Gå till innehåll

NLT - Riktigt vek läggning?


Recommended Posts

Från början så kändes det som en bra läggning men ju mer jag tänker efter så är känns det så svagt... Skriver lite hur jag tänkte...

 

Players:

---- (EUR 112,75 in seat 1)

Fi (EUR 154,23 in seat 2)

---- (EUR 95,76 in seat 3)

Hero (EUR 163,50 in seat 4)

---- (EUR 190,15 in seat 5)

---- (EUR 96,55 in seat 6)

 

Dealer: Fi

Small Blind: ---- (0,50)

Big Blind: Hero (1,00)

 

Hero was dealt: 3 :diamond: - J :spade:

 

 

Fi Raise (2,00)

Hero Call (1,00) <--------- Normalt synar jag inte detta, undantaget ibland mot endast en fi med chans att träffa stenhårt eller lägga handen direkt om jag missar floppen.

 

Flop 3 :heart: - 6 :spade: - J :heart: <---- Drömflop, floppar tvåparet

 

Hero Check

Fi Bet (4,75)

Hero Raise (9,50) <-------- Checkraise, här gör jag enligt mig själv första misstaget en större raise hade varit på sin plats...

Fi Call (4,75)

 

Turn 3 :heart: - 6 :spade: - J :heart: - 5 :heart:

 

Hero Check <----- Planerar att checkraise honom igen....

Fi Bet (26,00)

Hero Fold <----- Av nån anledning så känner jag inte att jag leder här, möjligt set eller färg på fi...

Fi Payback (26,00)

 

Fi didn't show hand

 

Fi wins: EUR 22,35

Rake: EUR 1,15

 

Nå vad tycker ni var det felspelat? En vek läggning? Hur skulle ni ha spelat handen?

 

Edit: Spelat ca 30-40 händer på bordet, min image är nog rätt lös-aggro, inte extremt men ändå, min read på fi är att han inte spelat speciellt många händer, svårt att säga efter så kort tid vid bordet, men rätt tight image har han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag skulle nog Bettat turn med, bet 20€. Om omslag så skulle jag släppt handen. Alla möjliga drag träffar ju så du kan vara uppe emot en färg osv.

 

Tror dock det är mer troligt han sitter på AhJc eller liknande. Din check till honom på turn gör det lätt för honom att köpa potten. Du visar svaghet här och en duktig spelare tar chansen att vinna potten här.

 

Annars korrekt fold då du trots allt checkar till honom på turn.

Flop höjningen är ok. Du kunde eventuellt tagit i lite mer för att inte behöva oroa dig så mycket för drag.

 

Mina teorier, du får nog mer åsikter snart =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle aldrig ha synat på turn. Fi tror du blir rädd för flushen och bettar ut hårt. Höj på turn, om det blir en re-raise så är det en given fold om du inte har en grym read.

 

Check-raise 2 ggr är farligt utan en monsterhand. Det kan lätt bli att man släpper in Fi i potten och inte vet var man har fanskapet :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ett så solklart lägg mot omslag på turn? (jag håller med om att turn måste betas)

 

Genom din minicheckraise har du ju väldigt lite info om hans hand...

 

Check-fold på turn är i alla fall oerhört vekt, särskilt om du spelar lösaggro. Din mini-checkraise sätter upp ett perfekt bluffläge/semibluffläge för Fi. Har han t.ex. KhKx, eller liknande, så är det klart att han betar, hjärtret borde vara ett scarecard för dig, samtidigt som han har en del outs ifall han ligger efter, vilket han inte nödvändigtvis gör - du kan ju för allt han vet ha en hand som JT.

 

Frågan är vad hans HD för ett omslag skulle vara - om vi inkluderar AA, KK, QQ, AhJx, KhJx, AJo förutom händer såsom JJ, 66 så blir det inte så enkelt trots allt...

