Gå till innehåll

FL - Funderingar och frågor kring flop-%

Recommended Posts

Postad

Jag har skummat igenom en del av materialet här och sett åsikter som att vissa inte ens spelar KTo,QTo och QJo. Tom. AJo har någon påstått sig inte spela. Med sådana starthandskrav måste ni ju ligga på flop-%:er omkring 15. Eller spelar ni i stället låga par och kopplade låga kort i färg?

Jag själv spelar KTo,QTo och QJo i pos 9-10 och BB, möjligtvis SB. Jag spelar på 10-mannabord. Jag har räknat ut min flop-% utifrån varifrån jag spelar olika och med vilken frekvens olika kort borde komma och kommit till en flop-% på 20.44, och i procentenheter står BB för 7 av dessa. En tredjedel av de händer jag spelar är alltså beräknat vara BB.

I verkligheten får BB en mycket större del eftersom bordet ofta har färre spelare. Vissa gånger kan de vara nere på 6 spelare. Resultatet blir att jag får allt för stor andel BB i mitt spel. Jag spelar alltså inte övervägande goda starthänder fastän jag försöker det.

Hur är det med er som inte spelar KTo odyl., hamnar ni inte att spela (se floppen) med en allt för stor andel slumphänder?

Ett annat problem är att när delagarantalet sjunker ner till 6 pers. så skulle jag behöva ha en annan strategi. Jag brukar då börja spela även låga par men det vinner jaag inget på. Jag förlorar ofta pengar när folkströmmen till och från bordet är stor och det är få spelare.

* RP - QoS *

Postad

Ja det låter kanske dumt eftersom man vid 10-mannabord spelar låga par enast vid stor flopdeltagande. Men det är ändå inte riktigt samma sak. Vid 6-mannabord så är ett lågt par en stark hand men inte vid 10-mannabord. När 3 st. ser flopen vid ett 6-mannabord så gör de det med sämre kort än om 3st. ser floppen vid 10-mannabord.

Jag vet inget om 6-mannabordsspel men en gissning är att man vinner med enbart ett lågt par relativt ofta.

Postad

Att spela 6-manna och 10-manna är stor skillnad. Låga par är bra när det är antingen väldigt få spelare(när motståndaren oftast missar och ditt par håller upp hela vägen), eller väldigt många spelare(då du vill få betalt de få gånger du får in ditt triss). Du vill inte spela dem med medelmånga spelare i floppen. Det är alltså ganska dumt att limpa in med dem från tidig position vid 10-manna bord om inte bordet är väldigt löst passivt.

Vid 6-manna är det ofta Raise eller Fold preflop(gäller nästan alla händer) som gäller för mig. Det är väldigt sällan jag limpar, och gör jag det är det med just låga par men då vid aggresiva bord.

Angående höga kort i olika färg, typ KTo och QTo siktar ju dessa händer oftast på att få in topparet. Generellt är nog dessa händer ganska marginella vinnare och då endast vinnare i sen position. Detta beror självklart på antalet spelare som ser floppen och vilken nivå du spelar på. I 6-handend är de nog generellt mer lönsamma än i 10-manna då höga kort ökar i värde. Mao så höjer jag oftast först in med KJo från alla positioner medan jag endast limpar in från sen position i 10-manna med flera synare(eller höjer om jag är först in).

Dina 15% VP$IP låter lite tight. Vilken VP$IP du skall ha beror självklart på vilken nivå du spelar, men för de lägre nivåerna låter det helt klart för tight.

//MJonasson