot 8. För man tittar ju normalt sett på sina egna hålkort.

 

Förutsatt att dina hålkort inte innhåller något ess borde sannolikheten P för att det INTE finns några ess ute för n spelare vara:

 

46! / (46-2(n-1))!

genom

50! / (50-2(n-1))!

 

Sanolikheten Q för att minst en motspelare har minst ett ess blir ju då självklart 1-P.

 

Vilket ger följande för några intressanta antal:

n=1 => P = 0.845 Q = 0.155

n=5 => P = 0.486 Q = 0.514

n=10 => P = 0.156 Q = 0.844

 

Denna uträkning tar ju då ingen som helst notis om hur dessa ess är fördelade utan bara om det överhuvud taget finns ett ess "out there".

 

För att göra det mer pedagogiskt så skriver jag nu ut sannolikheten P på ett annat sätt så blir det kanske mer uppenbart hur jag tänkt.

 

P = 46/50 * 45/49 * 44/48 * ...

tills det inte är fler kort att dela ut.

 

Självklart är inte sannolikheten linjärt förändrad med antal spelare efterssom det är "dragning utan återläggning". För varje kort man dragit som ej är ett ess ökar ju sannolikheten att nästa kort man drar är ett ess något.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är inte sannolikheten linjärt förändrad med antal spelare efterssom det är "dragning utan återläggning". För varje kort man dragit som ej är ett ess ökar ju sannolikheten att nästa kort man drar är ett ess något.

Så jag hade alltså rätt? Jag visste väl att jag hade tänkt till ordentligt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pedagogiskt är det knappast Björn, men jag ser att du har helt rätt o jag har otroligt fel.

 

Du använder dig helt enkelt av formeln för att beräkna permutationer:

n P r = n! / (n-r)!

 

där man räknar fram antalet permutationer P av urvalet r objekt ur totala n objekt. Det du säger först är fel, eftersom frågan ställdes på ett sätt som "vad är sannolikheten att en spelare blir tilldelad minst ett ess vid ett tiomanna bord" och "påverkas den sannolikheten linjärt av antalet spelare". Således sätter vi oss aldrig ner vid bordet och kollar på "våra" hålkort, utan vi delar ut hålkort till tio spelare, face up o ser fördelningen. Vi räknar in oss själva alltså.

 

Det Björn mycket riktigt gör sen är att beräkna antalet permutationer för att dela ut kort när essen inte är med o dividerar detta sen med de permutationer som uppstår när essen är med.

 

Tar man sedan 1-det man nyss fick fram så får man fram resultate, precis som björn skrev.

 

Skall se ut så här:

 

1 - ( [ n1! / (n1-r)! ] / [n2! / (n2-r)!] )

 

där

n1 = Kortlek med 4st Ess separerade

n2 = Kortlek

r = Antalet hålkort som delas ut

 

Vid tio spelare alltså:

1 - ( [ 48! / (48-20)! ] / [52! / (52-20)!] )

 

Snabbt i excel ger svaret: 0.867 = 86.7%

 

För fem spelare blir sannolikheten = 0.586 = 58.6%

 

Vid Heads-up blir sannolikheten = 0.281 = 28.1%

 

Jag hade väldigt fel i första posten o skyller på för mycket pluggande... :oops:

Däremot blev jag förvånad över sannolikheten att ett ess dyker upp under Heads-Up, o jag måste nog fundera lite över det innan jag köper det. ~1/3 känns lite väl häftigt... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...