 

Hans miniraise är ju rätt skum, och det är den som får mig konfunderad. Skulle han ha kunnat miniraisa t.ex. Axs, Kxs, 55, 74 och liknande slaskhänder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans miniraise är ju rätt skum, och det är den som får mig konfunderad. Skulle han ha kunnat miniraisa t.ex. Axs, Kxs, 55, 74 och liknande slaskhänder?

 

Jag blir alltid misstänksam mot miniraisar, ofta så sitter fi med väldigt bra hand och vill inte beta för hårt för att skrämma bort alla andra spelare.

 

Håller med om att jag skulle beta turn för att få information...

 

Känns som han sitter med mellan PP eller AJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns mer som att fi tror att du försöker sno potten på floppen genom att checkraisa, sedan så kanske han får för sig att du blev rädd när han synade din raise och sedan checkar på turn. Enda handen jag hade varit rädd för på turn är en färdig färg, tror knappast han sitter med det. Dock bara korkat att försöka checkraisa folk två gånger i rad, förstår inte riktigt tanken bakom. Självklart ska du betta pott på turn och möjligtvis lägga då om du får omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledning till varför jag inte tror fi fick färg på turn är att isåntfall hade han med stor sannolikhet checkat för att framkalla en bet från dig på river. Nu bettar han som att han ville köpa ut dig ur potten.

 

Tvåpar på floppen är ofta en livsfarlig hand, speciellt när du inte ens sitter med top-tvåpar. Du bör göra en ordentligare checkraise på floppen för att inte ge honom odds att syna till färgen, och sen som sagt betta pott på turn oavsett kort för att få information om vad han har.

 

Något annat som är livsfarligt med din andra planerade checkraise är att du alltför ofta bara får en check bakom, och så dyker ett fjärde hjärter upp och du har ännu mindre chanser att vinna potten eftersom du inte har något hjärter som hålkort. Alldeles för många spelare ska alltför ofta trixa till sina spel genom checkraises, slowplaying osv, när det som oftast funkar bäst bara är att betta när man träffar.

 

Dock tycker jag att en checkraise ibland kan vara på sin plats på river, om du har bra hand som du vet står samt att du inte tror fi synar en bet. Däremot att checkraisa på floppen brukar oftast avslöja att din hand är jättestark och du får inte fi att dra till sin färg mot felaktiga odds osv som du kan få om du bara bettar pott hela vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock bara korkat att försöka checkraisa folk två gånger i rad, förstår inte riktigt tanken bakom.

 

Instämmer, spelade handen mycket dåligt.

 

Särskilt när man fegar ur på andra checkraisen och foldar istället :)

 

Jag kände att jag var slagen, det kallar jag inte för att fega ut... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock bara korkat att försöka checkraisa folk två gånger i rad, förstår inte riktigt tanken bakom.

 

Instämmer, spelade handen mycket dåligt.

 

Särskilt när man fegar ur på andra checkraisen och foldar istället :)

 

Jag kände att jag var slagen, det kallar jag inte för att fega ut... :cry:

 

Vad är det som gör att du känner dig slagen? Rent objektivt sett så borde ju motståndaren beta en massa händer som du slår i detta läge (problemet med checken blir dock att det är få av dessa händer, om någon, som Fi inte lägger mot en checkraise).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbel checkraise - här snackar vi "fancy play syndrome".

 

Din miniraise på flopen ger dig ju ingen information då han kommer syna med så gott som allt han bettat med eftersom du ger honom så fina odds. När du sedan checkar över det till honom efter din checkminiraise så kan han mycket väl tolka det som att du försökt bluffa honom på flopen. Jag tror inte han förväntar sig en dubbelcheckraise. Å andra sidan så kan ha ju lika väl ha en stark hand då han bettat ut. Synar du här så kommer han ju förmodligen ställa dig all-in på rivern så det är en jobbig syn att göra. Jag hade i största möjliga mån försökt undvika detta läge genom annorlunda spel före detta beslutet men om jag nu hamnat här så skulle jag bara hittat synen om det varit en utpräglat aggressiv spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...