Ripperkof Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Slutförde i dagarna arbetet på en 3-spårsskiva. Står för all musik & text, gitarr & sång, men har studiomusiker på bas & trummor + div "småinstrument"! Lyssna gärna och kom med kritik! (Konstruktiv ) http://www.benzo.se Kika under "musik" * Lite RP - QoS * Citera
TjockisBagarn Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Nu råkar jag vara den tondövaste människan på denna planet så du bör inte bry dig om mina åsikter. Jag tyckte att det var riktigt bra låtar, lyssnade på dem i drygt en timme istället för min vanliga playlist. Jag tyckte om din "skrålande" sång på vissa ställen som sedan övergår till bra ren sång (om den är ren/falsk ur musiksynpunkt har jag ingen jävla aning om men den låter bra), omväxlingen mellan sångtyperna höjer klassen betydligt. Däremot tycker jag att låtarna blir lite sega, skulle kunna vart mer drag på något ställe under varje låt. Du borde enligt mitt tyckte korta ned låtarna lite. Första låten var bäst och sedan den tredje men det var absolut ingen låt som var dålig, alla var på nästan samma nivå. RIKTIGT SKÖNA LÅTAR! Ha det! Citera
Papa Kubo Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Låter som ett bakfullt Dia Psalma. Grattis. Citera
flibben Postad 5 November , 2005 Rapport Postad 5 November , 2005 Spännande, det här ska jag lyssna på (DÖD ÅT KUBOS AVATAR ) Citera
Pokertomte Postad 5 November , 2005 Rapport Postad 5 November , 2005 Låter som ett bakfullt Dia Psalma. Grattis. Håller med Kubo där, lessen. Citera
cheunce Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Låter som ett bakfullt Dia Psalma. Grattis. Håller med Kubo där, lessen. Lessen? Jag fick för mig att Kubos kommentar var possitiv Är inte riktigt min musikstil, men jag hade gillat någa samples som förstärker det lite mörka tonen i musiken. Sen skulle kontrasten från sample mot det akustiska bli ganska så trevligt. Men det är ju bara vad jag tycker. Citera
Jochen_b Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Hela sidan ballade ur och jag kunde inte stänga ner fönstret men jag hann höra typ 5 sek o det lät hyfsat Citera
Mjonasson Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Lite konstruktiv kritik var beställd Gissar att du vill ha en ganska mörk och murrig stil på det hela, och jämförelsen med Dia Psalma är nog inte helt fel(kan för lite om genren för att känna till så många fler än just de som låter så). Och visst har det likheter med just den gruppen. Ett av de stora problemen är att det är jämntjockt. Dels ljudbilden som känns ganska grötig med en massa mellanregister och ingenting som sticker ut utan det "murras" lite väl mycket. Ett tips är att fösöka försöka placera de olika instrumenten i registerfack, dvs försöka undvik att för många instrument ligger inom samma frekvensband. Ex minska på basen i Gitarren så den inte konkurrerar med basen och minska mellanregistret på sången något så den sticker ut mer från gitarren. Risken är annars att det blir jämntjockt och för murrigt. Ett annat problem med spåren är jämntjockheten i volym. Det händer för lite i spåren. Bra låtar handlar ofta om kontrater, både i stil och framförallt volym. Att lyssna på en treminuterslåt som har ungefär samma volym hela tiden är ganska tröttsamt och man blir uttråkad ganska snabbt. Försök att planera låten lite så det händer lite i låten. Det vanligaste är ju att man lägger till instrument eftersom låten går, något som du också använder i låtarna. Men testa göra tvärt om på vissa ställen? Ta bort en del instrument till andra refrängen istället för att lägga till? Den gamla trotjänaren "Less is more" är ganska kul att leka runt med. I Eufori leker du lite med "mikrotystnad" i senare delen av låten, vilket är trevligt. Där händer något helt enkelt. Angående sången tycker jag att rösten fungerar ganska bra för det mesta. Kanske "översjunger" och forcerar du din röst på en del ställen, dvs sången låter lite tillgjord och du fläskar på mer än du egentligen behöver. Mitt tips är att slappna av mer när du sjunger och försök inte "låta" som någon speciell. Detta gäller framförallt dialekt och då främst bokstafen R. Nu vet jag inte hur du talar i normala fall, men jag vet att många ofta placerar denna bokstav väldigt långt bak i munnen så det blir ett i det närmaste amerikanskt uttal på det. Normalt talar jag med en blekingsk/halv-skånkst R, men när jag sjunger händer det att jag ramlar i fällen med de amerkanska R:en. Försök att sjunga mer avslappnat och gör inte sången till en så stor grej helt enkelt o forcera inte sången =) I övrigt är det rätt trevliga låtar som jag tror kan vinna en del på att pula om i mixningen en del. T ex skulle jag vilja ha lite mer skillnader(nu var vi där igen) i panoreringen mellan olika instrument så det händer lite mer. Men bra jobbat //Mjonason Citera
ji-_-ge Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Lite konstruktiv kritik var beställd Gissar att du vill ha en ganska mörk och murrig stil på det hela, och jämförelsen med Dia Psalma är nog inte helt fel(kan för lite om genren för att känna till så många fler än just de som låter så). Och visst har det likheter med just den gruppen. Ett av de stora problemen är att det är jämntjockt. Dels ljudbilden som känns ganska grötig med en massa mellanregister och ingenting som sticker ut utan det "murras" lite väl mycket. Ett tips är att fösöka försöka placera de olika instrumenten i registerfack, dvs försöka undvik att för många instrument ligger inom samma frekvensband. Ex minska på basen i Gitarren så den inte konkurrerar med basen och minska mellanregistret på sången något så den sticker ut mer från gitarren. Risken är annars att det blir jämntjockt och för murrigt. Ett annat problem med spåren är jämntjockheten i volym. Det händer för lite i spåren. Bra låtar handlar ofta om kontrater, både i stil och framförallt volym. Att lyssna på en treminuterslåt som har ungefär samma volym hela tiden är ganska tröttsamt och man blir uttråkad ganska snabbt. Försök att planera låten lite så det händer lite i låten. Det vanligaste är ju att man lägger till instrument eftersom låten går, något som du också använder i låtarna. Men testa göra tvärt om på vissa ställen? Ta bort en del instrument till andra refrängen istället för att lägga till? Den gamla trotjänaren "Less is more" är ganska kul att leka runt med. I Eufori leker du lite med "mikrotystnad" i senare delen av låten, vilket är trevligt. Där händer något helt enkelt. Angående sången tycker jag att rösten fungerar ganska bra för det mesta. Kanske "översjunger" och forcerar du din röst på en del ställen, dvs sången låter lite tillgjord och du fläskar på mer än du egentligen behöver. Mitt tips är att slappna av mer när du sjunger och försök inte "låta" som någon speciell. Detta gäller framförallt dialekt och då främst bokstafen R. Nu vet jag inte hur du talar i normala fall, men jag vet att många ofta placerar denna bokstav väldigt långt bak i munnen så det blir ett i det närmaste amerikanskt uttal på det. Normalt talar jag med en blekingsk/halv-skånkst R, men när jag sjunger händer det att jag ramlar i fällen med de amerkanska R:en. Försök att sjunga mer avslappnat och gör inte sången till en så stor grej helt enkelt o forcera inte sången =) I övrigt är det rätt trevliga låtar som jag tror kan vinna en del på att pula om i mixningen en del. T ex skulle jag vilja ha lite mer skillnader(nu var vi där igen) i panoreringen mellan olika instrument så det händer lite mer. Men bra jobbat //Mjonason Ojdå, här var det en som var insatt Citera
Daxxar Postad 9 November , 2005 Rapport Postad 9 November , 2005 Kan inte säga så mycket mer än att jag gillade dom. Speciellt trean tyckte jag var bra. Lycka till med musiken iframtiden! Citera
Recommended Posts